ناشناس

سن قانونی ازدواج چند سال است‌؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 25 ساله )

من یه جوان بیست پنج ساله هستم. میخوام بدونم سن قانونی ازدواج چند سالگی‌ هست؟ چطوری انتخاب کنم؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و عرض احترام خدمت شما پرسشگر محترم، امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.
تا آنجا که ما اطلاع داریم، قانون سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده است اما به نظر می رسد برای ازدواج نمی شود سنی در نظر گرفت. چرا که ازدواج یک مرحله از زندگی است و برای وارد شدن به این مرحله آماده شدن و رشد یافتن عقل و جسم و البته بوجود آوردن شرایط مناسب بسیار بسیار اهمیت دارد. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که زمان ازدواج هر فردى بر اساس شرائط مختلف شخصی، فرهنگى، اجتماعى، خانوادگى شغلى و مالى وى متفاوت است. همچنین درباره زمان و سن ازدواج دو نکته را باید در نظر داشت:
1- ازدواج زمان صد در صد معین شده و ثابتی براى همه انسان‏ها ندارد.
2- سن ازدواج همیشه تابع نیازهاى فردى نیست بلکه از نیازهاى اجتماعى و نوعى نیز متأثر مى ‏گردد. با توجه به این دو نکته خاطرنشان مى‏ سازد که اگر شخصى به واسطه ازدواج نکردن به گناه آلوده مى ‏شود، باید به منظور حفظ پاکى و عفت که تنها نشان کرامت انسانى است ازدواج کند، لذا سن خاص ندارد و هیچ چیزى مانند تحصیل، بیکارى و ... نمى‏ تواند مانع آن شود بلکه فرد باید با تمام وجود سعی کند تا زمینه ازدواج خود را فراهم کند بدیهی است در صورت تلاش فرد یاری خداوند نیز در انتظار او می باشد. اکنون که نظر اسلام در باره سن و شرایط ازدواج را دانستید به عنوان مطلب پایانی عوامل موثر در زمان ازواج را به شما ارائه می نماییم:
1ـ براى افرادى که به وسیله ازدواج نکردن به گناه آلوده مى ‏شوند ازدواج نمودن واجب است و بر اساس این معیار، زمان و سن خاص را نمى‏ توان معرفى نمود. هر زمانى و در هر سنى که آدمى از حفظ گوهر پاکى عاجز گردد به گونه‏ اى که على ‏رغم تمهید مقدمات و رعایت اصول اخلاقى و احکام فقهى همچنان از تیررس شیطان در امان نباشد و از تهدید نفس اماره و آلوده شدن مصون نباشد باید ازدواج کند.
2ـ عامل دوّم رسیدن به بلوغ جنسى و رشد فکرى و اجتماعى و اخلاقى است، یعنى هر چند که آدمى بتواند غرائز خود را کنترل کند و خواهش‌هاى گذرا او را تهدید ننماید اما وقتى به رشد فکرى و عقلى و اجتماعى و اخلاقى دست یافت جهت بقاى نسل آدمى و رشد شخصیت خود و تکامل اخلاقى و معنوى خویش ازدواج ضرورت پیدا مى‏ کند. در این جا نیز نمى‏ توان بصورت قطعى سن معینى را بیان نمود ولى معمولاً دختران بین سنین 17 تا22 سالگی اقدام به ازدواج می کنند و سن مناسب ازدواج برای پسران 20تا24سال می باشد. البته کسانى هم زودتر و یا برخی دیرتر به ازدواج اقدام می کنند. امّا به هر حال توصیه شده است هر چه زودتر دختران و پسران مجرد ازدواج کنند و و در صورت مهیا بودن شرایط ازدواج نموده و منتظر سنین 22 به بالا نشوند که آفات زیادی دارد. 
3ـ گاهى اوقات اشتغال به تحصیل یا ارائه خدمات عالیتر و برتر على رغم رسیدن به رشد و بلوغ لازم، موجب تأخیر در ازواج مى‏ شود که در این صورت نیز نباید سن ازدواج فرد از حد معمول بالاتر رود. تاخیر در ازدواج می تواند برای فرد آثار نامطلوبی را به دنبال داشته باشد.
موفق باشید.

نسخه چاپی