ناشناس

دلم میخواد عمل زیبایی انجام بدم. نمیدونم این علاقه طبیعی هست یا نه؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 55 ساله )

باسلام وخسته نباشید. خانمی هستم ۵۵ساله متاهل که زندگی نسبتا ارومی دارم. البته قبلا مشکلاتی داشتم الان هم دارم. بیشتر به خاطر بچه هام هست. من تازگیها تصمیم گرفتم عمل زیبایی پوست انجام بدم. توی آینه که خودم رو نگاه می کنم از خودم بدم میاد. پوست صورتم شل شده اعصابم خورد میشه. دوست دارم جوان تر به نظر بیام. شوهرم میگه تو همینجوری هم خوشگل وجوان هستی. دخترم من رو دعوا میکنه و میگه عمل زیبایی برای جوان‌ها هست. برای تو مناسب نیست و فکر کنم پیش خانواده شوهرش خجالت زده میشه. من توی زندگیم به خاطر مشکلاتم همیشه سرم شلوغ بوده و هزینه هم نداشتم به فکر زیبایی باشم. الان میتونم از پس هزینه جراحی زیبایی بربیام. نمیدونم تصمیمم درسته یا نه؟ با خودم میگم مگه من چند سال دیگه زنده هستم. آیا ارزش داره عمل کنم؟ اگه عمل کنم مشکلی پیش نمیاد؟ دوست دارم بینی رو هم عمل کنم. میخواستم کمک بگیرم لطفاً راهنماییم کنید که ایا من توی این سن این کار رو بکنم؟ بعد از این کار پشیمون نمیشم؟ به نظر شما من مشکل روحی دارم که همچین فکری میکنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی
باید خدمت شما عرض کنم که ما در روانشناسی اختلالی به نام بدشکل انگاری داریم که فرد روی نواحی یی از بدن خودش به طور افراطی حساس شده و آنها را فوق العاده زشت یا دارای ایراد می بیند در صورتیکه چنین چیزی نیست. فرد ساعاتی را به بررسی وضع ظاهر خود می پردازد و کارکرد زندگی اش مختل شده است. این مورد زیر مجموعه اختلال اضطراب و افکار وسواسی قرار دارد که ممکن است با سایر موارد اختلال وسواس و یا افسردگی و اضطراب همراه باشد یا نباشد. اگر این ذهنیت افراطی در شما وجود دارد و این افکار مداوم و پیوسته شما را آزار می دهد ممکن است که اختلال باشد. در غیر این صورت اختلال نیست چون طبیعتا همه انسانها و خصوصا خانمها روی ظاهر خودشان کمی حساسیت دارند و دوست دارند که زیباتر و بهتر به نظر بیایند. مهم اعتماد به نفس و روحیه افراد و برداشت آنها از وضع ظاهری خودشان است. خوشبختانه همسر همراه و همدلی دارید که شما را به همین صورت که هستید پذیرفته و دوستتان دارد اما به هر حال این حق طبیعی شماست که در مورد ظاهر خودتان تصمیم بگیرید. اگر واقعا میل به تغییر ظاهر خود دارید حتما در یک کلینیک یا بیمارستان معتبر و زیر نظر یک پزشک حاذق جراحی کنید که خدایی ناکرده عوارضی برای شما نداشته باشد چون سن شما هم در زمان هایریسک است و نیاز به دقت زیادی در تصمیم و انتخاب دارید. 

اما این را بدانید که چهره شاد و با نشاط و دارای اعتماد به نفس به مقدار لازم زیبایی کافی را برای هر سنی در خود دارد و احساسی که در خودتان و اطرافیان ایجاد می کنید بسیار مهمتر از ظاهر شماست. با ورزش و تغذیه سالم و مطالعه روحیه خود را در سطح بالایی نگهدارید. سلامتی و شادابی مهمترین عوامل برای داشتن یک زندگی دلپذیر است. 

موفق باشید

نسخه چاپی