ناشناس

من نمیدانم چه کاره شوم ؟! چه رشته دانشگاهی را برای کار انتخاب کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 18 ساله )

من دوازدهمی هستم نمیدانم چه رشته ای را انتخاب کنم. به چند رشته علاقمندم به نظر خودم استعداد آنها را دارم ولی بین اینکه روانشناسی یا استادی یا گویندگی کدام را انتخاب کنم‌ مانده ام. میخواهم تکلیفم مشخص شود تا با خیال راحت درس بخوابم.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

ابتدا وجود این همه حساسیت و دقت نسبت به عمر و زندگی و ارزش قائل شدن به این نعمت های خدادادی در شما را تحسین می کنیم. مطمئن باشید که مدتی رنج بردن برای رسیدن به یک انتخاب صحیح، یک عمر موفقیت را در پی خواهد داشت، پس به هیچ وجه خسته نشوید و همچنان با تفکر، دقت و مشاوره، به خودتان و به ساختن آینده روشنی که در انتظارتان می باشد، کمک کنید. ما نیز سعی می کنیم در این مسیر با شما همراه باشیم.

نکته مهمی که در موضوع انتخاب رشته باید رعایت شود این است که مهمترین ملاک توانایی و علاقه شما می باشد و ملاک های بعدی پس از گذشتن از این دو ملاک مطرح می باشند. بنابراین مهمترین ملاک انتخاب شغل و رشته تحصیلی، وجود علاقه و استعداد می باشد؛ چرا که اگر فردی با وجود علاقه و استعداد، به یک رشته خاص و یا یک شغل خاص وارد بشود، حتما در آن رشته یا شغل با تمام ظرفیتی که دارد حرکت می کند و تنها در این صورت است که اهداف او تامین خواهد شد. اگر شما بخواهید آرمانگرایانه حرکت کنید و یا اینکه بخواهید فراتر از توانایی خود اقدام نمایید، نه تنها کمک به جامعه و بشریت نخواهید کرد؛ بلکه خودتان هم دچار تحیر و سرگردانی خواهید شد. اما اگر مطابق با علاقه و استعداد خودتان انتخاب نمایید، حتی یک رشته تحصیلی که دیگران نظر مساعدی نسبت به آن ندارند می تواند توسط شما ارتقا بیابد و لا اقل شما از این که توانسته اید به علاقه و آرزوهای خودتان دست بیابید، آرامش و رضایت خواهید داشت و در نتیجه فردی مفیدتر و سالم تر برای خانواده، اطرافیان و جامعه خواهید بود.

اما در مورد سه رشته ای که فرمودید برخی با بعضی دیگر قابل جمع است بدین معنا که ممکن است شما یک روانشناس خبره باشید ولی در عین حال استاد هم باشید و تدریس داشته باشید و یا در کنار آن گوینده زبردستی هم باشید. در هر صورت باید به علاقه و توانایی خود دقت نمایید و با مراکز مشاوره و استعدادیابی مرتبط شوید و توانایی خودتان را بیشتر بشناسید. ضمن اینکه اولویت بنده نیز بسیار مهم است. پس رشته ها را به ترتیب اولویت بندی کنید و بعد از بین آن ها انتخاب نمایید. در پایان به شما توصیه می کنیم که همین الان شروع به تفکر و دقت در علاقه ها، استعدادها و آرزوهایتان کنید و ببینید کدام رشته تحصیلی و یا شغل در نظر شما با ارزشتر و دوست داشتنی تر است و از میان آنها در کدام استعداد و توانایی بیشتری دارید. در این زمینه می توانید از اطرافیانی که شما را به خوبی می شناسند مانند مادر و پدر و ... کمک بگیرید؛ اما این نکته را به خاطر داشته باشید که در نهایت این شما هستید که پس از بدست آوردن شناختی کامل و دقیق از علاقه ها و استعداد هایتان، باید یک رشته و یا شغل را انتخاب نمایید و نه هیچ کس دیگری.

موفق باشید.

نسخه چاپی