ناشناس

نحوه برخورد با دختر ۹ساله ام چگونه باید باشد؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 35 ساله )

دختر ۹ساله من مدتی هست وقتی اون رو به کلاس می برم به طور واضح به من بی محلی می کنه و جواب خداحافظی من رو هم حتی با زور میده به طوری که همکلاسی هاش بد به من نگاه می کنن.


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما والد گرامی. بیان کردین که "دختر 9 ساله ای دارید که مدتی است به شما بی محلی می کند ": ناراحتی و دغدغه ی شما را درک می کنم امیدوارم صحبت هایم برایتان راه گشا باشد. اینکه اشاره کردین مدتی است که فرزندتان رفتارش با شما تغییر کرده، باید در جستجوی علت و عواملی که باعث این ناراحتی و کدورت شده است، بگردید.
- آیا این اواخر، اختلافی بینتان رخ داده است؟
- نیازهایش در حد نرمال، برآورده می شود؟
- در امور مختلف از او نظرخواهی می شود و به نظراتش توجه می شود؟
- محدودییت ها و میزان امر و نهی و بیش از اندازه نیست؟ و..... بنابراین در وهله ی اول باید، انچه که باعث این شکاف بین شما و فرزند شده را دریابید تا بتوانید این مساله را حل کنید.
- سعی کنید در یک خلوت دو نفره و در یک زمان و مکان مناسب، با فرزند خود در این باره صحبت کنید. از او دلیل ناراحتی و کم محلی اش را جویا شوید؟ زمانی که فرزندتان صحبت می کند، شنونده ی فعال و خوبی باشید و با دقت به حرف هایش گوش کنید، هدف از این گپ، این هست که سوتفاهمات پیش آمده برطرف شود و همچنین فرزندتان احساس کند شما درکش می کنید و نیازهای جسمی، روانی و.... او برای شما اهمیت دارد و اگر بعضی اوقات مخالفت می کند به خاطر این نیست که نسبت به آن کم اهمیت هستید و او را دوست ندارید. بلکه دلایل مختلفی برای این مخالفت هایتان وجود دارد و بنا به مصلحتی که بزرگترها می دانند این نیاز فعلا برآورده نمی شود و این دلیل بر کم توجهی ما نسبت به تو نیست. بنابراین درد ودل و همدلی کردن با فرزندتان، می تواند بخش زیادی از مساله ی ایجاد شده را حل کند.
- برای اینکه ارتباط شما با فرزندتان بیشتر شود، لازمه هر روز به مدت حداقل نیم ساعت برای ایشان وقت با کیفیت اختصاص دهید و در این مدت یک فعالیت مشترک که مورد علاقه ی دخترتان هست با هم داشته باشید. مثلا یک بازی که دوست داره، پیاده روی، رفتن به پارک و... هدف این هست که با هم بگید و بخندید و احساس صمیمیت مثل دو تا دوست در فرزندتان به وجود بیاد و توجه داشته باشید در این زمان اصلا سرزنش و نصیحت نداشته باشید. و در نهایت، زمانی که اختلافی بین والد و فرزند پیش می آید، باید فرصتی به بچه ها داد تا در این باره صحبت و گفتگو کنند، دلایل ناراحتی خود را واضح و شفاف بگویند و به آن ها یاد داد که قهر کردن و کم محلی، گریه کردن، توی خود ریختن شیوه ی مناسبی برای ابراز ناراحتی نیست، بلکه باید در این باره با حفظ احترام و بدون پرخاشگری، درباره ی ناراحتی خود حرف زد و باهم سوتفاهمات ایجاد شده را حل کنیم. این گونه به کودکان آموزش می دهیم با راه های مثبت و سازگارانه، چگونه میتوان اختلافات را حل کنید.
با امید موفقیت برای شما

نسخه چاپی