ناشناس

میترسم نتونم کارم رو خوب انجام بدم" چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 24 ساله )

مشکل من اینه که در ادامه دادن هر کاری دارم به انتها نمیرسونمش و توی شروع هر کاری مشکل دارم و میترسم نتونم انجامش بدم. ممنون میشم راهنمایی کنید .


مشاور: خانم قربانی

سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
مرد جوان مشکل خود را بسیار خلاصه بیان کردید، بهتر بود توضیحاتی در مورد مدت زمان ایجاد این مشکل و اتفاق مقارن با ان، وضعیت کنونی خود و.. را نیز بیان‌ میکردید. علی ای حال، با توجه به تجربیات دلایل متعددی برای این مسئله میتوان برشمرد که برجسته ترین انها کمال گرایی و اعتماد به نفس پایین است. البته دلیل اصلی فقط طی مصاحبه بالینی مشخص میشود. کمال گرایی یعنی اینکه شما فقط کاری را تایید میکنید که کاملا عالی و بسیار نمونه باشد، بدون ایراد و عیب در غیر این حالت ان کار رد میشود و تمایلی به انجام ان ندارید. فرد کمالگرا به همین دلیل و ترس از نمره منفی که خواهد گرفت کار و برنامه ای را یا شروع نمیکند یا در میانه راه بی انگیزه میشود و دست از کار میکشد. فرد فاقد اعتماد به نفس نیز به دلیل ترس از شکست و طرد شدن و همچنین عیوب خود، باز در هر کاری وارد نمیشود و یا بی انگیزه بوده خود به خود خود را شکست خورده می بیند و.. . تفکرات هر دو گروه مورد نقد و باطل است و اگر فرد بتواند بر انها غلبه کند به راحتی ترس هایش نابود شده و موفقیت را تجربه خواهد کرد. چند توصیه ذکر میشود که میتواند برایتان سودمند باشد.
۱. زمانی که برنامه ای را طراحی میکنید، به افکار مربوط به شکست فکر نکنید و ناتوانی های خود را در نطر نیاورید.
۲. بجای تمرکز بر نتیجه به تلاش خود تمرکز کنید. بیاد داشته باشید طبق صریح ایه قران، الانسان الا ما سعی، انسان به میزان سعی و تلاشش نمره میگیرد نه بر اساس نتیجه.
۳. لیستی از نقاط مثبت و توانمندی های خود تهیه کنید و هر روز ان را مرور نمایید.
۴. عیوب خود را بشناسید و بپذیرید که هر انسانی عیوبی دارد و هیچکس کامل نیست، لذا از عیوب خود فرار نکنید. فقط کافی ست بر اساس انها، از راهکارهای کمکی یا جایگزین استفاده نمایید تا ان خلا را پوشش دهد.
۵. در احوالات افرادی که برایتان حکم الگو دارند و از نظر شما بسیار موفق هستند، دقت کنید، خواهید دید که انها نیز همانند شما مشکل دارند و این چیزی از ارزش و جایگاه انها نزد شما یا دیگران نمی کاهد. در واقع ارزش شما با نقص یا عدم موفقیت شما متزلزل نمیشود.
۶. زمانی که‌ موفق میشوید، به خود پاداش دهید و در صورت عدم موفقیت، بجای سرزنش و احساس گناه، فقط دلایل شکست را برای جبران مشخص کنید.
۷. انگیزه خود را برای انجام و رسیدن به هدف تقویت کنید.
۸.کتابهای مرتبط با تقویت اعتماد به نفس را مطالعه کنید.
۹. حتما نزد مشاور بروید و شرایط روحی خود از جمله وجود مشکل عاطفی، افسردگی یا مشکل شخصیتی را بررسی نمایید و پس از تشخیص علت اصلی، به اصلاح باورهای قدیمی غلط خود بپردازید و برای همیشه از این مشکل رهایی یابید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی