ناشناس

قهر و اختلاف نظر با نامزدم دارم، چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 24 ساله )

سلام خسته نباشید ( من پسر هستم ) من با نامزدم الان نزدیک به ۹ ماه هست که نامزد کردیم. هر دو از یک لول خانواده ایم و اختلاف فرهنگی یا اقتصادی با هم نداریم. من بخاطر شرایط کاری خارج از کشور زندگی می‌کنم و اون ایران هستش. مشکل ما از اونجایی هست که بخاطر یه اختلاف کوچیک ناراحت می‌شه و سر سنگین میشه باهام یکی دو روز. اختلاف‌هایی مثل: یه مورد کیف پولش رو گم کرده بود آرومش می‌کردم بد از یه نیم ساعت که گذشته بود بهش گفتم یه کم باید حواست رو بیشتر جمع میکردی واسه همین موضوع ۲ روز باهام سر سنگین بود، که چرا این حرف رو زدم. یا یه بار من با دوستام بیرون بودم معمولا من با کسی کع بیرون هستم با گوشی ور نمیرم بعد ناراحت شده بود که چرا پیام ندادی اصلا بهم. در حالی که من پیام داده بودم تا جایی که ممکن بود یا عکس براش فرستاده بودم براش توضیح دادم هک الان اینجا هستم و در حال چه کاری هستیم ولی باز هم ناراحت بود میگفت من رو درک نمیکنی خودت با دوستاتی من اینجا تنهام. یا اگه اون با دوستاش بره بیرون من زیاد مزاحمش نمیشم در حدی که ازش خبر داشته باشم که کجاست و حالش خوبه واقعا دارم خسته میشم از این که همش باید باهاش صحبت کنم و به کارهایی که دوست دارم انجام بدم وقت نمیکنم برسم. بارها پیش اومده موضوعی ناراحت کننده تر از این چیزها که من ازش ناراحت بشم اما من همیشه پیش خودم فکر می‌کنم بیشتر و ناراحتی رو توی خودم میریزم و بعد دور می‌کنم از خودم که بین ما سردی نباشه اما اون با کوچیک‌ ترین چیزها ناراحت می‌شه سرد می‌شه و بعضا قهر می‌کنه، سعی می‌کنم با شوخی و معذرت خواهی تموم کنم ماجرا رو اما میگه همیشه همینجوری هستی معذرت خواهی میکنی باز هم این رفتار‌ها رو داری (در حالی که به نظر من اینها رفتار به شدت بدی نیست و عادیه از نظر من. یعنی اگه اون اینجوری باشه باهام من اصلا ناراحت نمیشم یا اگه بشم با یه انتقادِ ساده که معمولاً با شوخی همراه می‌کنم بهش گوشزد می‌کنم و اصلا تغییر رفتار و سردی نمیکنم) با هم در مورد این موضوع‌ها هم که حرف می‌زنیم میگه که همیشه تو این ناراحتیها رو پیش میاری در حالی که من از حق خودم وقتی کار بدی می‌کنه می‌گذرم و توی خودم میریزم اما اون یه موضوعِ کوچیک رو اینجوری کش میاره و بزرگ می‌کنه. واقعا نمیدونم چیکار کنم اعصابم کم شده و زود عصبی میشم این روزها"ممنون میشم کمکم کنید.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

خوب می‌دانیم که ممکن است با برخوردهایی از سوی همسرتان مواجه باشید که توجیه مناسبی برای آن نیابید و باعث رنجش خاطرتان گردد؛ امّا اگر به دقّت بنگرید، درخواهید یافت شما تنها فردى نیستید که با این مسائل در خانواده خود به ویژه در دوران آغازین زندگی مشترک مواجه هستید؛ متأسفانه بسیاری از مسأله مشابه شما رنج می برند؛ لذا آن را به عنوان یک مسأله ببینید نه یک معضل و مشکل لاینحل که بخواهید در مقابل آن کم بیاورید. تجربه نشان داده است زوج های جوان در دوران عقدشان به خاطر عدم آشنایی با روحیات و اخلاقیات همدیگر و اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها در مسائل جزئی زندگی دچار تنش می شوند. کمال خواهی، مطلق نگری و ایده آل گرایی آنها اگر به همراه حلم و بردباری و سعه صدر نباشد شیرینی دوران نامزدی را به تلخی تبدیل می کنند. البته اختلاف نظر و عقیده در ابتدای زندگی برای دختر و پسری که از خانواده های مختلف و روحیات متفاوت برخوردارند زیاد دور از انتظار نیست و مشکل مهمی نیست، به شرطی که زود حل شود و طولانی یا مکرر نشود. زیرا ازدواج چون نهال نوپایی است که اگر در معرض مداوم طوفان اختلاف و درگیری ها قرار گیرد امکان شکسته شدن دارد. پس باید هوشیار باشند و اجازه ندهند مسائل جزئی و سطحی خللی در زندگی آنها ایجاد کند.

برادر گرامی! مسئله به وجود آمده بین شما و همسرتان بیشتر به این علت است که شما هنوز یکدیگر را دقیق نشناخته و با روحیات هم آشنا نیستید و از طرفی در دوران نامزدی از یکدیگر دور هستید و معمولا بهانه های دوری و دلتنگی ها نیز همسرتان را تحت فشار قرار می دهد. بهترین کار برای تمام شدن این ماجرا این است که به سرعت همسرتان را به شناخت کافی از خودتان برسانید و او را در جلسات مشاوره با خود همراه سازید. ضمن اینکه به راهکارهای ذیل نیز عمل نمایید.

چند راهکار برای سازگاری بهتر زوجین در دوران عقد:

 1.در مورد اختلافات دوران عقد زن و شوهر باید سعی کنند فرد مقابل را درک کنند و از نگاه او به مسائل نگاه کنند. در موارد بروز مشکل آنها باید از نگاه همسر به مسئله نگاه کنند و ببینند او چه نظری دارد و در چه موقعیتی قرار دارد. 2.زن و شوهر در دوران عقد باید سعی کنند از لجبازی خودداری کنند زیرا در این صورت نه تنها فرد مقابل بلکه خودشان نیز عذاب روحی خواهند داشت. 3.آنها باید سعی کنند عقاید و سلایق هم را بشناسند و بدانند که مثلا همسرشان چقدر روی این مسئله حساس است و مسائلی که خیلی روی آنها حساس است را رعایت کنند. اگر یکی از زن و شوهر این کار را انجام دهند طبیعتا فرد مقابل نیز همین همکاری را با همسرش خواهد داشت. 4.زوجین باید سعی کنند که انتقاد پذیر باشند و عیبها و کاستی های خود را بپذیرند. و صادقانه زندگی کنند. 5.اگر خواستید به همسرتان انتقاد کنید اول از خوبی هایش بگویید و وقتی اعتماد سازی انجام شد و فهمید که صادقانه به او انتقاد می کنید، آنوقت انتقاد را مطرح کنید. 6.دختر و پسر در دوره نامزدی باید تلاش کنند که انعطاف پذیر باشند یعنی بتوانند در شرایط مختلف خود را با آن شرایط تطبیق دهند. 7.آنها باید به هم احترام بگذراند و حدالمقدور از کلمات زیبا برای خطاب قرار دادن هم استفاده کنند. در این صورت اصلا کار به بی احترامی و لجبازی نمی کشد. 8.سعی کنید جر و بحث نکنید. هر وقت عصبانی شدید از محیط خارج شوید و بگویید من الان بر می گردم، قدمی بزنید و وقتی آرام شدید برگردید. 9.هرگز در حال عصبانیت بحث نکنید و تصمیم نگیرد. 10.سعی کنید به عقاید و سلایق همسرتان توهین نکنید که او نیز همان کار را خواهد کرد. 11.یکی از راهکارها این است که هر کدام از زوجین عقاید و باورهایش را در یک برگه بنویسند و به هم بدهند. 12.سعی کنید علت رفتارهای او را کشف کنید. مثلا ممکن است رفتارهای منفی او بخاطر فشار روی او باشد .13. اگر شرایط مالی خانواده او خوب نیست سعی کنید با او کنار بیایید و با کم کردن توقعات و قانع کردن خانواده سعی کنید زودتر عروسی کنید. در نهایت چیزی که می تواند سازگاری بین زوجین را تعیین کند میزان صبر و گذشت آنهاست. کسی که در مشکلات و اختلافات صبر می کند مانند کشاورزی است که محصول خود را می کارد و زمانی که این محصول به رشد لازم برسد آنها را برداشت خواهد کرد. کسی هم که محبت و گذشت و صبر دارد به زودی محصول آنها را که همان آرامش و خوشبختی و محبّت فرد مقابل است، بدست خواهد آورد.

موفق باشید.

نسخه چاپی