ناشناس

صاحب فرزند شدم و تازه زایمان کردم، از بچه داشتن پشیمان شدم

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 30 ساله )

سلام وقت بخیر. من یه نوزاد ۴۶روزه دارم . یک سال در تلاش بودم که بچه دار بشم حالا که بچه دار شدم پشیمونم و اصلا حس مادری ندارم از گریه های بچم بیزارم بعصی وقتا دوسش دارم اما اکثر اوقات نمیخوام کنارم باشه از طرفی کسی کمکم نمیکنه و من واقعا خسته و تنهام. این بچه حتی به زندگی زناشویی من لطمه زده ارامشو از من گرفته و من موتدم به کی درد دلمو بگم اصلل درمانی نداره .از خونم حتی بدم اومده و دایم دلم میخواد برم بیرون و بچه باعث دردسرم شده چون همش نق میزنه و بیزون رفتنم زهر مارم میکنه. من چکار کنم دارم زجر میکشم


مشاور: الهه سادات صالحی

با سلام خدمت شما دوست گرامی

دوست عزیز بچه دار شدن یک تغییر بزرگ و اساسی در زندگی محسوب می شود .تقریبا اکثر خانم ها ، کمی بعد از زایمان شان یک سری تغییراتی در حالات خلق و خوی خودشان احساس می کنند .که اغلب پس از گذشت سه روز از زایمان این تغییرات خلق و خوی ، خود را نشان می دهند .تقریبا اکثر زنان آن را تجربه می کنند و معمولا پس از دو هفته این تغییرات به پایان می رسد .اما در بعضی دیگر این تغییرات مدت زمان بیشتری ماندگار ند .این افسردگی پس از زایمان به عنوان یک اختلال روانپزشکی شناخته می شود ، که می توان گفت سالانه چندین میلیون از خانم ها درگیر با ان هستند .

افسردگی پس از زایمان به شکل های متفاوتی خود را نشان می دهد .در کل به صورت  مخلوطی از تغییرات عاطفی ، شناختی و رفتاری نمود می کند.این تغییرات ناشی از تغییرات شیمیایی بدن خانم ها پس از زایمان است .از دلایل ایجاد چنین اختلالی می توان به تعامل ژنتیکی و محیطی اشاره کرد .

علائم افسردگی پس از زایمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
بی‌قراری و تجربه بدخلقی
غمگین بودن یا در هم شکستن
احساس گناه یا بی‌ ارزشی
احساس خستگی یا زودرنج شدن
گریه کردن مکرر
کناره‌گیری از خانواده و دوستان
احساس ناامیدی
زیاد خوردن یا امتناع از خوردن
زیاد خوابیدن یا بی‌خوابی
کمبود انرژی یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش قبلی
عدم مراقبت یا امتناع از شیر دادن به نوزاد
داشتن افکار خودکشی
داشتن مشکلات حافظه یا مشکل در تصمیم گیری
بی توجهی به نوزاد یا داشتن این باور که نوزاد متعلق به شخص دیگری است

دوست عزیز تشخیص سریع این اختلال و اقدام برای گرفتن کمک روانشناختی در اسرع وقت بسیار حائز اهمیت هست .‌پیشنهاد می کنم هر چه سریع تر از یک  روانشناس کمک بگیرید .و به این شرایطی که تحت فشار ان قرار دارید ، رهایی یابید .

تولد یک کودک به خودی خود باعث افزایش سطح اضطراب خانم ها می شود .مسئولین ها و دغدغه ها و نگرانی ها از سمتی و وجود چنین حال و اختلالی از سمت دیگر ، به صورت فرسایشی شما را خسته می کند و خدای نکرده از پای در می آورد .همه ی مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند ، از شدت کار های مراقبت و نگهداری نوزاد تازه خسته می شوند اما فردی که دچار افسردگی شده است دائما خسته است و انرژی روانی پایینی دارد.

اینکه از هیچ چیزی نمی توانید لذت ببرید ،حتی هر انچه قبلاً برایتان مهیج و لذت بخش بوده است ، دیگر لذتی در بر ندارد ..هم از دیگر علائم این اختلال شمرده می شود .افسردگی روی تفکرات شما هم اثر سوء می گذارد .افکار منفی و نشخوار فکری به شما امان نمی دهد .با وجود خستگی بسیار ، خواب خوبی هم ندارید .افسردگی روی اشتهای شما هم اثر می گذارد .همچنین ممکن است هیچ گونه میل جنسی در خودتان احساس نکنید .که در چنین شرایطی امیدوارم همسرتان بتوانند شما را درک کنند و مطرود نشوید .البته اگر نوزادتان چنین مجالی به شما بدهد که به رابطه ی جنسی بپردازید .معمولا آمدن نوزاد تاثیر منفی بر رابطه ی زوجین می گذارد .

سعی کنید برای نگه داری از کودک از کمک اطرافیان مدد بگیرید .که هر چه سریع تر شما سلامتی کامل خودتان را بدست آورید .لازم است همسرتان نیز متوجه حال شما باشند و همکاری بیشتری داشته باشند .

در چنین شرایطی مادر دچار احساس گناه و خودسرزنش گری می شود .لیکن بی جهت خودتان را سرزنش نکنید ، شما مادر بی احساس و سنگ دلی نیستید .این اختلال از انچه که شما به نام حس مادری نام بردید ، به نوعی جلوگیری می کند .علائم این اختلال تقریبا مشابه اختلال افسردگی ست .و بدیهی است که به لحاظ روانی و احساسی شما دچار مشکل شده اید .مشکل که رفع بشود ، حس مادری هم در شما جلوه گر خواهد شد .شک نکنید .این موهبتی ست که خدای مهربان در وجود هر مادری قرار داده است و شما هم استثنا نیستید.تنها کمی صبر کنید و امید وار باشید .این حال و احوالی که دارید ، تقصیر شما نیست .و منشا ان همین اختلال افسردگی  پس از زایمان است که برای رفع مشکل سریعا اقدام فرمایید .این حال شما ماندگار نیست .پس جای نگرانی وجود ندارد .
ضمنا پیشنهاد می شود قبل از هر کاری یک آزمایش تیروئید هم بدهید .گاهی کم کاری تیروئید علائمی این چنین را ایجاد می کند .

درمان به صورت روان‌درمانی و به شکل دارویی انجام می شود .داروهایی هم وجود دارند که با وجود مصرف انها در صورت تمایل به کودکتان هم می توانید شیر بدهید .و جای نگرانی وجود ندارد .فقط سریعا اقدام به درمان کنید .

در پناه خدای مهربان باشید .

نسخه چاپی