ناشناس

با پسر بچه ای که دچار بلوغ زودرس شده باید چطور رفتار کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

سلام وقتتون بخیر خواهرم با شخصی ازدواج کرده که یه پسر ۷ساله داره که این پسر انگار بلوغ زودرس گرفته خیلی به خواهرم دست میزنه به بالا تنه پایین تنه میگه کاشکی تو بمیری خدانکرده و من به همه جای بدنت دست بزنم یه سری در زمان بچگیش خاله و شوهر خالشو در حین رابطه جنسی دیده فکر میکنم از اون زمان به بعد بچه دچار اختلال فکری شده و اینکه پدرشم هرچی دعواش میکنه فایده ای نداره خواهش میکنم بفرمایید خواهرم با پسر شوهرش چطوری رفتار کنه که این پسر بچه رفتارش درست بشه؟؟خواهرمم حساسه دوست نداره به بدنش دست بزنه،حقم داره ،لطفا نفرمایید که به مشاوره حضوری رجوع کنید به خاطر اینکه پدرش به هیج وجه راضی نمیشه مشاوره ببره،ممنونم خدا خیرتون بده..انشاءالله که با فرمایشات شما این بچه درست بشه.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما پرسشگر گرامی." بیان کردین پسر 7 ساله ی خواهرتان به اندام های خصوصی ایشان دست می زند": کنجکاوی جنسی در کودکان طبیعی است در واقع تصوری که کودک از لمس کردن اندام خصوصی دیگران دارد با تصور بزرگتر ها از این مسئله تفاوت زیادی دارد. این رفتارها بیش از آنکه جنبه جنسی داشته باشد، جنبه کنجکاوی دارد. در نتیجه کنجکاوی فرزندان را باید از مقوله مسایل جنسی جدا نمود.
چند نکته ی مهم درباره ی تربیت جنسی کودکان
- در زمینه تربیت جنسی باید در ابتدا رابطه یمان را با کودک، بهبود دهیم و بعد به سراغ تربیت و حل مشکلات برویم. باید رابطه حسی و عاطفی خود را از طریق بغل کردن و نوازش کودک ایجاد کنیم و بوِیژه از ارتباط کلامی آرامش بخش و از بازی های هیجان انگیز و قصه خوانی بیشتر از قبل استفاده کنیم.
حداقل نیم ساعت زمان با کیفیت برای کودک اختصاص دهیم تا نیازهای روحی و روانی به شکل مناسب ارضا شود تا کودک مجبور نشود از طریق های نامناسب، توجه کسب کند. کودکان دوست دارند مورد توجه و اهمیت قرار گیرند وقتی این اتفاق صورت نمی گیرد به صورت منفی، سعی می کنند دیده شوند.
- یادتان باشد کودکان در این سنین فقط جهت کنجکاوی هایشان به اندام خصوصی خود و دیگران توجه دارند. قصد جنسی به معنای بزگسالان ندارند، چون هنوز چرخه ی جنسی در این سن شکل نگرفته است. و اینکه کودک در سنین پایین تر متاسفانه شاهد رابطه ی جنسی بوده، دلیلی بر اینکه دچار بلوغ زودرس شده باشد نیست. چون کودک درک و شناخت کافی از آن صحنه را نداشته و شاید مفهوم خشونت، درگیری و .... را برداشت کرده است.
- از این فرصت برای رشد و تربیت جنسی کودک استفاده کنید. به اوگوشزد کنید که ما نباید به اندام خصوصی دیگران نگاه کنیم. مهم ترین منبع ارائه ی اطلاعات صحیح و مناسب برای کودکان، خانواده و والدین هستند ، هر موقعیتی که پیش می آید را به یک آموزش تبدیل کنند، تا بتوانند مفاهیم مرتبط با تربیت جنسی را در فرزندشان درونی کنند.
- فهم اندام خصوصی و رعایت حریم شخصی را در کودک پرورش دهید. هنگام حمام رفتن یکی از موقعیت های طبیعی مناسب برای تربیت جنسی است و می توان در این هنگام حساسیت به حریم شخصی، آشنایی با اندام خصوصی را در کودک پرورش داد و نهادینه کرد.
یکی از رفتارهای والدین که می تواند زمینه تقویت بی حیایی در کودک باشد تعویض لباس یا حمام کردن در نزد کودک است.
اگر بی پروا و در حضور کودک لباس خود را عوض کنند یا بصورت عریان در حمام با کودک بالای 2-3 سال خود حاضر شوند و کودک شاهد عریانی بی پروای پدر یا مادر خود باشد مفهوم حیا و عفت را با هیچ دستورالعمل و سخنرانی ای فرا نخواهد گرفت.
برای احترام به حریم خصوصی در هنگام استحمام لازم است اندام های خصوصی پوشیده باشد، هم کودک هم والد، بدین ترتیب در عمل نشان داده ایم نباید به اندام خصوصی کسی نگاه کنیم و کسی هم نباید به اندام خصوصی ما نگاه کند. با قاطعیت و جدیت گفته شود، این ها قوانین خانه ی ما هست و همه ی ما باید رعایت کنیم.
- نادیده انگاری و استفاده از اصل تغافل بهترین گزینه است که معمولا موجب خاموشی این رفتارهاست. پس هر وقت کودک به این کار مشغول شد، در ابتدا خود را به تغافل بزنید و رفتار او را نادیده بگیرید.
اگر بازهم مشغول شد، حساس نشوید و او را تنبیه نکنید، چرا که حساسیت بیش از حد و توجه کردن باعث میشود کودک باز هم به این کار مشغول شود.
و در نهایت پرورش حس حریم خصوصی، کودک را آماده می کند که حریم خصوصی خود و دیگران را بشناسد و رعایت کند و بدین ترتیب، احتمال ورود به حریم خصوصی دیگران نیز کاهش می یابد.
پیروز و سربلند باشید.

بیشتر بخوانید:
تربیت جنسی کودکان

نسخه چاپی