ناشناس

راهکار درمانی اضطراب و استرس چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 15 ساله )

راهکار درمانی اضطراب و استرس چیست؟


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی
در گام اول ریشه استرس خود را کشف کنید. در رفع مشکلات پی بردن به دلیل اصلی مهمترین قدم برای دست یابی به هدف است.
- روزانه افکار منفی خود را روی یک کاغذ بنویسید سپس آن را پاره کرده و دور بیاندازید. با این کار ذهنتان را از این افکار خالی کرده و آرامشی نسبی برای خود کسب کنید. برای این کار می توانید یک جعبه مقوایی مثل یک جعبه کفش بیارید و دربش را محکم چسب نواری بزنید. و بالای آن شکافی کوچک ایجاد کنید. حالا هر نگرانی که نسبت به یک موضوع دارید را روی یک تکه کاغذ بنویسید و داخل جعبه بیاندازید. هر روز نگرانیها و استرس های روزانه تان را نوشته و در جعبه بیاندازید. بعد از گذشت چند ماه جعبه را باز کنید و تمام نگرانیهای گذشته خود را مجددا بخوانید. باور کنید که می خندید و از طرفی ملاحظه میکنید که در کمال ناباوری 90 درصد آن استرسها تنها در ذهن شما حضور داشتند و عملا هیچوقت اتفاق نیفتادند. اینطوری مغزتان تعلیم میبیند که به سادگی بابت مسائل کوچک مضطرب نشود. این شیوه را به عادت خوب تبدیل می‌کند.
- هر روز قبل از خواب تمرینات ریلکسیشن انجام دهید. این تمرینات باعث افزایش تمرکز و آرامش در فرد می شود.
- پیش بینی درباره آینده و افراد مختلف را کنار بگذارید. بیشتر اضطراب ها ناشی از پیش بینی های مکرر و منفی ما درباره رفتارها و اتفاقات گوناگون است.
- سعی کنید در حال زندگی کنید، زندگی در گذشته و یا آینده فقط اسباب پریشانی شما را فراهم می کند.
- در زمان هجوم افکار اضطراب زا، ذهنتان را منحرف کنید. مثلا به موضوعی دیگر بیاندیشید، تمرینات شمارشی انجام دهید، مثلا از ۱۰۰ به صفر به صورت معکوس بشمارید یا اعداد ضریب ۳ را به ترتیب یا برعکس بیان کنید.
- هر روز ۲۰ دقیقه به پیاده روی بروید و در هوای آزاد چند نفس عمیق بکشید، تا با تامین اکسیژن مغز میزان ترشح هورمون های اضطراب زا را کاهش دهید.

نسخه چاپی