ناشناس

چه کار کنم که نماز خوندن برام عادت بشه؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 16 ساله )

سلام. من اوایل نمازم رو خیلی خوب می خوندم. ولی چند سالی میشه که نمازم رو می خونم و ول میکنم. خودم خسته شدم. چه کار کنم که نماز خوندن برام بشه یه عادت؟


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون. 

دلتان برای روزهایی که بی اختیار برای نماز می ایستادید، تنگ شده و از تحمیلی که اکنون شما را از ان بسیار میکند، خسته شده اید.‌ دوست دارید به شرایطی برگردید که با ذوق و شوق و بدون سختی به نماز بپردازید. 
دوست نوجوانم، نمیدانم از چه زمانی و بر اساس چه اتفاقی، نسبت به نمازتان کاهل شده اید و سستی به خرج میدهید، اما برای رسیدن به حال خوش نماز هیچ‌ کس به اندازه خودتان نمیتواند به شما کمک کند. شما نوجوان هستید و اهل منطق. یعنی دوست دارید خودتان بر اساس اصول عقلی و در حد فهم به قبول یک اندیشه، برنامه و یا دستور و هدف برسید و پذیرش تقلیدی و یا اجباری را نمیتوانید تاب بیاوردید‌. از این ویژگی برجسته و خاص و ناب خود بهره ببرید و در اهداف وجود نماز، چگونه‌ خوب نماز خواندن، فلسفه بندگی و... مطالعه نمایید. بهترین‌ منابع برای این منظور کتابهای استاد پناهیان و مشاهده سخنرانی ایشان و اساتیدی همچون آقای رائفی پور است که میتواند علاوه بر پاسخ دهی به سوال هایتان، با ایجاد نگرش جدید شما را متوجه ابعاد خاصی از دستور نماز سازد. اگر دلیل دستور نماز را فهمیدید با عمق جان به آن خواهید پرداخت و دیگر هیچ بهانه ای شما را از ان دور نخواهد ساخت. اما اگر چنانچه، نماز را دوست دارید و دلیل ان را تنبلی خود میدانید، سعی کنید بدون غر زدن و نفره رفتن، به صورت یک برنامه مدت چهل روز،‌ نماز را با همراهی والدین تان، بپا دارید تا در شما عادت تنبلی شکسته شود و فعل نماز برایتان‌ اسان‌ گردد. همراهی با دوستان اهل نماز نیز برایتان جوی را ایجاد میکند تا راحت تر جلوی شیطان‌ بایستید و از کاهلی دست بردارید. استفاده از چادرهای زیبا، عطرهای خوشبو و سجاده های دوست داشتنی، میتواند برایتان انگیزه بخش باشد و خاطره ساز گردد تا رغبت تان نسبت به اقامه نماز بیشتر گردد. گفتگوی صمیمانه با خدا در سر سجاده، در شما آرامشی ایجاد میکند که اجازه دوری از نماز را نخواهد داد.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.

نسخه چاپی