ناشناس

از بی تفاوتی و سرد شدن روابطمون نگرانم" چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 22 ساله )

سلام. من از زندگیم جز دعوا؛ قهر ؛سردی در رفتار ؛ترک زن ؛دایم برو دنبال طلاقت ؛چیزی ندیدم اما چون شوهرم دوستش دارم اما اون داریم بخاطر علاقه ام منو در فشار مبازره پیش مشاور یک بار اومد و کلی به من سرکوفت زد اولین قهر در ماه اول دوره عقد بخاطر عیدی قربان بود. دومین بخاطر عید غدیر سومین در روزهای تاسوعا و عاشورا و سری بعد بخاطر برادرش و خواهرش و دفعه بعدش هم بخاطر بیماری پدرش و الان هم بخاطر عید سعید باستانی که در تمام این وقتهایی که گفتم هر سری دو هفته قهر میکرد و میرفت الان هم همین کار رو کرده کلا هر وقت باید وظیفه ای طبق رسوم انجام دهد. این کار رو میکنه الان هم بهم گفته برو دنبال کار طلاق. من نمیدونم چیکار کنم؟ بارها بهش زنگ زدم اما جوابم رو نداده پیام دادم دائم میگه تقصیر خودت بهش میگم من برای زندگیم ایستادم دیگه پیمان رو جواب نمیده. من چطور میتونم زندگیم رو درست کنم؟ راهی هست اگر نه محتاج راهنمایی شما هستم. کمک کنید لطفا


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

خوب می‌دانیم که ممکن است با برخوردهایی از سوی همسرتان مواجه باشید که توجیه مناسبی برای آن نیابید و باعث رنجش خاطرتان گردد؛ امّا اگر به دقّت بنگرید، درخواهید یافت شما تنها فردى نیستید که با این مسائل در خانواده خود به ویژه در دوران آغازین زندگی مشترک مواجه هستید؛ متأسفانه بسیاری از مسأله مشابه شما رنج می برند؛ لذا آن را به عنوان یک مسأله ببینید نه یک معضل و مشکل لاینحل که بخواهید در مقابل آن کم بیاورید. تجربه نشان داده است زوج های جوان در دوران عقدشان به خاطر عدم آشنایی با روحیات و اخلاقیات همدیگر و اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها در مسائل جزئی زندگی دچار تنش می شوند. کمال خواهی، مطلق نگری و ایده آل گرایی آنها اگر به همراه حلم و بردباری و سعه صدر نباشد شیرینی دوران نامزدی را به تلخی تبدیل می کنند. البته اختلاف نظر و عقیده در ابتدای زندگی برای دختر و پسری که از خانواده های مختلف و روحیات متفاوت برخوردارند زیاد دور از انتظار نیست و مشکل مهمی نیست، به شرطی که زود حل شود و طولانی یا مکرر نشود. زیرا ازدواج چون نهال نوپایی است که اگر در معرض مداوم طوفان اختلاف و درگیری ها قرار گیرد امکان شکسته شدن دارد. پس باید هوشیار باشند و اجازه ندهند مسائل جزئی و سطحی خللی در زندگی آنها ایجاد کند.

خواهر گرامی! مسئله به وجود آمده بین شما و همسرتان بیشتر به این علت است که شما هنوز یکدیگر را دقیق نشناخته و با روحیات هم آشنا نیستید. از طرفی همسرتان متأسفانه با رفتارهایی کودکانه قهر کرده و شما را ترک می کند. توصیه ما به شما این است که به او تفهیم کنید که حتی اگر ناراحتی ای بین شما و ایشان به وجود آمد باید آن را با گفتگو حل کنید و قهر کردن یعنی پاک کردن صورت مسئله... بهترین کار برای تمام شدن این ماجرا این است که به سرعت همسرتان را به شناخت کافی از خودتان برسانید و او را در جلسات مشاوره با خود همراه سازید. مشاور کمک می کند تا همسرتان را شناخته و با روحیات او آشنا شوید و بهترین استفاده را از دوران عقد ببرید.

چند راهکار برای سازگاری بهتر زوجین در دوران عقد:

 1.در مورد اختلافات دوران عقد زن و شوهر باید سعی کنند فرد مقابل را درک کنند و از نگاه او به مسائل نگاه کنند. در موارد بروز مشکل آنها باید از نگاه همسر به مسئله نگاه کنند و ببینند او چه نظری دارد و در چه موقعیتی قرار دارد. 2.زن و شوهر در دوران عقد باید سعی کنند از لجبازی خودداری کنند زیرا در این صورت نه تنها فرد مقابل بلکه خودشان نیز عذاب روحی خواهند داشت. 3.آنها باید سعی کنند عقاید و سلایق هم را بشناسند و بدانند که مثلا همسرشان چقدر روی این مسئله حساس است و مسائلی که خیلی روی آنها حساس است را رعایت کنند. اگر یکی از زن و شوهر این کار را انجام دهند طبیعتا فرد مقابل نیز همین همکاری را با همسرش خواهد داشت. 4.زوجین باید سعی کنند که انتقاد پذیر باشند و عیبها و کاستی های خود را بپذیرند. و صادقانه زندگی کنند. 5.اگر خواستید به همسرتان انتقاد کنید اول از خوبی هایش بگویید و وقتی اعتماد سازی انجام شد و فهمید که صادقانه به او انتقاد می کنید، آنوقت انتقاد را مطرح کنید. 6.دختر و پسر در دوره نامزدی باید تلاش کنند که انعطاف پذیر باشند یعنی بتوانند در شرایط مختلف خود را با آن شرایط تطبیق دهند. 7.آنها باید به هم احترام بگذراند و حدالمقدور از کلمات زیبا برای خطاب قرار دادن هم استفاده کنند. در این صورت اصلا کار به بی احترامی و لجبازی نمی کشد. 8.سعی کنید جر و بحث نکنید. هر وقت عصبانی شدید از محیط خارج شوید و بگویید من الان بر می گردم، قدمی بزنید و وقتی آرام شدید برگردید. 9.هرگز در حال عصبانیت بحث نکنید و تصمیم نگیرد. 10.سعی کنید به عقاید و سلایق همسرتان توهین نکنید که او نیز همان کار را خواهد کرد. 11.یکی از راهکارها این است که هر کدام از زوجین عقاید و باورهایش را در یک برگه بنویسند و به هم بدهند. 12.سعی کنید علت رفتارهای او را کشف کنید. مثلا ممکن است رفتارهای منفی او بخاطر فشار روی او باشد .13. اگر شرایط مالی او خوب نیست سعی کنید با او کنار بیایید و با کم کردن توقعات و قانع کردن خانواده سعی کنید زودتر عروسی کنید. در نهایت چیزی که می تواند سازگاری بین زوجین را تعیین کند میزان صبر و گذشت آنهاست. کسی که در مشکلات و اختلافات صبر می کند مانند کشاورزی است که محصول خود را می کارد و زمانی که این محصول به رشد لازم برسد آنها را برداشت خواهد کرد. کسی هم که محبت و گذشت و صبر دارد به زودی محصول آنها را که همان آرامش و خوشبختی و محبّت فرد مقابل است، بدست خواهد آورد.

موفق باشید.

نسخه چاپی