ناشناس

خیلی خیال پردازم" راهکار چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

سلام و سپاس از مشاوره هاتون. وقتی از مدرسه می ایم خانه، چون مادرم خونه نیست و تنهام و البته قبلا هم که باز مادرم بود هم همین طور بود، به اتاقم می رفتم و در رویاها و خیالاتم غرق میشوم و به ارزوهام فکر می کنم. بعد یهو نگاه به ساعت می کنم می بینم که سه ساعت گذشته و روز تمام شده و درس ها و کارهایم مانده است.
مادرم گفته تا از ابتدای ظهر تا ساعت ۷ عصر وقت دارم درس بخوانم و بقیه اش متعلق به خانواده و دورهمی و کارهای متفرقه است. دست خودم نیست چکار کنم؟


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
از رویاپردازی های خود گفتید که زمان شما را می بلعد و سبب عقب ماندن از برنامه هایتان می شود و سبب ناراحتی تان گشته است.
دوست نوجوان من، خیال پردازی و زندگی در دنیای ایده ال ها و ممکنات از ویژگی های دوران نوجوانی بوده و این رفتار شما طبیعی به نظر می رسد. اما هر فردی باید مراقبت کند تا در مسیر رشد خود از شرایط استفاده بهینه نماید و بجای اینکه خود را تسلیم انها کند، ان امور را تسلیم خود کرده و بر انها مسلط شود. شما دانش اموز هستید و اکنون وظیفه شما تحصیل است. طبیعتا بخشی از رویاهایتان هم به موفقیت تحصیلی و کسب رتبه برتر، اختصاص دارد. اما با بررسی همین مثال به خوبی متوجه می شوید که این رویاها نه تنها شما را به کسب رتبه نمی رساند بلکه حتی مانع مطالعه تان میشود. پس با قبول کردن تبعات منفی این رویاپردازی بیش از حد، یک قراری با خودتان تنظیم کنید. مخصوصا که شما در منزل تنها بوده و به مراقبت بیشتری از جانب خود نیاز دارید و وظیفه تان خاصتر است. یک لیست از برنامه های روزمره و بر اساس برنامه درسی تان تهیه نمایید. میزان ساعاتی که برای انها نیاز دارید و زمان بهینه انجام ان را مشخص کنید. در جدول برنامه ریزی انها را جا دهید. اکنون به خاطر این دقت به خود پاداش دهید. شما با رویاهایتان شاد میشود و به نشاط میرسید. پس زمانهایی که باید استراحت کنید را نیز مشخص نموده با خودکار خوش رنگ، در ساعات استراحت، عنوان خیال پردازی و رویا را یادداشت کنید و به رویاهایتان بگویید من شما را به رسمیت شناختم و حتی برایتان زمان تعیین کردم. من حتما طبق برنامه شما را دنبال خواهم کرد، در قبال این از شما درخواست میکنم که در ساعات دیگر به ذهن من مراجعه نکنید چون کارهای دیگری دارم. در پایین برگه برنامه ریزی نیز امضا بزنید و متعهد شوید که طبق برنامه عمل کنید. برای اینکه بهتر بتوانید برنامه را دنبال کنید، برای خود پاداش و تنبیه نیز در نظر بگیرید. در این مورد نیز میتوانید از مادرتان کمک بگیرید. در طول روز هم که ناخواسته خیالات به سراغ شما می آیند، موضوع ان در گوشه برگه ای یادداشت کرده و به انها بگویید که من در ساعت استراحت و مخصوص خودتان به شما فکر خواهم کرد. در ابتدای کار شاید عمل به این قرارداد کمی سخت باشد اما در صورت استقامت در عمل به برنامه حتما موفق خواهید بود و البته به مرور باید تعداد و میزان زمانهایی که به این رویاپردازی اختصاص میدهید را باید کمتر کنید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی