ناشناس

از زندگیم ناراحتم خونه م بالای سر مادر شوهرمه که خیلی بهم متلک میندازه" راهنماییم کنید.

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 26 ساله )

سلام. خیییلی ناراحتم. کار پیدا نمی کنم همه برای رشته ای که در اون تحصیل کردن مسخرم می کنن. می خوام برم یه رشته ای که کار داشته باشه ولی هم بچه کوچیک یک ساله دارم هم نمی دونم چه جوری و از کجا شروع کنم خیلی هم نمی تونم هزینه مشاور و کتاب کمک درسی بدم چون واقعا دستم خالیه. دارم دیوونه می شم شبها تا نصف شب بیدارم و گریه می کنم. از زندگیم ناراحتم خونه م بالیا سر مادر شوهرمه که خیلی بهم متلک میندازه و همه رو حتی شوهرم رو علیه من می شورونه. علی رغم تلاشی که کردم بچه م پسر بشه نشد و همین باعث شده اونها بیشتر روم فشار بیارن. دوست دارم دستم توی جیب خودم باشه که راحت باشم. یک ساله دندونم شکسته و گاه و بیگاه درد می گیره علی رغم این که به همسرم گفتم هیچ کاری برام نمی کنه فقط با 45 تومن یارانه ای که دارم تونستم مسکن بخرم و درد دندونم رو کنترل کنم ببینین دیگه چه وضعیه. همسرم می گه دوست داشتن به وجود میاد من هنوز دوست داشتنم درباره تو به وجود نیومده دوست دارم موقعیت اجتماعی یا تحصیلی کسب کنی که بتونم دوستت داشته باشم. توی خلوت خودم همه ش گریه می کنم و ختم برمی دارم. رشته م علوم سیاسی هستش.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

در مورد اشتغال زنان چند نکته باید مورد توجه باشد:

الف) اسلام با اصل «اشتغال زنان» هیچ گونه مخالفتی ندارد بلکه اگر شرایطی پیش آید که زن ناگزیر شود از بین اشتغال و خانه نشینی بی ثمر یکی را برگزیند، به طور قطع، اشتغال ارجحیت خواهد داشت. البته اشتغال لزوما خارج از خا نه و در مجامع مختلط نباید باشد.

ب) اسلام به دلیل اهمیت ویژه ای که برای پرورش نسل آینده قایل است اشتغال مادران را در صورت تعارض با ایفاء نقش مادر تأیید نمی کند. حضرت امام خمینی (ره) علی رغم تاکید فراوانی که بر مشارکت اجتماعی ـ سیاسی زنان داشتند، اشتغال زنان را تا آنجا تایید می کردند که به خانواده لطمه نخورد، چرا که زن را مربی جامعه می دانستند.

ج) زنان همواره در فعالیت های اجتماعی، تربیت و تعالی انسان ها دارای نقش مهم بوده و هستند. انگیزه ورود آنها در عرصه اجتماع، تامین برخی از نیازهای اقتصادی خانواده، افزایش آگاهی و بینش اجتماعی، بهره مندی جامعه از توان و تخصص آنان می باشد. در جامعه ما زنان میتوانند به مشاغل مختلف بپردازند و در تمامی زمینه ها (به جز در موارد معدود) دوشادوش مردان به کار و فعالیت پرداخته و نقش اجتماعی خود را ایفا نمایند.

خواهر گرامی! خواهش ما این است که تمامی مسایل و موضوعات را با نگاه واقع بینانه و با استفاده از عقل و منطق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، زیرا تفسیر و تحلیل های غیر واقع بینانه باعث انواع مشکلات و اختلالات روانی از جمله اضطراب، افسردگی و... می شود. و توجه داشته باشید که در تجزیه و تحلیل موضوعات و تعیین اهداف و انتخاب شغل مناسب برای خود، علاوه بر جنبة اقتصادی و مادّی به عوامل دیگری نیز توجه داشته باشید. درست است که اگر شما کار کنید و پولی داشته باشید برای خودتان مستتقل می شوید و بسیاری از نیازهایتان بر طرف می شود ولی باید توجه داشت که شما اکنون وظیفه بزرگ کردن فرزندتان را بر عهده دارید و رسیدگی به امور شما و مثلا حتی وضعیت درد دندان و ... بر عهده همسرتان است و اوست که باید این موارد که جزو نفقه شماست را تأمین نماید. اگر شما کار کنید هم همسرتان بی مسئولیت می شود و هم فرزندتان تربیت درستی نخواهد داشت. رشته شما نیز رشته بدی نیست و خیلی ها از طریق همین رشته به موفقیت های بزرگی رسیده اند. شما نیز سعی کنید زمینه های کاری در منزل اولا مطابق رشته تان را پیدا کنید و اگر نشد دیگر کارهایی که فعلا بتوانید هم درآمد جزئی داشته باشید و هم در منزل انجام دهید را شناسایی کنید و تلاش نمایید تا بتوانید ثمر داشته باشید. ضمنا اصلا نباید دوست داشتن همسرتان و خانواده اش نسبت به شما وابسته به رشته و کار و پول شما باشد. با این نوع تفکر برخورد کنید و جوری جلوه دهید که هیچ پیشرفت بیشتری در عمرتان نخواهید داشت. خودتان نیز نباید ایشان را متوقع بار آورید.

موفق و پیروز باشید.

نسخه چاپی