ناشناس

مشکلم درک احساسات خودم و دیگرانه" لطفا راه حل دهید.

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 26 ساله )

با سلام. توی روابط اجتماعی با دیگران نمیتونم احساسات خودم و حتی منظور خودم رو برسونم و گاها توی روابطم دچار سوءتفاهم میشم. توی لحظه نمیتونم حس و هیجان خودم و طرف مقابل رو تحلیل کنم. کمکم کنید لطفا.


مشاور: خانم قربانی

سلام و درود بر شما همراه گرامی سایت راسخون
از پایین بودن مهارت ارتباطی خود گله مند بودید. زمانی که فرد تنواند خود را بشناسد و درک کند طبیعتا نمی تواند دیگران را نیز بفهمد و باب مشترکی برای همراهی و همنوایی ایجاد کند. مهارت ارتباطی ابزار بسیار پرقدرتی هست که در هر جایگاه، نقش یا حرفه ای به سادگی، ضرورت خودش را نشان میدهد. برای حل این مسئله چند راهکار ارائه میشود:
- خود را با دقت مشاهد کنید. تمامی ریز رفتارهای خود را با ذره بین بررسی کنید. به یاد دارید در طول دوران تحصیل زمانی که درسی را خوب نمیخواندید به سادگی نمیتوانستید به سوالات ان پاسخ دهید. اکنون نیز همین طور است. اگر خود را خوب بشناسید به همان میزان میتوانید به ان را به دیگران بشناسانید. از طرفی اگر در خودشناسی موفق عمل کنید رفتار دیگران را نیز با دید بهتر، سریعتر و ماهرانه تر ارزیابی میکنید. برای این منظور ابتدا روی احساسات خود متمرکز شده و انها را حلاجی کنید. برای خود توضیح دهید که به چه دلیل این برداشت را داشته اید؟ چرا این احساس در شما ایجاد شد؟ در موقعیت های مختلف چرا واکنش شما متفاوت است؟ و... . نقص های خود را بیابید و آنها را بپذیرید و برای رفع آنها تلاش کنید.
- در کنار رفتارهای شخصی ، واکنش هایی که در برابر دیگران دارید ،را نیز مطالعه نمایید. از کاغذ و قلم استفاده کنید و در صورت نیاز یادداشت برداری کرده و در خلوت تان ان را تحلیل کنید. اشتباهات و نکات مثبت ان را مشخص کرده و به یاد بسپارید تا در واکنش بعدی ان ها را اصلاح یا افزایش دهید.
- در کنار این تمرینات، در کلاس مهارت های ارتباطی شرکت کرده و یا در از سی دی ها و کتب مربوطه کمک بگیرید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی