ناشناس

کودکم فحاشی می کنه" چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 34 ساله )

سلام. پسرم از وقتی وارد مدرسه شده فحشهای خیلی رکیک و ناموسی یاد گرفته از همکلاسیهاش، هر جور تنبیه و برخوردی باهاش میکنم بدتر میکنه. طوری که به من و پدرش هم فحشهای مورد دار میگه، خیلی ناراحتم بچه من حتی کوچک ترین بی ادبی نمیکرد.


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.

پسر کوچکتان تحت تاثیر همسالان خود، فحاشی را آموخته است و نه تنها نمیتوانید او را مدیریت کنید بلکه رفتارش توسعه نیز پیدا کرده است.
والد ارجمند، فرایند یادگیری فرزندتان تحت تاثیر روش یادگیری مشاهده ای و یا الگویی بوده است. او بدون اینکه خوب و بد این رفتار را بشناسد، رفتار و هیجان ان‌ را دیده و تکرار کرده است و این‌ تکرارها اگر تقویت شود نهادینه میشود. تقویت این رفتار همان واکنش های شماست واکنش های شدیدی که به او میگوید از زمانی که این کلمات رکیک‌ را اموخته، بیشتر به او می نگرید و بیشتر او را زیر نظر دارید و در حقیقت بیشتر به او توجه می کنید. پس یک بار به زبان کودکتان به او بگویید که این کلمات معنای مثبتی ندارد و احترام‌ را از بین میبرد و شایسته او نیست که از انها استفاده کند. پس از ان هر زمان که کودکتان از این الفاظ استفاده کرد. در نهایت بی تفاوتی با او برخورد کنید و حتی کوچکترین اخم و یا تغییر در چهره تان نداشته باشید. در عوض تلاش کنید رفتارهای مثبت او را شناسایی کنید و آنها را تقویت کنید. یعنی اگر از عبارات محترمانه و دوستانه استفاده کرد، اگر کار صحیح انجام داد، اگر عذر خواهی کرد و...، او را بسیار تشویق کرده و مورد توجه قرار دهید و تحسین کنید. این راهکار، اندکی صبوری شما را میخواهد اما حتما نتیجه بخش خواهد بود.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی