ناشناس

چیکار کنم کاری بشم؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 30 ساله )

سلام. من دو ساله که ازدواج کردم و دوست دارم کار کنم ولی انگیزه کار کردن به ان صورت را ندارم و بیشتر دوست دارم وقتم را به تفریح و گذراندن با موبایل و تلویزیون بگذرانم و در استفاده از فضای مجازی و تلویزیون خیلی زیاده روی میکنم و همچنین در این دو سال خیلی به خانمم و دخترم یک ساله م وابسته شدم وقتها رابا انها میگذرانم و خیلی کم در طول روز از خونه بیرون میرم و این باعث شده در زندگیم اختلال ایجاد بشه. در ضمن بیماری صرع دارم و از داروهای ضد تشنج استفاده میکنم.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و احترام خدمت شما، خوشحالیم که توانسته‌ایم اعتماد شما را جلب کنیم. امیدواریم  بتوانیم شما را در حل مشکلتان یاری دهیم.
در رابطه با سوالی که پرسیده‌ اید، گفتنی است: بی‌ انگیزگی و بی‌ هدفی پیش آمده برای شما، علل و عوامل مختلفى می‌تواند داشته باشد که اهم آنها عبارت است از:1. نداشتن فلسفه درست و اساسى در زندگى؛2. فقدان ایده ‏آل و آرمان عالى و معنوى،3. مسائل و مشکلات تربیتى و خانوادگى؛4. تجربه متعدد ناکامى و شکست در زندگى؛5. تعارضات فکرى و ناتوانى در حل آنها؛6. بحران هویت. مشکلى که طرح کرده ‏اید، کم و بیش در بسیارى از جوانان هم سن و سال شما وجود دارد. جوانانى که مانند شما در پى اهداف و آرمان‏هاى بلند و ارزشمندى هستند، با مشکل مضاعفى رو به رو مى‏ شوند؛ زیرا - علاوه بر مشکلات روحى ناشى از دوران جوانى و محرومیت‏ها و فشارهاى دوران تحصیل - از اینکه بین وضع موجود و آرمان مطلوبشان، فاصله زیادى احساس مى‏کنند، رنج جانکاهى آنان را مى ‏آزارد. در عین حال باید دانست زندگى، مجموعه‏ اى از شادى و رنج، کامروایى و ناکامى، تلخى و شیرینى و خلاصه میدان جنگى است که هر کس در آن، سهمى از پیروزى و شکست دارد. همه این‌ها به شکل‏هاى گوناگون، در زندگى هر فرد وجود دارد و در ایام جوانى و تحصیلى، این فشارها شدیدتر است. اما چه باید کرد؟ نکته مهم و اساسى، نحوه برخورد انسان با این مسائل است. در این رابطه دو گونه برخورد مى‏ توان داشت: الف: واکنش انفعالى‏ در برخورد انفعالى، انسان همواره مشکلات را بزرگ مى‏ بیند و در بیشتر صحنه‏ ها خود را شکست خورده مى ‏پندارد. به رغم اینکه از خود انتظاراتى بیش از حد توانش دارد، در گشودن راه و گام نهادن به سوى هدف، خود را ناتوان مى‏بیند. امکانات، توانمندى‏ ها و موفقیت‏هاى خویش را فراموش مى‏ کند و کم ‏کم احساس یأس، ضعف و سستى نموده و خود را بیمار مى‏پندارد. اگر این روند ادامه یابد، گرفتار بیمارى‏ هایى مى‏شود که با هیچ دارویى درمان نمى ‏شود؛ جز با تغییر در روحیه و تغییر در سبک زندگى. ب: واکنش فعال‏انسان در برخورد فعال به مقایسه معقول و منطقى، بین خواسته‏ ها و توانمندى‏ ها و شکست‏ها و پیروزى‏ ها مى‏ پردازد. توقع از خویش را با واقعیات و توانایى‏ هاى فردى و شرایط محیطى و اجتماعى، تنظیم مى ‏کند و با جدّیت، نشاط و روحیه بالا، به فعالیت و تلاش مى ‏پردازد. اما در مورد کار و نداشتن شغل البته با توجه به اینکه با مشکل صرع روبرو هستید؛ اولا ناامید نشوید و ثانیا به راهکارهای ذیر عمل نمایید تا موفق شوید و همسر و فرزندتان نیز رضایت بیشتری از شما داشته باشند.
1- بر اساس شرایط و توانمندیهای خودتان از طریق مجاری و سازمان های ذی ربط برای تقاضای کاراقدام نمایید.
2- تنها به فکر مشاغل دولتی و مانند آن نباشید_ زیرا با توجه به حجم گسترده تقاضا در این خصوص؛ احتمال دستیابی به آن کمتر است_ بلکه با همفکری و مشورت با افرادی که در زمینه اشتغال موفق بوده اند و با توجه به تواناییهای خودتان و با استفاده از وام های خود اشتغالی و خدماتی مانند آن می توانید کار مناسب و مورد علاقه خود را پیدا کنید.
3- در صورتی که مایل باشید می توانید با مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای؛ حرفه و تخصص مناسب را در زمینه ای که مورد علاقه شما هست پیدا نمایید و به این طریق راه اشتغال خود را هموار سازید.
4- راه دیگر که سهل الوصول است اما کار آن در سطح پایین است تن دادن به کارهایی مانند کارگری و کشاورزی و یا کارهای خدماتی است. بنابراین همه راه ها مسدود نیست و می توان کاری را دست و پا کرد و بیکار نبود و با پشتکار و جدیت به تدریج صاحب سرمایه شد و زندگی خود را اداره کرد. یکی از مشکلاتی که امروز نسل جوان به آن مبتلاست این است که می خواهد هر چه زودتر در کمترین فرصت صاحب سرمایه های کلان شود و همه چیز را در همان اوان زندگی به دست آورد (خانه، ماشین، همسر و درآمد زیاد) و در عین حال حاضر نیست تن به کارهای سخت بدهد و دوست دارد کارهای راحت که فقط با یک تلفن، میز و صندلی و نشستن همه چیز را به دست آورد و متأسفانه افرادی هم در جامعه وجود دارند که از طریق دلالی و کلاهبرداری به سرمایه های بادآورده رسیده اند وجوانان به این افراد نگاه می کنند و می خواهند آنها را الگو قرار دهند در حالی که اینها الگوهای ناسالمی هستند که موجب بسیاری از ناسامانی های اقتصادی جامعه شده اند. 5-روشن است که نوع کار و سود آوری آن براساس نیازها و شرایط محیطی هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت می باشد از این رو با توجه به توانمندی ها و نیازها و شرایط منطقه خود می توانید کاری را که مورد نیاز و احتیاج منطقه خودتان است را شناسایی نمایید که از یک سو نیازهای محل و منطقه خود را برطرف خواهید نمود و از سوی دیگر سود مناسبی را برای شما به همراه خواهد داشت. نمونه های موفقی در زمینه های پرورش ماهی و آبزیان و محصولات گلخانه ای و تولید قارچ و مانند آن را در مناطق مختلف کشور شاهد هستیم که حاصل تلاش و پیگیری و جدیت آنان است البته شروع کردن هر کار جدیدی مشکلات و سختی های خاص خود را به همراه دارد که با پشتکار و صبر و تلاش می توان به موفقیت دست یافت. در هر حال راه صحیح برای یک جوان مانند شما این است که اولا امیدوار به زندگی و آینده خود باشد و ثانیا دامن همت بالا زده با جدیت کار و تلاش کند و ثالثا با پشتکار و صبر و تحمل به تدریج به زندگی اقتصادی خود سر وسامانی بدهد و بهتر از همه در همه مراحل زندگی به توانایی هایی که خداوند به او داده اتکا کند و به خداوند توکل نماید تا موفق شود .
موفق باشید.

نسخه چاپی