ناشناس

نحوه صحیح سلام و احوال پرسی چگونه است؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 14 ساله )

سلام من یه فرد ۱۴ ساله ام و نمیتونم به شیوه صحیح با افراد در مهمونی یا پشت تلفن احوال پرسی کنم
مثلا وقتی به شخصی زنگ میزنم به سرعت میگویم سلام خوبی و طرف مقابلمم میگ سلام خوبی نمیدونم در جواب خوبی چه جوابی بدم؟مثلا ممنون شما خوبی یا مرسی تو لهجه ما یکم ضایس و خجالت میکشم اینطوری جواب بدم


مشاور: خانم مولوی زاده

با سلام به شما
دوست عزیز؛ نحوه احوالپرسی با دیگران یکی از موارد مهم برای شروع یک ارتباط است. در نظر اول هر شخصی که بتواند خیلی خوب احوالپرسی کند، انسان با اعتماد به نفسی به نظر می آید. افرادی که در شروع صحبت و مخصوصا در هنگام احوالپرسی خیلی گرم، محکم و جذاب احوالپرسی می کنند در نگاه اول افرادی هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند و افراد دیگر نیز وقتی با این افراد رو به رو می شوند، از آنها انرژی می گیرند.
در اینجا به رفتارهای کلیدی اشاره داریم که نقش زیادی در بهبود اعتماد به نفس دارد. این رفتارها عبارتند از:
1_برای خود هدیه بخرید: گاهی لازم است تا برای مناسب های مختلف برای خودتان هدیه بخرید. برای مثال در زمان تولد سعی کنید حتما این کار را انجام دهید. تبریک یا گفتن جملاتی از قبیل شب بخیر، صبح بخیر، عیدت مبارک، تولدت مبارک و … به خودتان به معنای احترامی است که به شخصیت خود می گذارید که به مرور زمان موجب افزایش اعتماد به نفس در شما می شود.

2_ تصور داشتن اعتماد به نفس:حتی اگر در ردیف کسانی هستید که اعتماد به نفس پایینی دارید، بهتر است تصور کنید که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستید. در این صورت افکار مثبت به طور مداوم به سراغ شما می آید. در مقابل دیگران همیشه تظاهر به داشتن اعتماد به نفس کنید. 

3_ راه رفتن قوی: برداشتن گام های مستحکم به افراد روحیه مثبت می دهد. بالا نگهداشتن سر در زمان راه رفتن نیز یک راهکار دیگر می باشد و نشان از قدرتمند بودن است که می تواند انرژی را در شما بیشتر کند و از سوی دیگر موجب افزایش اعتماد به نفس شود. حتی در احوالپرسی های دوستانه نیز با اقتدار دست بدهید. این کار تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس دارد. 

4_ تنفس عمیق: اگر قرار است به ملاقات افراد مهمی بروید و یا در یک جلسه کاری سخنرانی کنید، قبلا از ملاقات و جلسه چند دقیقه نفس عمیق بکشید. زمانی که تنفس عمیق می کشید، با افزایش میزان اکسیژن خون و بزرگتر شدن حجم ریه ها، جریان خون از قلب به مغز (خون شریانی) و از مغز به قلب (خون وریدی) به آسانی صورت می گیرد. با افزایش میزان اکسیژن در بدن و بویژه مغز، توانایی تفکر و صحبت کردن نیز بیشتر می شود.

5_ شیک پوشی: افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، از حضور در اجتماع خودداری می کنند. این افراد به مرور زمان از شیک پوشی نیز فاصله می گیرند. در حالی اگر دقت داشته باشید متوجه می شوید افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، بیشتر در اجتماع حضور پیدا می کنند و در عین حال از مشخصه های آنها شیک پوشی است. طبق بررسی هایی که بر روی افراد شیک پوش از قبیل بازیگران و خواننده ها صورت گرفته، مشخص شده است که این افراد به دلیل شیک پوشی همواره مورد توجه قرار می گیرند که همین عامل نقش زیادی در افزایش اعتماد به نفس آنها دارد. بنابراین با شیک پوشی می توان اعتماد به نفس خود را افزایش داد.

6_ مقابله با ترس: هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد و در واقع این ما هستیم که پدیده ها و موضوعات را ترسناک تعریف می کنیم. پس تنها کسی که باید با ترس مقابله کند، خود ما هستیم. اگر انسان بتواند با ترس مقابله کند، به این نتیجه می رسد که توانایی زیادی برای مقابله با موانع و مشکلات دارد. بهتر است از ترس های کوچک آغاز کنید. برای مثال ترس از تاریکی را از ابتدایی ترین مراحل آغاز کنید. این کار نقش زیادی در افزایش اعتماد به نفس دارد.

7_ اهمیت دادن به زیبایی: زیبایی یکی از مهمترین راه حل های افزایش اعتماد به نفس است. شاید دیده باشید افرادی که هیچ موفقیتی در زندگی خود ندارند و حتی استعداد رسیدن به موفقیت هم در آنها دیده نمی شود. اما به دلیل زیبایی و خوش چهره بودن، محبوبیت زیادی در میان اطرافیان دارند. این افراد به دلیل داشتن چهره خوب، اعتماد به نفس بالایی نیز دارند. بنابراین یکی از ساده ترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس، اهمیت دادن به زیبایی است. برای اینکار هر کاری که می تواند به زیبایی شما منتهی شود را دنبال کنید.

در اینجا به دنبال افزایش اعتماد به نفس خود برای اینکه احوالپرسی با اعتماد به نفسی داشته باشید باید به چند نکته دقت کنید:
1_ خیلی واضح احوالپرسی کنید.
2_ با صدایی رسا احوالپرسی کنید.
3_ در احوالپرسی هامون خلاقیت داشته باشید: خوبه که در احوالپرسی هایی که انجام میدهید و کمی خلاقیت به خرج بدهید و هر روز و هر روز یک جمله رو برای احوالپرسی استفاده نکنید، اینگونه بعد از مدتی عادت شده و دقیقا مثل یک ربات یا دستگاه پخش صوت احوالپرسی می کنید.
4_ در زمان احوالپرسی از جملات مثبت استفاده کنید.
5_ در زمان احوالپرسی خوب گوش بدهید.
6_در احوالپرسی های حضوری لبخند بزنید و ارتباط چشمی خوبی با دیگران برقرار کنید
7_ در میهمانی ها موقع دست دادن خیلی شُل و بی حس و حال دست ندهید.
8_ تن صدای مناسبی داشته باشید: صدای بسیار آرام یا صدای بلند باعث می گردد که ارتباط موثری برقرار ننموده و میزان موفقیت ما را در برقراری یک ارتباط خوب کاهش می دهد.
امید است شما دوست گرامی با بکارگیری راهکارهای پیشنهادی و افزایش اعتماد به نفس خود به موفقیت در این امر دست یافته و از ارتباطات موثر و موفق در زندگی اجتماعی خود بهره مند گردید.
با آرزوی موفقیت در همه مراحل زندگی

بیشتر بخوانید:
راهکارهای ارتباطات مؤثر

نسخه چاپی