ناشناس

در برنامه ریزی وسواس دارم" چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 31 ساله )

سلام. من وسواس برنامه نویسی دارم. کارهای زیادی میخوام انجام بدم که بهشون احتیاج یا علاقه دارم اما انجامشون نمیدم، از تمام لحظاتم میخوام استفاده کنم اما ذره ای از اوقاتم بهره نمیبرم و همه رو به بطالت میگذرونم، من فارغ التحصیلم و سر کار هم نمیرم. یعنی علاقه ای به کار توی زمینه ی رشته م نداشتم و نرفتم. ولی خب اهداف کوتاه مدت متنوع بسیاری دارم و اهداف میان مدت کمی و هدف بلند مدتی هم ندارم. یعنی نتونستم پیدا کنم، حالا مشکل من اینه که نمیدونم چطور اهدافم رو توی برنامه جایگزین کنم و هر جور برنامه مینویسم انگار اون برنامه اون چیزی که میخوام نیست. لطفا راهنماییم کنید، با تشکر


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی
دوست دارید به تمام خواسته هایتان برسید و هر کاری را که در ذهن تان است را انجام دهید. راه حل ان را برنامه ریزی می دانید اما در تدوین و اجرای ان موفق نیستید .
همراه ارجمند، همانطور که خودتان نیز اشاره کردید یک برنامه درست نیاز دارد که ابتدا اهداف بلند ان‌ مشخص شود و تا زمانی که این هدف و مقصد شما مشخص نباشد حتی اگر بیشترین و بهترین‌ تلاش را هم داشته باشید، چیزی جز در هم‌ ریختگی و در جا زدن و حتی خستگی نصیب تان نخواهد شد. پیشنهاد میکنم اندکی وقت بگذارید و این هدف بلند مدت را مشخص کنید. برای یافتن ان‌ لازم است از خود سوال کنید که از دنیا و از زندگی خود چه میخواهید؟ برای چه به دنیا امده اید؟ دوست دارید چگونه شناخته شوید؟ و...؟ ‌زمانی که هدف اصلی زندگی تان تعیین شد، الزامات رسیدن به ان‌ را، با تحقیق و بررسی مشخص نمایید. اینها اهداف میان مدت شما میشود و هر هدف میان مدت هم الزاماتی دارد که با مشخص کردن ان اهداف کوتاه مدت شما مشخص میشود. با این ترسیم متوجه خواهید که خواسته های کنونی شما تا چه حد اولویت یا اهمیت دارد و یا اینکه جز اهداف و الزامات است یا جز تفریحات و امور نشاط بخش غیر فوری. یک برنامه ریزی کاربردی نیاز دارد که ابتدا کارهای بزرگ‌ و اساسی، مهم و فوری. در اولویت قرار داده شود و ابتدا جایگاه انها مشخص شود و سپس امورات کوچک و غیر فوری و قابل انعطاف را جا دهید. از کمال گرایی هم بپرهیزید و فقط حول محور هدف اصلی و البته با انعطاف حرکت نمایید. برنامه های مرتبط با هر هدف را بر پایه خودشناسی تنظیم‌ نمایید و مختصات خود را لحاظ نمایید. پس شما برای برنامه ریزی صحیح هم به یافتن هدف کلان زندگی و هم به خودشناسی و هم‌ به اموزش مدیریت زمان نیاز دارید که میتوانید با مطالعه و شرکت در دوره های اموزشی کسب نمایید. البته مراجعه حضوری به مشاور نیز میتواند سودمند باشد.
موفق باشید.

نسخه چاپی