ناشناس

برای افزایش علم و افزایش صبر چه ذکری توصیه میشود؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 34 ساله )

با سلام. برای افزایش علم و افزایش صبر چه ذکری توصیه میشود؟ سوال دیگه اینکه آیا زیاد گفتن یک ذکر ضرری هم دارد؟


مشاور: خانم نورالدینی

سلام
یکی از دعاهایی که در قرآن ذکر شده، قسمتی از آیه ی ۱۱۴ سوره ی طه است که خداوند میفرماید بگو: رَّبِّ زِدْنِی عِلْماً پروردگارا مرا دانش افزای. دعایی هم معروف به دعای مطالعه است برای زیاد شدن علم مفید است: الهی اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم اللهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین. برای افزایش صبر هم در قرآن داریم: «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمینَ»(قسمتی از آیه ۱۲۶ سوره اعراف) «بار خدایا، به ما صبر و شکیبایی ده و ما را به آیین اسلام (یعنی با تسلیم و رضای به حکم خدا) بمیران» ذکرها دارای انواع مختلفی هستند:
۱- برخی از اذکار نسخه عمومی دارد با قید عدد مانند ذکر روزهای هفته.
۲- برخی از اذکار هم نسخه خصوصی دارد که حضرات معصومین (ع) به افراد خاص تجویز می کردند برای نتیجه ی خاص آن هم با عدد خاص و وقت خاص و حالت خاص.
۳- برخی از اذکار هم عمومی و بدون قید عدد هست.
۴- برخی از اذکار هم عمومی وارد شده اما گاهی با قید عدد و گاهی بدون قید عدد.
. اگر ذکر از اذکاری باشد که در روایات معصومین (ع) مورد سفارش بوده و بر گفتن انها تاکید شده مانند ذکر الله اکبر و یا الحمد لله و یا لا حول و لا قوه الا بالله و مانند آن در گفتن انها عارضه ای وجود ندارد.
. عارضه داشتن ذکر در موارد اذکار خاصی است که توسط استاد سلوکی به شاگرد داده می شود و متناسب با حالات و مرحله سلوکی خاص شاگرد است که باید انجام آن بر طبق دستور خاص استاد باشد و گرنه برای شاگرد عوارضی در پی دارد.
. اما در هر صورت، قضیه ی عوارض برخی اذکار بر افراد، عمومی نیست. به تجربه ثابت و مشاهده شده است که برخی به واسطه این اذکار دچار بیماری های صعب العلاج و لاعلاج جسمی و روحی شده و حتی مجنون گردیده اند. در این موارد هم اشکال از ذکر نبوده بلکه از فرد بوده و علت عارضه از ظرف بوده است نه مظروف. به قول یکی از بزرگان: اگر موتور پر قدرت هواپیمای جت را به عنوان نیروی پیش برنده به یک اتومبیل ببندند چه رخ می دهد. این اتومبیل هرگز سالم به مقصد نمی رسد. این به مقصد نرسیدن از موتور جت نبوده است. باید موتور متناسب با این وسیله تعبیه می شد، اینجا مقصر راننده است. اگر این راننده با متخصص مشورت می کرد مشکلی پیش نمی آمد و به سلامت اگر چه دیرتر به مقصد می رسی .
. موضوع عوارض اختصاص به ذکر دارد و در مورد دعا و قرائت قران هیچ گونه عارضه ای وجود ندارد و کسی در مورد انها معتقد به بروز عوارض نیست.

نسخه چاپی