ناشناس

چکار کنم که همسرم به پیش نوازی و معاشقه تمایل داشته باشه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

سلام مجدد ببخشید چطوری می تونیم بفهمیم که همسرمون سردی جنسی یا مسئله در حوزه زنان داره؟ چکار کنم که همسرم تمایل داشته باشه به پیش نوازی و معاشقه؟


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی

بسیار خوب است که پیگیر هستید چرا که تشخیص ریشه ی مشکل و علت یابی اولین و مهم ترین گام در بحث درمان می باشد. اما اینکه دقیقا به چه علت می باشد طی یک مصاحبه ی تشخیصی قابل تشخیص است. سرد مزاجی در روانشناسی به معنای  لذت نبردن و عدم تمایل به داشتن رابطه جنسی و یکی از شایع ترین اختلالات جنسی زنان است. البته نکته ی مهمی که وجود دارد میزان و میل در زنان و مردان متفاوت است حتی در خود زنان هم نسبت به هم تفاوت دارد. بنابراین به راحتی نمی توان برچسب سردی زد. اما با این حال و با توجه به نشانه های زیر می توان گفت کدام یک از علائم را دارند اما مقدار و میزان آن به راحتی قابل تشخیص نیست.
 

  1. عدم تمایل به رابطه جنسی
  2. نداشتن تفکرات یا خیال پردازی های جنسی
  3. پیش قدم نشدن برای برقرار رابطه جنسی
  4. لذت نبردن از رابطه جنسی
  5. عدم تجربه ارگاسم در رابطه جنسی

در ضمن این علائم حداقل باید 6ماه تداوم داشته باشد و موجب ناراحتی و مشکل برای یکی از زوجین کند. اما دلیل سردی در زنان می تواند یکی از دلایل زیر باشد:

  1. باورهای اشتباه و منفی درباره رابطه جنسی
  2. مشکلات ارتباطی با همسر
  3. کیفیت بد رابطه جنسی به دلیل عدم آگاهی و مهارت 
  4. آسیب ها و تجارب منفی دوران کودکی (مثل تجاوز یا سوء استفاده یا دیدن رابطه جنسی والدین)
  5. مشکلات هورمونی
  6. کاهش هورمون های جنسی
  7. ابتلا به اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی
  8. عوارض مصرف برخ از داروها مثل داروهای ضد افسردگی
  9. فشارهای زندگی و خستگی کاری
  10. باورهای متعصبانه و سخت گیرانه مذهبی
  11. تجربه ی رابطه جنسی قبلی بد
  12. عدم دوست داشتن یا تنفر از همسر
  13. مشکلات جنسی مرد مثل زود انزالی یا عدم نعوظ
  14. اعتماد به نفس بدنی پایین و ترس از عدم تایید از جانب همسر
  15. مشکلات ارتباطی و صمیمیت با همسر
  16. باورهای غلط درباره رابطه جنسی (اینکه فقط باید با یک روش خاص رابطه جنسی داشت، مثلا فلان پوزیشن موجب بیماری می شود).

اینکه چه کار کنید که همسرتان از معاشقه لذت ببرد سوال کلیدی و مهمی است. اول اینکه این سوال را از خود همسرتان بپرسید. اما سوال تان را در جای خود و به موقع مطرح کنید. مثلا زمانی که صحبت های صمیمانه تان گل می کند و یا زمانی که مطابق است با شرایطی که از آن لذت می برد. بیان این مسئله می تواند با مقدمه باشد. حتی با این مقدمه که عزیزم سلامتی تو واقعا برای من مهم است و خوشحالم به عنوان همسر و همراه زندگی ات هر مشکلی حتی اگر آن مشکل از ناحیه ی من باشد به هر شکلی که بشود آن را حل کنم. و من مطمئنم من و تو با کمک هم خیلی بهتر و سریعتر می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم. بعد  از آن خیلی زیرکانه گریز بزنید به این موضوع و بعد از ایشان بخواهید کارهایی که حین رابطه جنسی ایشان را ناراحت و ناراضی می کند را بازگو کنند و همچنین کارهای خوشایند ایشان...

می توانید حتی درباره ی بهداشتی فردی، بوی تن و دهان و اهمیت بهداشت از ایشان سوال کنید. این مدل گفتگو فقط در گفتگوی صمیمانه قابل ارائه است. بنابراین تا می توانید بعد صمیمانه ی رابطه تان را تقویت کنید.

نسخه چاپی