ناشناس

بعنوان پدر چگونه با پسر نوجوانم ارتباط برقرار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 46 ساله )

سلام. بعنوان پدر چگونه با پسر نوجوانم ارتباط برقرار کنم؟ بالاخص برای اموزش و تربیت جنسی او. و اینکه چه مسائلی را تا چه حدی و به چه شکلی به او گوشزد کنم؟


مشاور: مشاور راسخون

سلام و عرض تبریک سال نو. امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.
در ابتدا باید دلسوزی و احساس مسؤولیت شما در مقابل فرزندتان را می ستاییم. مطمئنا خداوند در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.
همانگونه که می‌دانید؛ آغاز دوران بلوغ که با اوائل نوجوانی آغاز می‌شود، دوران دگرگونی‌های عظیمی ‌است. در این دوران نه تنها تغییرات جسمی ‌مهمی ‌در نوجوان پدید می‌آید، بلکه دگرگونی‌های برجسته اجتماعی و روانی نیز در او ایجاد می‌شود. نظر به اهمیت حیاتی این دوران در زندگی نوجوان به ویژه از نظر جنبه‌های تربیتی، ضروری است  که برخی از آگاهی و حقایق خاص این دوران تشریح گردد تا هم نوجوان به موقعیت حیاتی خود پی ببرد و به تکالیف و وظایف و مسئولیت‌های شرعی، اجتماعی و اخلاقی که از این پس به او تعلق می‌گیرد، آگاهی یابد و هم اولیاء و مربیان از این طریق به درک روحی نوجوان خود نایل آیند.
نوجوانان به دلیل:
1-احساس توانایی برای عمل جنسی
2-تشدید انگیزه‌های جنسی
3-کنجکاوی در مورد مساَئل جنسی
4-تلاش برای تعیین نقش جنسی
5-ترس شدید از نتایج فعالیت جنسی
نسبت به امور جنسی حساس هستند، این حساسیت مفرط که با ترشح هورمون‌های جنسی توأم است تمایلات جنسی جوان را تشدید می‌کند، اگر طریقه مشروع و قانونی برای تشفی امیال جنسی مقدور نباشد، امکان انحراف جوان می‌رود و این انحراف اغلب به صورت کامجویی‌های بدلی (خود ارضایی، همجنس بازی، نظر بازی) تجلی می‌کند برای حل چنین مشکلاتی باید قبل از هر چیز به ارزیابی پرداخت. در ارزیابی و شناخت مشکلات جنسی باید ابتدا تاریخچه زندگی فرد را به دست آورد و براساس آن روش‌های انتخاب تغییر رفتار، شیوه‌های شناختی همچون افزایش بصیرت فرد را در سرلوحه برنامه‌ها قرار داد.
مهم‌ترین نگرانی‌های جنسی دوره بلوغ و نوجوانی عبارتند از:
1-نگرانی درباره عادی بودن
2-نگرانی درباره خصایص روانی- جنسی
3-نگرانی درباره اندازه آلت
4-نگرانی درباره وزن
5-نگرانی درباره کارکرد آلت تناسلی
6-نگرانی درباره خصایص ثانوی جنسی ( مثل رشد سینه در دختران، رشد ریش و سبیل در پسران)
دوست گرامی، به نظر می رسد آنچه که شما بدان نیازمندید اطلاعاتی است که در3 محور می‌توان بدان پرداخت:
1.میزان اطلاعات جنسی نوجوانان
2.شرایط مربی (مشاور) جوابگوی مسائل جنسی نوجوانان
3.ویژگی پاسخ هایی است که به سؤالات جنسی داده می شود
تربیت جنسی مانند هر تربیت اصیل دیگری، بایستی به جا و به موقع خود انجام شود، نه زودتر از زمانی که لازم است و نه دیرتر از آن. نقش خانواده در تربیت جنسی انکار ناپذیر است. مسؤولیت اصلی تربیت جنسی کودکان و نوجوانان به عهده پدر و مادر آنهاست. در واقع آموزش مدرسه ای در این زمینه، مکمل آموزش های خانوادگی است و در صورت نبود مادر در محیط خانوادگی، لازم است آموزش مسائل جنسی مربوط به دختران، توسط زنان دیگر خانواده نظیر: عمه، خاله، مادربزرگ و خواهر بزرگتر صورت گیرد و در صورت نبود پدر، افرادی نظیر پدربزرگ، عمو، دایی، برادر بزرگتر و یکی از مربیان مدرسه می توانند به دانش آموزان پسر در مورد این مسأله آموزش دهند.
ضرورت آموزش مسایل جنسی به نوجوان: واقعیت این است که آموزش امور جنسی و دادن آگاهی های لازم در این رابطه از مسائل ضروری و مورد نیاز خانواده هاست. آموزش جوانان ونوجوانان درباره مسائل جنسی یکی از مواردی است که والدین باید در اختیار فرزندان خود قرار دهند. شواهد گوناگونی حاکی از آن است که مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان در این مورد اطلاعات درستی ندارند و منابع یادگیری مسائل جنسی در بین آنان منابع قابل اطمینانی نیست. معمولا آن چه نوجوانان در این باره می دانند اطلاعات خیابانی است که از افراد فاقد صلاحیت آموخته اند. نه پدر و مادرها، نه مدرسه و دانشگاه، نه رسانه های گروهی و نه مطلعین دینی، عموما مطلب مهمی در این باره به جوانان نمی آموزند. بدیهی است تا در مورد امور مربوط به امور جنسی آگاهی های مورد نیاز به نوجوان داده نشود، آمادگی لازم برای مقابله با انحرافات جنسی و مفاسد و عواقب سوء ناشی از آن و نیز بیماری های مختلف جنسی و راه های انتقال آن حاصل نخواهد شد. پدران و مادران شرعا وظیفه دارند آداب اسلامی را در این رابطه به فرزندانشان بیاموزند و آنها را در این رابطه تقویت کنند تا شیادان و آلودگان نتواند فرزندان آنها را بفریبند و آنها را به وادی فنا و سقوط بکشانند. ضمن اینکه مطالعه کتاب و پیشنهاد مطالعه کتاب برای فرزندان نوجوان نیز بسیار مفید است.
موفق باشید.

نسخه چاپی