ناشناس

دخترم حرف گوش نمی دهد" راهکار چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 35 ساله )

سلام. دختر من ۳ سال و نیم هست فرزند اوله و یک دختر ‌۷ ماهه هم دارم. مشکلم با دخترم این هست که اصلا حرف گوش نمیده اصلا هر کاری که خودش بخواد انجام میده بعضی کارها هم که خطر ناک هست هر چی توضیح میدم باز هم فایده نداره. آخر سر با داد زدن مانعش میشم کلمه چشم رو اصلا بلد نیست خودم هم بکار میبرم ولی فایده ای نداره. باهاش چکار کنم؟ ممنون از شما.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "دختر سه سال و نیمه ای دارید، که بعضی کارهای خطرناک انجام می دهد و به حرف شما گوش نمی دهد": در این سن نیاز کودکان، برای استقلال و خود مختار شدن افزایش می یابد و دوست دارند بیشتر کارها را آنگونه که دوست دارند انجام دهند. شما والدین عزیز باید به این نیاز کودک احترام بگذارید و تربیت خود را با آن متناسب گردانید. در واقع همه ی ما آدم ها وقتی بخواهیم کاری انجام دهیم و دائم به ما امر و نهی شود، بکن و نکن، .... کلافه می شویم و احساس می کنیم دست و پایمان بسته شده و نمی توانیم آنطور که می خواهیم زندگی کنیم. و در برابر ان دستورات موضع می گیریم و گاهی سرپیچی می کنیم. دقیقا همین امر در کودکان هم اتفاق می افتد و هر موقع آن ها را به صورت مستقیم از فعالیت لذت بخششان نهی کنیم، آن ها بیشتر طمع می ورزند تا آن کار را انجام دهند. در واقع این یک پاسخ غریزی نسبت به منع شدن هست. در صورتی که می توان تا حدودی آزادی های کودکان را پذیرفت، تا حس لجاجت آن ها تحریک نشود.
- کودک نوپای کنجکاوی که به همه چیز دست میزند نشانه سلامت و هوش او میباشد. وقتی کودک بین یک تا سه ساله دارید خانه مال اوست. خانه را برای کنجکاوی او امن کنید و وسایل شکستنی و خطرناک را از جلوی چشم او بردارید تا مجبور نشوید دائم او را امر و نهی کنید. والدین باید به این مرحله از رشد فرزندشان آگاه باشند و با بکن نکن بی دلیل و سخت گیری و تلاش برای داشتن فرزندی تمیز، مؤدب و مرتب، کنجکاوی و خلاقیت را در فرزندشان از بین نبرند.
- کودکان با والدینی که ار تباط بهتری با آن ها برقرار کرده اند، بیشتر همکاری می کنند. بنابراین لازم هست حداقل نیم ساعت وقت با کیفیت به کودک خود اختصاص دهید و بازی یا فعالیت مورد علاقه ای باهاش داشته باشید البته بدون اینکه سرزنش، فریاد و یا نصیحتی شود که کودک، اینقدر توجه از والدین کسب کند که نیازی نباشد از طریق پرخاشگری و لجبازی این را کسب کند.
- برای اینکه کودک، حرف شما را گوش دهد لازم هست اقتدار و قاطعیت لازم را داشته باشید. یعنی زمانی که کودک می خواهد کاری را انجام دهد که شما مخالف هستید بر روی نه خود، پافشاری کنید و گریه و زاری و جیغ و داد بچه بر روی شما تاثیری نداشته باشد.
- بسیاری از مفاهیم اخلاقی را می شود با قصه و بازی به کودکان آموزش داد. آن رفتار مورد نظر را در قالب شخصیت های داستانی به کودک ارائه دهیم یا در هنگام بازی و با استفاده از عروسک رفتارهای نادرست و درست را برای کودک ترسیم کنیم. و در نهایت، آگاهی از مراحل رشد کودک و طرز برخورد صحیح با آن دوره ی سنی می تواند در کاهش بسیاری از مشکلات رفتاری کودک راهگشا باشد.
با آرزوی لحظاتی شاد در کنار خانواده

نسخه چاپی