ناشناس

چیکار کنم همسرم انتقاد پذیر بشه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

سلام خسته نباشید. من چند ماهه عروسی کردم. شوهرم شخص تحصیل کرده و باایمان و منطقی هستن ولی یه مدتیه توی حرفاشون ناشکری حس میکنم. الکی به شرایط جامعه گیر میده و... و رفتارهای زننده از خودش نشون میده. هربار باارامش و مهربانی باهاشون صحبت میکنم گارد میگیره که تو چرا دفاع میکنی؟ در صورتی که من فقط میگم راجع به این مسائل صحبت نکنیم. کلا دیگه مثل قبل انتقادپذیر نیست و سریع واکنش و جبهه میگیره. ممنون میشم کمک کنید.


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی

حال شما را درک می کنیم و از این که در برابر مسائلی که خوشایندتان نیست صبوری به خرج می دهید به شما تبریک می گوییم. در ابتدا رفتار همسر شما را نه تایید می کنیم و نه سرزنش. چرا که پشت هر رفتاری احساسی نهفته است که رفتار همسر شما هم ناشی از همان احساس است. بر فرض ممکن است همسرتان در بیرون از منزل مثلا در محل کار یا اجتماع موضوعی ایشان را ناراحت کرده و رفتار ایشان نشات گرفته از ان موضوع باشد. و در این میان ممکن است ایشان احساس خشم، ناراحتی و نگرانی را تجربه کرده باشند. بنابراین بهتر است زمانی که ایشان بخواهد نه شما، بدون سرزنش به صحبتهایشان فعالانه گوش دهید. گوش دادن فعال به این صورت است که با ایجاد حس همدلی، بدون سرزنش و قضاوت و ذهن خوانی به همراه تماس چشمی مداوم و مناسب، بدون اینکه حواستان پرت شود با دقت به حرفهایشان گوش دهید و در لابه لای صحبتهایشان برای اینکه ایشان متوجه شوند که متوجه حرفهایشان بوده اید، به ایشان بازخورد دهید.

چیکار کنم همسرم انتقاد پذیر بشه؟


به این صورت، مثلا وقتی می گویند چقدر فلان شخص یا فلان شرایط اذیتشان می کند بگویید بله واقعا سخت است در این چنین شرایطی قرار گرفتن و اینکه سخت است اذیت شوی و در خود بریزی...  و یا باید با همدلی و پذیرش حس همسرمان و استفاده از جمله‌هایی مثل "می فهمم چقدر عصبانی هستی" و یا "حق داری عصبانی باشی"در صورتی که واقعا در حق او اجحافی شده باشد به او آرامش بدهیم. تا هم بابی باشد برای گفتگو و خالی کردن هیجانات منفی شان و هم بعد از این تخلیه خود به خود فضا به همان سمتی می رود که شما دلتان می خواهد. و کم کم این می شود که حرفهای غیر مرتبط بین تان رد و بدل نمی شود. اما مشروط به این است که همدلی کنید و تکنیک های گوش دادن فعال را به درستی اجرا کنید. از تکنیک خلع سلاح همسر عصبانی نیز استفاده کنید. به این صورت که در زمان خشم همسر خود، باید بدانیم با توجه به فیزیولوژیکی بودن هیجان خشم و تاثیری که بر بدن دارد حدود ۲۰ دقیقه زمان میبرد که با کاهش سطح آدرنالین، خشم همسرمان فروکش کند و او بتواند در موردش با ما حرف بزند، در طول این مدت هنر شنوایی فعال و استفاده از تکنیک خلع سلاح بسیار موثر است. و در اخر، با توجه به اینکه زمان کوتاهی است که زندگی مشترکتان را شروع کرده اید و هنوز قلق هم دستتان نیامده، تنها کاری که در رفع این مسئله از شما بر می اید همین شنوا بودن است. پس تا می توانید صحبت نکنید و تنها گوش دهید...

نسخه چاپی