ناشناس

از بس توی خونه نشستم حوصله م سر رفته" چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 16 ساله )

سلام. حوصله ندارم از بس توی خونه نشستم. هی با خانواده دعوام میشه. اصلا نمی تونم درس بخونم. چه کار کنم حوصله ام بیاد سر جاش بتونم تمرکز کنم روی درس خوندن؟


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون. 

ایام خانه نشینی جهت کنترل بیماری و ویروس منحوس کرونا، شما را خسته و‌ کلافه کرده است و‌ ناخوداگاه با اعضای خانواده درگیر میشوید و نمیتوانید حتی در امور تحصیلی خود متمرکز شوید و نگران وضعیت موجود هستید.
دوست نوجوان، با توجه به شرایط کسل کننده‌ای که در وضعیت کنونی تجربه میکنید، وجود این حالات در شما کاملا طبیعی به نظر میرسد. اجبار به سکون، نداشتن فراغت، دوری از دوستان، نداشتن برنامه پویا و فعالیت مفید و سازنده و... عواملی ست که برای یک‌ نوجوان قابل تحمل نبوده و چون انرژی و هیجانش تخلیه نمیشود میتواند او را به رفتارهای مخرب بکشاند. برای رهایی از وضعیت نامطلوب، پیشنهاد میکنم بجای انتظار برای تمام شدنش، این وضعیت را حداقل طی یک‌ دوره سه ماهه تعریف کنید و بر اساس آن برنامه بریزید. اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برایش تعریف نموده و برنامه ریزی کنید.
- کارهای درسی را مطابق برنامه درسی روزهای عادی سال به صورت خودخوان و یا مطابق با برنامه شبکه آموزش دنبال نمایید و یا حداقل به مرور درسهای سابق بپردازید.
- کارهای ناتمام گذشته را تمام‌ کنید.
- امور دلخواه خود را که قبلا برایش وقت نداشتید، دنبال نمایید.
- یک‌ کار اموزشی دلخواه را از طریق برنامه های اینترنتی بیاموزید. 
- بازی های فکری، یا درون منزل و یا گروهی را بیاموزید و با همراهی اعضای خانواده آنها را به اجرا در بیاورد و نشاط را به خود و خانواده بازگردانید.
- کتاب بخوانید.
- ورزش خانوادگی داشته باشید.
- و امور منزل را با تقسیم بندی وظایف دنبال کنید و تلاش کنید با این‌ کار، هم تنوع و هم‌ تعاون و همکاری را که سبب نشاط پایدار میشود را در خود نهادینه سازید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی