ناشناس

همسرم باهام خوبه ولی نمیدونم چرا احساس افسردگی میکنم.

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 19 ساله )

سلام. من اصلا حالم خوب نیست. حس میکنم افسردگی گرفتم. مدام بی حوصلم دلم نمیخواد زیاد کسی رو ببینم یا خونه کسی برم. گریه میکنم مدام. با اینکه اطرافم هستن ولی احساس تنهایی میکنم. دعوا میکنم سر هیچ و پوچ. واقعا دارم به شدت اذیت میشم و اطرافیانم رو اذیت میکنم
دلم نمیخواد اینجوری باشم ولی نمیتونم نمیدونم چمه. همه چی رو توی خودم میریزم. همسرم خیلی نگرانم. ادم بدی نیست اصلا. خدا رو شکر خیلی خوبه. باهام حرف میزنه. برام وقت میزاره ولی من نمیدونم چمه چه اتفاقی افتاده برام که اینجوری م. تو رو خدا یه راهی بهم نشون بدید یه کاری کنید من برگردم به قبلم که انقدر شاد بودم. دلم نمیخواد اینجوری باشم. هم خودم به شدت اذیت میشم هم اطرافیانم اذیت میشن.


مشاور: احسان فدایی

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم. از ارتباط مداوم شما سپاسگزارم.

خواهر محترم! ای کاش دقیق تر بیان می فرمودید که از کی این حالت را دارید و آیا واقعه ای موجب رخداد این حالت در شما شد؟ اما به صورت کلی به نظر می رسد دچار کمی افسردگی البته در مراحل ابتدایی شده اید که باید آن را درمان کنید. لطفا به علائم و راهکارهای ما توجه و عمل کنید. اما در صورت عدم بهبودی حتما به روانپزشک و روانشناس مراجعه فرمایید. فقط در صورتى مى‏ توان برچسب افسردگى را به کسى زد که حداقل پنج علامت از نشانه ‏هاى ذکر شده، به صورت مستمر در او مشاهده شود. 1. خُلق افسرده در اکثر مواقع روز (مثل احساس غمگینى و پوچى) ؛2. کاهش قابل توجهى در علاقه یا احساس به فعالیت‏هاى روزمرّه (تقریباً در همه روز) ؛3. بى ‏خوابى یا پرخوابى تقریباً هر روز ؛4. احساس خستگى مفرط تقریباً هر روز ؛5. تحریک یا کندى روانى - حرکتى تقریباً هر روز ؛6. احساس بى‏ ارزشى ؛7. کاهش تمرکز و کاهش توانایى تفکر

توجه داشته باشید که شرایط روانی هرچند ناخوشایند اما قابل تغییر و درمان است.

راهکارهای عملی برای درمان افسردگی

1. تعیین هدف: افرادی که از این بیماری رنج می‌برند اغلب در زندگی روزمره غرق شده‌اند. تعیین هدف برای افراد حتی بدون از دست دادن انرژی که با افسردگی همراه است به اندازه کافی مشکل است. این تکنیک به فرد می‌آموزد چگونه کارها را به بخش‌های کوچک‌تر و آسان‌تر برای اجرا تبدیل کند.2. اجتناب از تنهایى؛ بکوشید به جز مواقعى که ضرورت دارد، در تنهایى قرار نگیرید. تنهایی باعث غوطه ور شدن در افکار منفی و باعث تشدید افسردگی می گردد.3. با افکار منفى خود مقابله کنید؛ یعنى، هر وقت این افکار به شما هجوم آورد. به هر صورت ممکن خود را از چنبره آن نجات دهید؛ براى مثال خود را به کارى مانند مطالعه یا هر کار دیگرى که امکان انجام آن براى شما هست، مشغول کنید و نگذارید ذهن شما جولانگاه افکار منفى باشد.4. به جنبه‏ هاى مثبت خود فکر کنید و بکوشید آنها را در یک برگه‏اى به صورت فهرست، لیست کنید.5. به جاى اینکه به کمبودها، عیب‏ها و ناکامى‏هاى خود بیندیشید. 6. با افراد شاداب، فعال، اجتماعى، و متدین و در عین حال مثبت ‏نگر معاشرت کنید و از افرادى که همیشه وقتى با آنها مواجه مى ‏شوید از زندگى شکایت مى‏ کنند، دورى گزینید.7. ورزش را جزء ضرورى‏ ترین فعالیت‏هاى خود قرار داده هر روز حداقل نیم تا یک ساعت ورزش کنید.8. هر چه مى‏ توانید قرآن بخوانید و از دعاهاى اهل‏بیت(ع) بهره بگیرید: «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ» (مزمل (73)، آیه 20) البته قرآن را با تأنى و توجه به معنا تلاوت کنید.9. از بیکارى و بى‏ برنامگى بپرهیزید و همه اوقات خود را به صورت منطقى پر کنید.10. براى برنامه ‏ریزى اوقات شبانه ‏روزى، حتماً با مشاور گفت و گو کنید یا از دوستان موفق خود کمک بگیرید.

موفق باشید.

نسخه چاپی