ناشناس

من از کودکی از تاریکی ترس و وحشت داشتم" هنوز هم می ترسم. چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 18 ساله )

سلام خسته نباشید. من از کودکی از تاریکی ترس و وحشت داشتم و هر شب در خواب توهم می زدم که موجوداتی غیر واقعی قصد آزار مرا دارند و از تنهایی در شب هراس داشتم. و اکنون در سن 18 سالگی احساس می کنم که در شب و در نقاط تاریک موجودات نادیده ای قصد آزار مرا دارند.


مشاور: خانم موحدنساج

سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتمادتان به مجموعه راسخون، امیدوارم این پاسخگویی زمینه ای باشد در جهت رفع مشکل شما.
ترس نوعی اضطراب درونی و مخفی در ناخوداگاه ماست که دلیل و منشا آن ترس از نا شناخته هاست. در واقع وقتی روی موضوعی ما از آن ترس داریم شناخت کاملی پیدا می کنیم ترس خود به خود رنگ می بازد. وجه دیگر ترس در ناخودآگاه است و به گذشته انسان باز می گردد. گاه اتفاقی یا برخوردی یا تصویری در گذشته دور یا نزدیک سبب ایجاد حالتی اضطراب گونه و وحشتزدگی در رابطه با موضوعی می شود. برای شناخت منبع این حس اگر شدید باشد بهتر است به مشاوری مجرب در زمینه اختلالات اضطرابی و فوبیا مراجعه کنید. در عین حال چند راه کار ساده قابل ذکر است:
روی کاغذی تصویر موجود خیالی و ترسناک خود را بکشید و سپس با مداد رنگی آن تصویر را به گونه ای خنده دار مثلا دلقک، در آورید و روی در کمد خود بچسبانید تا هر از گاهی نگاهتان به آن بیفتد، در واقع می خواهم ابهت حس ترستان را در دید خود کاهش دهید. لامپ اتاق یا چراغ مطالعه ای که قابلیت تنظیم نور داشته باشد در اتاقتان داشته باشید، روزهای اول با نور زیاد و به مرور نور را کم تر کنید و وقتی حالت ترسی در آن نور نداشتید شب بعد باز یک درجه نور را کمتر کنید، به این کار حساسیت زدایی تدریجی می گویند، خواهید دید به مرور در تاریکی مطلق نیز می توانید بخوابید. چشم بندی برای خود تهیه و وقتی در روشنایی می خوایید روی چشم خود بگذارید، هر لحظه حس ترس داشتید آن را بلند کنید و به اطراف نگاه کنید تا ببینید که چیزی بیرونی برای وحشت شما وجود ندارد برکه ذهنتان به دلایل غیر واقعی واکنش نشان می دهد. فکر کنید و ببینید شکل موجوداتی که از آنها وحشت دارید بیشتر ناشی از چیست، مثلا فیلمی که قبلا دیده باشید، در روند تغییر دانستن منشا ترس در سرعت بهبود موثر است، زیرا همانگونه که گفتم ترس یه دلیل ناشناخته هاست پس آن را بشناسید. بیشتر افرادی که دچار ترس های گوناگون می شوند ذهن خلاق و حساسی دارند، در وافع این افراد به مسائل به گونه بیش از حد اغراق گونه زیاد فکر کرده و پر و بال می دهند. پس سعی کنید ذهنتان را از فکر زیاد به این موضوعات منحرف و متوقف کنید.
موفق باشید.

نسخه چاپی