فریده مومن

با کودک حساس و زودرنجم چطور برخورد کنم؟

فریده مومن ( تحصیلات : دیپلم ، 24 ساله )

سلام پسر پنج ساله ای ویه دختر دوساله پسرم خیلی احساسیه واگه با کسی دعواکنه سریع گریه میکنه مدام بهش میگم گریه نکن ولی فراموش میکنه وبرای دستشویی رفتن باهاش مشکل دارم صبح وشب باید آنقدر بهش بگم که بره جیش کنه همش درجواب میگه باشه الان میرم ولی نمیره منم گاهی وقتا خودمو کنترل میکنم ولی اگه همسرم خونه باشه دعواش میکنه وچون ازش می‌ترسه به حرفش گوش میده واقعا گیج شدم اصلا هم نمیترسونمش چون پسر کم دلیه. نمیدونم باهاش چیکارکنم.


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما همراه گرامی راسخون

خوشحالم که دراین مسیر کنار شما هستم
 

پسر 5 ساله ی شما هنوز در حال یادگیری و تجربه کردن است و خیلی زود است که از او انتظار یک آدم 14-15 ساله را داشته باشید . اینکه برای دستشویی رفتن باید مدام به او یاداوری کنید نیز از این قاعده مستثنا نیست و او هنوز نیاز دارد که مادر در کنارش باشد ؛ اما این نکته را به خاطر داشته باشید که آموزش  شما چگونه باشد که اثر گذاری لازم را نیز داشته باشد . اگر به عنوان یک مادر دائماً به او تذکر بدهید و یا او را سرزنش و تنبیه کنید اینگونه آموزش نه تنها اثرگذاری لازم را نخواهد داشت بلکه نتیجه ی عکس نیز دارد و باعث مقاومت و لجبازی فرزند خواهد شد .
 

در مورد حساسی ،  زود رنج بودن و گریه کردن  نیز ، شاید یکی از دلایل آن ، این باشد که  چون هنوز به شما وابستگی دارد و نمی داند چطور از حق خود دفاع کند و یا چگونه بتواند مسائل خود را با هم سن و سالانش حل کند ، در این مورد هم لازم است مهارت جرات ورزی  و مهارت حل مساله را به کودک یاد دهید .
 

در مواقعی که با گروه هم سن وسالانش به مساله می خورد به برای کمک به سمت شما می آید و گریه می کند از او بخواهید با هم پیش دوستانش برگردید و بر سر مساله به وجود آمده با هم صحبت کنند ( در حضور شما ) و در این گفتگو به او یاد دهید چطور خواسته ی خود را ابراز و از حق خود دفاع کند بدون آنکه گریه کند و یا با دوستانش به اختلاف و دعوا برسد .
 

امیدوارم در مسیر فرزند پروری بهترین ها در انتظار شما باشد

 

نسخه چاپی