ناشناس

با کودک لجبازم چه برخوردی باید داشته باشم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 26 ساله )

سلام. دختر دو سال و نیمه ای دارم که جدیدا خیلی لجباز شده و اینکه برای غذا خوردن به شدت اذیت میکنه. تف میکنه روی فرش ها و همه ش تا غذا بهش میدم اوق میزنه. قبلا خیلی بهتر و دقیق دستشویی ش رو میگفت. الان توی شلوارش جیش میکنه. من چه برخوردی باید داشته باشم؟


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون. 

فرزندتان رفتارهای غیرمتعارف و متفاوت از قبل از خود بروز میدهد و این مطلب شما را مستاصل  و نگران کرده است.
مادر ارجمند، لجبازی در سن کودک شما تا حدودی طبیعی ست و لازم است با خونسردی و حفظ آرامش و عدم ایجاد زمینه لجبازی، کودک خود را مدیریت کنید اما با توجه به دامنه گسترده لجبازی فرزندتان، مشخص است که این لجبازی عادی نیست و حتما دلیل خاصی برایش وجود دارد. پیشنهاد میکنم زمان شروع این رفتارها را در فرزندتان بررسی کنید و ببینید چه اتفاقی با آن مقارن بوده است؟ یافتن این اتفاق، میتواند ما را در ارائه پاسخ یاری کند. احتمال دارد فرزندتان چند اتفاق و یادگیری را با هم‌ تجربه کرده باشد. مانند اموزش توالت و ترک‌ شیر خوردن و یا جدایی از والدین و یا اقوامی که به او وابستگی داشته باشد و... چنانچه نتوانستید پاسخ را بیابید، لازم است فرزند خود را در اولین فرصت نزد روانشناس کودک ببرید تا ایشان‌ با مشاهده مستقیم رفتار فرزندتان، دلیل ان را بیاید و به راهکار برسد.  نکاتی کلی که میتواند برایتان سودمند باشد از این قرار است:
- کودک خود را تنبیه نکنید و با مهربانی رفتار کنید.
- به زور به او غذا ندهید و اجازه دهید خودش گرسنه شود و تقاضا کند. برای این کار نیاز دارید دغدغه خود را برای گرسنه ماندن او کاهش دهید.
- با او بازی فیزیکی داشته باشید تا هم‌ انرزی منفی اش خالی شود و هم‌ گرسنگی اش بیشتر شود و میل به غذا پیدا کند. 
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی