ناشناس

سوال در مورد تدریس مسائل جنسی

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 44 ساله )

سلام یه پسر 14 ساله دارم چند بار منو خاهرش در مورد مسائل جنسی باهاش صحبت کردیم با ما راحت نیس اما با خواهر بزرگترش راحت اما بعد گفتن حرفا بازم دیدم ک عکس پورن دیده و یه دفه فهمیدم خودارضایی کرده الان چیکار کنم چجوری صحبت کنم باهاش رابطه خوبی با پدرش نداره


مشاور: الهه سادات صالحی

سلام همراه عزیز وگرامی .

خواهرم متوجه نگرانی شما شدم .شما به عنوان مادر حق دارید نگران سلامتی جسمی و روانی فرزندتان باشید و این کاملا قابل درک است .
همراه گرامی ، متاسفانه صحبت کردن شما و علی الخصوص خواهرش اصلا به صلاح فرزندتان و هدفی که دنبال می کنید نیست .متوجه شدم که از روی ناچاری چنین اقدامی نموده اید .ولیکن باید  والد همجنس در این زمینه ها  با نوجوان صحبت کند و اگر این امکان وجود ندارد یا فردی که صددرصد مورد اعتماد و اطمینان هست و یا در صورت امکان روانشناس و مشاوری هم جنس با او صحبت کند .
اما مسائل مهم دیگری هم وجود دارد .لطفا خیلی دقت بفرمایید.پسر شما به سن بلوغ رسیده است این به این معناست که داشتن نیاز جنسی و کنجکاوی های جنسی طبیعی به نظر می رسد .در این موقعیت سنی این قبیل مسائل وجود دارد که البته تعداد دفعات و اصرار بر تکرار آن و  نحوه ی عملکرد شما از اهمیت بالایی برخوردار است .
در برخورد با این مسئله  باید خیلی محتاطانه  عمل کنید .به طوریکه ، درعین حال که اطلاعات درست را در اختیار فرزندتان قرار می دهید ..مسائل به شکلی مطرح نشوند که باعث تحریک و تهیج بیشتر نوجوان تان شوند .
نحوه ی برخورد و عملکرد والدین در مقابل مسئله خود ارضایی خیلی حائز اهمیت هست زیرا می تواند سبب ساز  تداوم این مسئله بشود .تا حدی که نوجوان دچار
اعتیاد به خود ارضایی بشود .که متاسفانه در چنین مواقعی آسیب های غیر قابل جبرانی اتفاق می افتد .
مسئله ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که ، .به هیچ وجه احساس گناه برای نوجوان تان ایجاد نکنید .به طوری که از خودش و زندگی و خدا احساس ناامیدی کند وبه تصور اینکه انسان بدی ست و حالا که بد است چه بسا کارهایی به مراتب بدتر از خودارضایی و کنجکاوی جنسی گریبانش را بگیرد .
لطفا از این دلایل هم برای او نیاورید که چشمانت کور می شود و چه می شود و چه نمی شود ...
دیگر زمان این گونه صحبت ها گذشته چراکه در حال حاضر دسترسی به اطلاعات  عمومی در این زمینه به واسطه ی اینترنت  و همسالان بسیار ساده هست و این گفته ها بیشتر باعث بی اعتمادی ، دوری و فاصله گرفتنش از شما می شود .
نوجوان را از عوارض خود ارضایی آگاه کنید .عوارضی که برای زندگی زناشویی اش خطر آفرین است و از کارایی او می کاهد . و حتی زود انزالی به بار می اورد .واز همه مهمتر کاری که خود ارضایی با روان شخص می کند .از انجایی که خود ارضایی با تخیل فرد سرو کار دارد و نه تحریک از بیرون، در روابط واقعی تحریکی انجام نمی شود .وآن هنگام هم فرد باید متوسل به تحریک توسط تخیلات خودش شود .واین مسئله برای شریک جنسی اش به شدت آزار دهنده خواهد بود و فرد را به نحوی ناکار آمد به لحاظ جنسی خواهد کرد .همین یک دلیل برای انجام ندادن خودارضایی کفایت می کند .
به نوجوانتان اطلاعات واقعی و درست بدهید .دلایل واقعی و علمی در این زمینه، که خودش تمایلی به این امر نداشته باشد . توضیحات تان ،چند بعد. را باید پوشش دهدآسیب های جسمانی آسیب های روانی و دینی و در کل به خطر افتادن سلامتی
مسئله ی خیلی مهم اینکه ...
در چنین مواقعی که با شواهدی تایید کننده مبنی بر خود ارضایی او  رو به رو می شوید ..جار و جنجال به پا نکنید .او را مورد سرزنش و نکوهش قرار ندهید .قهر نکنید .با او سر سنگین نشوید تنبیه نکنید .به نوعی به روی خودتان نیاورید ..برایش احساس گناه ایجاد نکنید .که این احساس گناه ، این سرزنش ها و نکوهش ها خودش منجر می شود به تکرار عمل و بالا رفتن دفعات آن. صبور باشید تا زمان و موقعیت مناسبی برای گفتگو با او را پیدا کنید .
در مورد سلامت جنسی با نوجوان گفتگو کنید .
خود ارضایی در ابتدا ممکن است حس لذت برای نوجوان در بر داشته باشد ولی مداومت و تکرر این فعل باعث ایجاد احساسی توام با شرم و گناه برای او می شود در نتیجه  تنش و اضطراب در او افزایش می یابد و نوجوان دوباره به خود ارضایی می پردازد . برای رهایی از اضطراب حاصله و به این صورت در چرخه ای باطل و معیوب قرار می گیرد .که منجر به اعتیاد به خودارضایی می شود.به عبارتی دیگر ، مغز نوجوان شرطی شده و با بروز هر تنش ، اضطراب  و استرسی به سراغ خودارضایی میرود تا لحظاتی را در ارامش و لذت سپری کند اما پس از این فعل ،احساساتی مانند بی ارزشی ، احساس گناه، شرم ، و....سرتاپای وجودش را لبریز می کند .و باز برای رهایی از این احساسات منفی دست به خود ارضایی می زند .( دور باطل و معیوب )و منجر به ادامه پیدا کردن این چرخه ی اعتیاد می شود . .و بسیار آسیب رسان است .
دلایلی که نوجوان دست به خود ارضایی می زنند ...
دوران نوجوانی دورانی ست که به واسطه ی تغییرات هورمونی و تحولی امیال جنسی در آنها شکل گرفته و بروز می کنند . وقتی نوجوان با محرک های بیرونی مورد تحریک و تهیج قرار می گیرد ، به صورت ناخودآگاه دستش به سمت آلت تناسلی میرود که آن را لمس کند ..که این خود سبب ساز خود ارضایی می شود .و از این حیث خود ارضایی و میل به آن غیر طبیعی و فاجعه نیست بلکه با دادن اگاهی و اطلاعاتی در باب سلامتی به وقت بلوغ فرزندان ، تا حد زیادی می توان آنرا تحت کنترل قرار داد .
بار استرس ها ناکامی ها و اضطراب ها علی الخصوص نگرانی از آینده و وضعیت تحصیلی  بر روی دوش نوجوان سنگینی می کند .همچنین انتظارات یا توقعاتی که والدین  از فرزندشان دارند ..و یا فشار معلمین ، همین طور ارتباطات نوجوان ، با دوستان و همسالان ،یا با جنس متفاوت و شکست های عشقی ، درگیری های عاطفی همه و همه نوجوان را تحت فشار زیادی قرار می دهد و ایجاد تنش و آشفتگی در ذهن و فکر او می کند.با خود ارضایی برای مدتی هر چند کوتاه ذهن و حواس فرد از  این تنش ها و اضطراب ها خالی می شود و باعث کمتر شدن ترس هایش می شود.لذا تا آنجایی که می شود باید تلاش کنید از تنش های نوجوان تان بکاهید .
دیدن تصاویر و فیلم های پورن ..و یا خواندن داستانهای مرتبط باعث  تحریک و خودارضایی می شود ..این مسئله در مورد پسران از اهمیت بیشتری برخوردار است.و دلیل آن این است که محرک هایی که پسران را تحت تاثیر بیشتری قرار می دهند از طریق نگاه کردن و بینایی  هستند..
تنها ماندن نوجوان برای مدت زمان طولانی از دلایلی ست که نوجوان می تواند با یاداوری صحنه هایی که مثلا از قبل دیده و یا یادآوری داستانهایی که خوانده و حتی تفکر در این باره  دچار تحریک و تهیج شود و دست به خود ارضایی بزند .حدالمقدور اجازه ی به وجود آمدن چنین شرایطی را ندهید .
چند توصیه و پیشنهاد
همان طور که عرض شد ..با نوجوان تان روابطی دوستانه توام با محبت و احترام ایجاد کنید .
از سرزنش، تنبیه و نکوهش به طور جدی پرهیز کنید .
فعالیت بدنی را در فرزندتان افزایش دهید .مشغولیت هایی همچون کلاس موسیقی ، زبان ، یک رشته ی هنری ..بسیار مفید خواهد بود .
فعالیت های اجتماعی مثلا در گروه های فرهنگی ، مذهبی، خیریه ای ..بسیار اثر بخش است . خلاصه اینکه پر کردن زمان های خالی نوجوان ..و همچنین تخلیه هیجانات و انرژی او بسیار کمک کننده هست .
برای کمک به نوجوان بهتر آن است که والد همجنس با نوجوان اقدام به صحبت کردن بکند چرا که در این حالت نتیجه مطلوبی خواهید گرفت.چنانچه پدر یا مادر توانایی این کار را نداشتند می توان از یک مشاور کمک گرفت تا درباره عوارض این کار با فرزندتان صحبت کند.
                                                                                                                                                                              با ارزوی سعادتمندی فرزندتان
                                                                                                                                                                               در پناه خدای مهربان باشید .

نسخه چاپی