ناشناس

نحوه توضیح مسائل جنسی به پسری که پدر و مادرش را حین سکس دیده چگونه است؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دکترا ، 40 ساله )

من یه پسر دوازده ساله دارم. لطفا درباره توضیح دادن کامل مشاهده روابط جنسی والدین ...راهنمایی کنید. ما هر چی توضیح میدیم که این ابراز محبت هست. راه بچه دار شدن هست اصلا قبول نمیکنه و میگه که ما اونو اصلا دوست نداریم..... البته در حال مشاوره از روانپزشک و روانشناس بابینی هستیم و فلوگزتین هم برامون شروع شده.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "درباره توضیح دادن کامل مشاهده روابط جنسی والدین راهنمایی کنید": منطق و عقل حکم می کند که کودکان با روابط زناشویی والدین مواجه نشوند چرا که برای آن ها هضم و درک این مسائل دشوار است و موجب اضطراب و تنش کودک می شود و البته کنجکاوی های که غیر ضروری و نا به هنگام را نیز به همراه دارد. و اگر فرزند شما پس از دیدن این صحنه، واکنش های شدید هیجانی مثل مرور صحنه، شوک زدگی، اضطراب شدید، کابوس شبانه و....را دارد حتما باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. من به صورت کلی، پیشنهاداتی را در مورد کودکی که شاهد این صحنه ها بوده خدمتتان عرض می کنم:
- در وهله ی اول، میزان آگاهی و برداشتی که کودک از آن صحنه را کرده می سنجیم. تو چه چیزهایی در این زمینه می دانی ؟ چه تصوری کردی؟ و سوالاتی از این قبیل تا میزان اطلاعات کودکتان را در این زمینه متوجه شوید .کودکان برداشتی که از دیدن این صحنه ها دارند متفاوت از بزرگسالان است. چون آگاهی و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند ممکن است برداشت جنسی آنگونه که ما تصور می کنیم را نداشته باشند. بنابراین درباره ی کنجکاوی های جنسی کودک، لازم هست ابتدا اطلاعات و دانسته های کودک را محک بزنیم و سپس اطلاعات درستی که کودک می گوید را تایید کنیم و اگر نظر نادرستی داشت به اندازه توان و ذهن کودک اطلاعات درست را به او بدهیم .
- در نتیجه از ارائه دانش واقعی درباره یکی از مسائل عادی زندگی انسان ها، شرمگین نباشید، چون اگر شما این اطلاعات را در اختیار کودکان تان قرار ندهید، آن ها از منابع غیرواقعی و تحریف شده این اطلاعات را به دست می آورند. بنابراین به فرزندتان جواب واقعی (و نه تخیلی) متناسب دانسته ها و سن اش را بدهید.
- بچه ها چون ذهنیت و شناختی از اینگونه روابط ندارند، رفتارهای زناشویی را نوعی خشونت می دانند، نوعی برخورد نامناسب که مثلا پدر در حال کتک زدن مادر بوده است.
از طرفی دیگر همه ی ما پرده ای از شرم و حیا در وجودمان داریم، کودک ناخواسته صحنه هایی از والدین دیده که او را به هم می ریزد و حس می کند کار اشتباهی کرده است و چه بسا احتمال دارد یک مقدار آن جایگاه والدینی هم در ذهنش مخدوش شود. لذا دچار اضطراب می شود. همچنین برخی دچار کنجکاوی بیشتری می شوند، برخی دچار تکرار شدن این تصویرها در ذهنشان می شوند. احتمالا این مساله مدت ها ذهن کودک را به خود مشغول می کند،
- باید فرصتی را فراهم کنیم تا کودک بتواند حرف هایش را بزند. ما تاکید داریم کنجکاوی ها و سوالات جنسی کودکان باید در محیط خانواده و متناسب با سن کودک و به صورت صحیح، پاسخ داده شود وگرنه ممکن هست کودک اطلاعات نامناسب و غیرضروری که قابل هضم با سنش نیست را از محیط های گوناگون کسب کند.
- اگر فرزندتان سوال کرد شما مشغول چه کاری بودید؟ توضیح دهید : عزیزم مامان باباها وقتی همدیگر را خیلی دوست دارند، یکدیگر را در آغوش می گیرند، نوازش می کنند، می بوسند و کارهایی می کنند که عشق و علاقه یشان را به هم نشان دهند و از وجود هم لذت ببرند. البته همه کسانی که زن و شوهر هستند گاه گاهی می توانند اینطوری محبتشان را به هم نشان دهند. لازم نیست اصل رابطه زناشویی و فرایند آن، برای کودک تشریح شود. اما اگر کودک سوالات بیشتر پرسید لازم است به زبان قابل فهم به کنجکاوی های او پاسخ داد . حتما به کودک سفارش شود این چیزها بین مامان باباهاست و مسائل خانوادگی و خصوصی آن هاست و صحبت در مورد آنچه دیده در خارج از خانه و نزد دیگران درست نیست و در مورد مسائلی از این قبیل فقط می تواند در خانه و با پدر و مادر صحبت کند. تا حد ممکن در دسترس و در کنار کودک باشید تا هرگاه باز هم سوال تازه ای داشت به او پاسخ بدهید.
- اینکه بیان کردین فرزندتان می گوید شما من را دوست ندارید، باید بررسی شود چرا همچین فکری می کند؟ آیا به خاطر دیدن این صحنه ها هست که همین تصوری در او ایجاد شده؟ آیا فکر می کند والدین درکش نمی کنند؟ پیدا کردن علت اینکه چرا فرزند شما همچین تصوری دارد بسیار مهم است. و در نهایت، با توجه به اینکه فرزند شما، صحبت های شما را قبول نمی کند و آن طور که معلوم است سطح به همریختگی و تنش کودک بالاست لازم است به روانشناس بالینی مجرب و حرفه ای مراجعه کنید.
موفق و پیروز باشید.

نسخه چاپی