ناشناس

چطور هوش هیجانی کودکم را بالا ببرم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 31 ساله )

سلام. چطور هوش هیجانی کودکم را بالا ببرم؟


مشاور: خانم قربانی

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون. 
هوش هیجانی توانمندی روانی ست‌ که فرد در پایه ان‌ میتواند عواطف و احساسات خود را در موقعیت های مختلف بهتر بشناسد و درک‌ کند و در مواقع نیاز عواطف خود را کنترل کرده و واکنش بهتر نشان دهد.‌ بهترین زمان اموزش مهارتها، مخصوصا تقویت هوش هیجانی در دوره کودکی ست. برای این‌ منظور، کاربست نکات ذیل توصیه میشود.
- به کودک اجازه دهید احساسات خود را ابراز کند و مانع گریه و خنده او و بیان تلخی و رنجها و ترسهای او نباشید. او نمیداند احساساتش از خود او جدا هستند و همراهی شما با بیان احساسات او، سبب پذیرش احساسات و کنترل ان توسط او خواهد شد. از وجود انها احساس بی ارزشی و شرمساری نخواهد داشت.
- از زاویه‌ی دید کودک‌ به مسائل بنگرید و با او همدردی کنید. خود را در موقعیت کودکتان‌ و هم سن و سال او فرض کنید تا بتوانید درک‌ و همدلی خوبی با او داشته باشید و فهم خود را از حال و شرایط او نشان دهید. این حس که درک می‌شوید مواد بیوشیمیایی تسکین‌ دهنده‌ای را در بدن آزاد می‌کند. هر بار کودک احساس کند آرام شده این مسیر عصبی‌ در او تقویت می‌شود و هم‌ چنان‌ که بزرگ‌تر می‌شود یاد می‌گیرد چطور خود را آرام کند و در واقع کنترل و مدیریت احساسات را با رفتار کنونی شما می اموزد و همچنین همدلی با دیگران را.
- به فرزندان خود بیاموزید که هر احساسی نامی دارد و این یعنی شناسایی و قدرت تشخیص احساس خود و دیگران و توانایی مدیریت انها.
- به احساسات فرزندان گوش فرا دهید. ادمی در هر سنی نیاز دارد که احساساتش توسط دیگران مورد توجه قرار بگیرد و گوش دادن بهترین توجه است. اگر احساسات مورد توجه قرار بگیرد. او میتواند ان‌ را رها کند و به دنبال بقیه زندگی برود و به اصطلاح عقده ای بار نمی آید و مدام دنبال کج خلقی، اثبات و تایید خود نخواهد بود. توجه به احساسات سبب احساس امنیت، خونگرمی و ایجاد صمیمیت نیز میشود.
- اموزش حل مسئله. به بچه‌ها یاد بدهید احساساتشان را حس و درک کنند، با آن مدارا کنند و بدانند لازم نیست در واکنش آنی به احساسات خود کاری انجام دهند. به او یاد دهید وقتی فشار احساسات از روی او برداشته شد، در صورت لزوم می‌تواند به حل مشکل بپردازد و کاری انجام دهد. توجه کنید که خود کودک‌ برای حل مسئله و احساس نیاز به ان پیش قدم شود تا احساس قدرت و توانمندی و اعتماد به نفس نیز در او شکل بگیرد. شما فقط کمک کننده باشید و همراه.
- با کودک‌ بازی کنید و این را مانند یک‌ ضرورت بدانید الگوهای رفتاری و توجه به اطراف و احساسات طرف مقابل، نحوه بیان احساسات و برخورد با انواع احساسات در یک‌ لحظه را در حین‌ بازی به او اموزش دهید. 
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی