ناشناس

کودکم دفاع از خودش رو بلد نیست" چه باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 29 ساله )

با عرض سلام. پسر من امسال پیش دبستانی یک هست. اعتماد بنفس پایینی داره. مثلا کسی که اذیتش میکنه اون نمیتونه از خودش دفاع کنه. مقصر منم که هیچ وقت خشونت رو به بچه م یاد ندادم. خیلی ترس از دست دادن دوستانش رو داره. خیلی نگرانم نکنه این رفتارش باعث بشه بچه ها اذیتش کنن. لطفا راهنماییم کنید خیلی درماندم.


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
با شروع سال تحصیلی فرزندتان روابط اجتماعی جدیدی را تجربه میکند. او بلد نیست دفاع خوبی از خود و خواسته هایش داشته باشد و شما نگرانش هستید.
مادر گرامی دغدغه مندی شما جهت رشد روانی و استقلال فرزندتان قابل درک است اما بدانید، دفاع به معنی خشونت نیست بلکه فرزندتان نیاز به اموزش ابراز وجود و جرات مندی دارد تا هم اعتماد به نفسش ارتقا یابد و هم بتواند حضور موفقی در اجتماع و در روابطش با افراد را تجربه نماید. حمایت بیش از حد خانواده و تامین فوری نیاز و مراقب دائمی و افراطی یکی از دلایلی ست‌ که سبب میشود کودک نتواند حقوق خود را دنبال کند و خود را فارغ از این مسئولیت ببیند. با آموزش جرأت‌ ورزی می‌ توانیم به کودکان رفتار قاطعانه را آموزش دهیم. در این نوع رفتار به کودک می‌آموزیم که بدون اینکه حقوق دیگران را پایمال کند، از حقوق خود با رفتار مناسب و بدون پرخاشگری دفاع کند. در رفتارهای روزمره خود به کودک القا کنید که هر فردی حق دارد که به یک درخواست «نه» بگوید، دیگران را از تقاضاهای زیاد در مورد خود متوقف کند، از دیگران بخواهد تا نظراتش را بشنوند و اشتباهاتی را که مرتکب شده‌اند، تصحیح کنند. این اموزش بهتر است با روش‌های قصه‌گویی، ایفای نقش، بازی و گفتگوی دو طرفه متناسب با سن کودک صورت گیرد. مثلا موقعیتی را پیش بیاورید که کودکتان از چیزی منع شده. در این حالت از او بخواهید احساساتشان را بیان کنند. با این روش، هم احساس ناراحتی‌ اش را نشان داده‌ و هم طرف مقابل سرزنش نخواهد شد و هم او یاد میگیرد که در شرایط ناکام بخش تاب اور شود. اگر فرزندتان خیلی خجالتی است، موقعیت‌های واقعی که برایش اتفاق افتاده را به صورت بازی یا ایفای نقش تمرین کنید. از او بخواهید خواسته‌های دست‌ یافتنی خود را بیان کند و آن را به زبان بیاورد. در عین حال به خواسته‌های طرف مقابل گوش کند و عاقلانه برای رسیدن به توافق تلاش کند. همچنین‌ تلاش کنید در بازی های متفاوت و حتی با کمک‌ پدرش، رد کردن قاطعانه خواسته دیگران، نه گفتن، دلیل آوردن، پیشنهاد جدید دادن، گفتگوی مثبت را بیاموزید. نکته مهم برای اموزش های مهارت های فوق، تناسب بازی با سن کودک و فهم اوست. در این زمینه میتوانید از کتب اموزش مهارت های زندگی کودک و انجام بازی های ان کمک‌ بگیرید‌.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی