ناشناس

علت گریه های نمایشی کودکم چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 30 ساله )

سلام. پسر هشت ساله ام چند وقته در زمان ناراحتی رفتار عجیبی داره. مثلا وقتی تلویزیون می دیده و خاموشش کردیم چون زمانش نبوده البته با توضیح یا دلش سوپ می خواسته و اومده دیده تموم شده شروع میکنه به شدت گریه کردن و به شکل هیستریکی خاروندن یا مالیدن دست و پاهاش از مچ به سمت انگشت ها یه حرکتی شبیه اینکه چیز ناجوری به دست یا پاش چسبیده و میخواد ازشون خلاص بشه. متاسفانه دوبار هم این اتفاق نیمه شب که نیاز به رفتن به دستشویی داشته و تحت فشار بوده افتاده از خواب بیدار میشه و به جای رفتن به دستشویی همون حرکات رو میکنه شامل گریه شدید و... نگران و سردرگم هستم. علت چیه و چقدر جای نگرانی هست یا نیست؟ لطفا منو راهنمایی کنید. با تشکر


مشاور: سیده نرجس رضایی

سلام همراه گرامی
پیامتان را با دقت مطالعه کردم. گاهی کودکان با توجه به واکنش و بازخوردی که در قبال رفتارهایشان از والدین دریافت میکنند و توجهی که از اطرافیان میگیرند رفتارهای خود را تکرار میکنند. ممکن است زمانی که فرزندتان برای اولین بار ان حرکت را انجام داده از شما توجه گرفته و مجدد آن رفتار را تکرار کرده.
هرچند نیاز هست که بررسی بیشتری پیرامون سبک تربیتی والدین، جو خانوادگی و فشار و اضطرابی که ممکن است کودک راغ تحت تاثیر قرار داده باشد، انجام شود. تا بتوان راهکارهای موثرتر و جزیی تری ارایه داد. اما با این حال بهتر است در طی روز ساعاتی به بازی و صحبت و وقت گذراندن با فرزندتان اختصاص دهید. قوانین منزل نه سهل گیرانه باشد و نه سختگیرانه" بلکه آن را با توجه به ظرفیت درک و توانایی فرزندتان وضع کنید. هرگز فرزندتان را تنبیه فیزیکی نکنید و از تحقیر کردنش خودداری کنید. او را با سایر کودکان مقایسه و رفتارهای منفی کودکتان را به خودش یا باقی افراد بازگو نکنید. فیلمها و بازی های خشن و استرس زا حذف شود. در صورت وجود جو متشنج و ملتهب در منزل نسبت به حل مساائلتان اقدام کنید. به رفتارهای مثبت و سازنده فرزندتان توجه داشته باشید و تشویقش کنید. در صورتی که با انجام دادن تمام موارد فوق این رفتار فرزندتان همچنان مشاهده شد و نیز علایم اضطراب (ناخن جویدن- شب ادراری- گریه و بیقراری و...) دیده شد به صورت حضوری به روانشناس کودک مراجعه کنید.
موفق باشید

نسخه چاپی