ناشناس

برای امتحان تیزهوشان خیلی استرس دارم. میترسم قبول نشم" چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : ابتدایی ، 12 ساله )

سلام‌. من برای دادن امتحان تیزهوشان خیلی استرس دارم. میترسم در نیام. وقتی کسی میگه قبول میشی تموم‌ تنم‌ میلرزه. استرس میاد سراغم و ولم نمیکنه. یه برنامه بهم بدین تا در اومدنم صدرصد بشه یا حداقل بگین چطور استرسم رو مهار کنم.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و احترام خدمت شما خواهر محترم! خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.

همانطور که می دانید و اکنون خودتان هم تجربه نمودید در برخی شرایط مانند نزدیک شدن به برخی از آزمون های مهم انسان بصورت خودکار برخی اعمال را انجام می دهد که ممکن است در شرایط دیگر این رفتار انجام نشود. وضعیت کنونی افکار شما توانسته است بر رفتارهای شما تاثیر منفی بگذارد. لذا برای ادامه مطالعه خود سعی نمایید بر اوضاع مسلط شوید. مطمئنا برنامه ریزی و مراقبت در انجام برنامه می تواند کمک موثری در این شرایط به شما بنماید. در مورد علت این حالت باید خدمت شما بیان داریم که علل زیادی وجود دارد آنچه در این وضعیت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد فشار روانی و استرس می باشد. همانطور که می دانید یکی از عواملی که باعث نگرانی و ترس در مورد کنکور می شود و نوع انسان ها به ویژه جوانان با آن مواجه هستند فاصله ای است که بین آرزوهای آنها و میزان تلاش و توانمندی های آنها وجود دارد. به عبارت دیگر صرف آرزو داشتن اما برنامه ای مشخص برای رسیدن به آن آرزو نداشتن و تلاش و جدیت لازم را انجام ندادن مشکلی را حل نمی کند. بنابراین برای رهایی از این فشار و استرس؛ 1-در گام اول باید محدوده آرزو را مشخص کرد و در گام دوم باید توانمندیهای خود را شناخت و در گام سوم باید به صورت جدی و با داشتن برنامه برای رسیدن به آرزوها و اهداف اقدام نمود.2-نکته مهم اینست که شما قصد دارید در آزمون تیز هوشان شرکت کنید این تصمیم فی نفسه بسیار ارزشمند است و حاکی از اینست که شما سعی دارید توانمندیهای خود را شکوفا کنید و مدارج بالاتری را از نظر علمی طی کنید تا انشاءالله فرد مؤثرتری در آینده باشید و در عین حال از موقعیت اجتماعی و علمی بالاتری برخوردار باشید. این تصمیم شما وقتی جامه عمل می پوشد که شما لوازم این تصمیم را بپذیرید و از عالم تخیلات بیرون بیایید و به صورت واقع بینانه و با برنامه ریزی صحیح اقدام کنید. 3-مطلب دیگری که باید مورد توجه قرار دهید اینست که زندگی ما انسانها یکنواخت نیست بلکه فراز و نشیب ، تلخی و شیرینی و بالاخره ، شکست ها و پیروزیها دارد اگر ما شکست خوردیم نباید مأیوس شویم بلکه آنرا باید سکوی پرش برای پیروزیهای بعدی قرار دهیم.4-نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سعادت خود را در زندگی فقط به قبول شدن یا نشدن در  آزمون تیزهوشان گره نزنید درست است که هر چه انسان تحصیلات بالاتری داشته باشد بهتر است ولی این مساوی با سعادت و خوشبختی نیست. بلکه خوشبختی در اعتقادات صحیح و پایبندی به ارزش ها و عمل به دستورات الهی در جای جای زندگی است و خلاصه این که سعادت انسان در گرو بندگی خدا و تقرب به اوست. سعی کنید دیدگاه دیگران را غیر مهم فرض کنید که چه قبول شوید و چه نشوید تلاش شما قابل ستایش است. به دیگران نیز بگویید که به هر حال ممکن است قبول نشوید و نباید قطعی دل خوش کرد.  ضمن اینکه آزمون تیزهوشان امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به تأخیر افتاده است و این فرصت خوبی برای افزایش مطالعه و برنامه ریزی توسط شماست.
موفق باشید.

نسخه چاپی