ناشناس

کودکم شب ادراری داره" چه کار باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 32 ساله )

سلام. پسر ۶ ساله ای دارم که هنوز شب ادراری داره. ازمایش داده مشکلی از لحاظ عفونت نداشته. قبلا مدت طولانی گاها یک ماه یا یک هفته هم شده که شب ادراری نداشته اما خیلی وقته هر شب جاش رو خیس میکنه. بعد هم لباسهاش رو در میاره و پتوش رو میپیچه دورش میخوابه. اگه شب بخوام بیدارش کنم خیلی سخت بلند میشه یعنی کل افراد خونه از خواب پا میشن. بعد اگه به زور بلندش کنی میره دستشویی مدام میگه چرا اذیتم میکنید خوابم میاد. الان که میره مدرسه میترسم بوی ادرار بده بدنش و باعث تمسخرش بشه. البته هر وز لباسهاش رو عوض میکنه اما مشکل حل نشده. قبلا راه تشویق و امتیاز دهی رو امتحان کردم اما جوابگو نیست. راه های زیادی امتحان کردم اما انگار عادت کرده به این قضیه اصلا براش مهم نیست که این کار بدیه. لطفا راهنماییم کنید. من ساکن اصفهانم اگه مشاور مطمئن معرفی کنید. ممنون میشم


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردید "پسر 6 ساله ای دارید که برای دستشویی رفتن در شب، بیدار نمی شود ": اگر فرزند شما از نظر جسمی مشکلی نداشته باشد و از نظر روحی روانی هم در معرض اضطراب نباشد، و صرفا به خاطر خواب آلودگی و بی حوصلگی شب ها به دستشویی نمیرود، میشه با تکنیک های رفتاری مثل تشویق و پاداش رفتار مورد نظر را در کودک شکل داد، البته با صبر و حوصله و پشتکار.
- دو سه ساعت مانده به زمان خواب کودک، از خوردن مایعات پرهیز شود و همچنین سعی شود سردیجات مثل دوغ و ماست و... نخورد.
- شب ها قبل از خواب بچه را به دستشویی ببرید و مثانه اش را تخلیه کنید تا با شکم پر به بستر نرود.
- سعی کنید یک زمان مشخص که بیشتر در آن ساعت، این اتفاق می افتد را پیش بینی کنید و کودک را مثلا سه ساعت بعد از خواب، به دستشویی ببرید. درسته بدقلقی میکنه و احتمالا بدخواب هم می شود ولی باید یاد بگیرد هر موقع دستشویی دارد برود ولو نصف شب باشد. تا وقتی مطابق خواسته های کودک پیش برید، او فرصت تغییر و رشد پیدا نمی کند. بنابر این لازم هست گاهی اوقات در تربیت کودک، جدی تر و مقتدرانه تر رفتار کرد تا بتوان به نتیجه ی مطلوب دست یافت.
- هر زمان که کودک توانست، دستشویی خود را اطلاع دهد او را تشویق کنید و به او امتیاز دهید و اگر امتیازاتش به 5 رسید، جایزه ای که برای کودک جذاب است را فراهم کنید تا این رفتار در کودک تقویت شود.
- متاسفانه بعضی از والدین عادت دارند کودک خود را با دیگر بچه ها مقایسه کرده و از این کار برای تنبیه و تغییر رفتار او استفاده می کنند. اما این کار جز از بین بردن اعتماد به نفس فرزندتان نتیجه دیگری ندارد.
- استرس های روانی، اجتماعی و عوامل اضطراب زا می تواند نقش مهمی در بروز شب ادراری داشته باشد. باید این عوامل به حداقل ممکن کاهش یابد. مثل تماشای کارتون ترسناک
- موضوعات احساسی و عاطفی مانند ارتباط والدین با کودک خیلی مهم هست. به‌ ویژه ارتباط مادر با کودک در طول روز. مثلا تذکرهای مداوم برای اشتباهات و خطاهای کودک، اثراتی بسیار منفی دارد و می‌تواند شب‌ادراری را به دنبال داشته باشد. و در نهایت، آموزش آداب توالت مثل نشستن ادرار کردن و رعایت نظافت، درشب از خواب بلند شدن و... با صبر و حوصله ی شما والد گرامی و جدول امتیاز دهی و تشویق قابل شکل گیری هست. خصوصا اگرآموزش های خود را با زبان کودکانه و در قالب قصه و بازی به کودک ارائه دهید بسیار راهگشاست.
با عرض پوزش در زمینه معرفی کارشناس معذوریم.
موفق و پیروز باشید.

نسخه چاپی