ناشناس

کودکم چگونه باید از خود دفاع کند؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

با سلام و خسته نباشید. پسر نوزده ماهه ای دارم که بنظرم باهوشه کلمات زیادی ادا میکنه و منظورش رو میرسونه به همه اعضای بدنش اشاره میکنه و زود همه چی رو یاد میگیره ولی وقتی بچه های بزرگتر یا هم سن و سالش کتکش میزنن بلد نیست از خودش دفاع کنه و فقط به من نگاه میکنه و گریه در واقع ازم میخواد تا من به کمکش برم. توی خونه که بچه دیگه ای نداریم ولی تو یتعطیلات عید که خونه فامیل رفتیم با بچه های دیگه که سر اسباب بازی بحثشون میشد اونا صورتش رو چنگ مینداختن یا هولش میدادن یا بهش سیلی میزدن اینم همینجوری نگاه میکرد نه بلده بزنه نه حتی وقتی کتک میخوره از خودش دفاع کنه. اینم بگم که اصلا بچه لوسی نیست زمین میخوره مثل بچه های دیگه یه ساعت گریه نمیکنه فوری میگم چیزی نیست بلند میشه. ولی در این مورد نگرانم چه جوری بهش یاد بدم از خودش دفاع کنه؟


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسر نوزده ماهه ای دارید که وقتی هم سن و سالان یا بزرگتر از خودش او را کتک می زنند، نمی تواند از خودش دفاع کند": کودک نوپای شما تنها چند ماه است که توانسته با دنیای پیرامونش و بچه های دیگر ارتباط برقرار کند، بنابراین طبیعی هست که در مقابل مسائل و ناملایماتی که برایش رخ می دهد نتواند مقتدرانه رفتار کند. بزرگوار کودکان در فرآیند رشد، تغییرات زیادی در شناخت و رفتارشان به وجود می آید و با تجاربی که به دست می آورند رفتارشان تغییر می کند. بنابراین در برخورد با این مشکل نگران نباشید، بلکه به دنبال راه های طولانی مدت برای تربیت فرزندی با اعتماد به نفس و جرأت مند باشید.
- در این سن کودکان توانایی لازم برای مراقب از خودشان را ندارند، بنابراین شخص بزرگسالی همواره باید کنار آنها باشد تا اگر کودکی اقدام به زدن یا هول دادن دیگری کرد، فرد بزرگسال بدون داد زدن یا دعوا کردن او را متوقف کند.
- متاسفانه گاهی اوقات در بین والدین این جمله مشاهده می شود" اگر تو را زد تو هم او را بزن" یا "ای بی عرضه، فقط کتک خوردی" این جملات آسیب فراوانی به کودک ما می زند و ناخواسته او را به سمت رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت بار سوق می دهد. و به کودک این را القا می کند که اگر کسی کار بدی انجام داد، پس من هم می توانم آن رفتار بد را تکرار کنم و این گونه رفتارهای نامطلوب در جامعه گسترش می یابند.
- بسیاری از مفاهیم را می شود از طریق قصه و بازی به کودکان آموزش داد. در آموزش دفاع به کودک کافی است با کودک نقش بازی کنید که مثلا من می خوام به تو حمله کنم و تو باید از خودت دفاع کنی یا فرار کنی یا اینکه بری و یک بزرگتر را درجریان بگذاری و اجازه دهید گاهی اوقات توی فرار کردن کودک برنده شود و او را تشویق کنید.
- باید به کودک رفتار جرات مندانه را آموزش دهید.وقتی کسی می خواهد به کودک زورگویی کند، باید به چشم کودک زورگو خیره شود و در آن وضعیت خیلی قاطع و کوتاه به او بگوید که من به تو این اجازه را نمی‌دهم ؛ این رفتار را والدین باید با فرزندانشان در خانه تمرین کنند؛ کودکانی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند افرادی هستند که اغلب سرشان را پایین می‌اندازند و به چشم طرف مقابل نگاه نمی‌کنند و منفعلانه رفتار می کنند.
- ما باید به فرزندانمان یاد بدهیم که بدون خشونت فیزیکی از خودشان دفاع کنند. باید بداند زمانی کار به برخورد فیزیکی رسید، بهتر است دست خود را بالا بیاورد و با صدای بلند و جسورانه بگوید نزن و اگر طرف مقابل رفتارش را ادامه داد، محیط را ترک کند و به بزرگترها اطلاع دهد. ترک کردن محیط نه نشانه ترسو بودن شخص است، و نه دلیل بر بی عرضگی او می باشد، تنها نشان می دهد شخص فرق خوب و بد، و درست و غلط را می داند. و در نهایت، اعتماد به نفس و ابراز وجود کودک خود را بالا ببرید. زمانیکه او اعتماد به نفس لازم را داشته باشد خودش می تواند تصمیم بگیرد در موقعیت خطر، کدام نوع رفتار را انجام دهد؛ ترک محیط، برخورد قاطعانه یا بی توجهی.
موفق و پیروز باشید.

نسخه چاپی