ناشناس

احساس می کنم خنگم و عرضه ی کاری رو ندارم" لطفا کمکم کنید.

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 42 ساله )

سلام روز شما بخیر. من یه خانم 42 ساله هستم که مدت 8 سال تو یه اداره نسبتا خوب کار میکنم ولی از زمانی که پا گذاشتم تو اداره احساس می کنم از همه خنگترم ولی بالاخره تا الان اومدم . الان غیر مستقم بهم میگن خنگی و باید بری از اینجا چون حتی کوچکترین کاری هم که بهم میدن بازم یه غلط از توش بیرون میاد. هر چی تلاش می کنم ولی بازم نمیشه. دیگه به جایی رسید که ذارم تسلیم میشم که دیگه نرم برای خواهش واسه نگه داشتنم. خواهش می کنم یه راه چاره بهم بدید که از این وضعیت بیام بیرون تا انقدر احساس خنگی نکنم تو رو خدا کمکم کنید.


مشاور: سیده نرجس رضایی

سلام همراه گرامی

در مورد خودتان، مجرد یا متاهل، مدرک تحصیلی و سوابق کاری و مهارتی تان چیزی نگفتید و فقط از عدم اعتماد بنفس تان صحبت کردید.

معمولا کمبود اعتماد بنفس ریشه در کودکی افراد دارد و غالبا هم برمی گردد به سنین زیر 5 سال... 3سالگی یعنی آن زمانی که سن استقلال است و نیاز به استقلال برای کودک فراهم نمی شود. لازم بود از محیط و فضای خانوادگی و سبک تربیتی تان اطلاعاتی می دادید اما با این حال این عدم بی کفایتی شما ریشه در کودکی شما و طرحواره های ناسازگار اولیه ی شما دارد. طرحواره همان چیزی است که قالب روانی و شخصیتی افراد را شکل می دهد و غالبا افرادی در دام طرحواره بی کفایتی می افتند که یا در کودکی مرتب سرزنش می شدند و یا مرتب حمایت.

بطور مثال وقتی کودک کاری را می خواست انجام دهد مدام به او بکن نکن می گفتند یا خنگ دست و پا چلفتی" و یا اینکه لقمه ی آماده دهان بچه می گذاشتند. در هر صورت هر دو سبک آسیب زننده است. به اصلاح پدر و مادر یا سخت گیر و کمال گرا هستند و یا فزون حمایتگر. این دو مدل و سبک تربیتی آسیب رسان می تواند از کودکی و تا بزرگسالی همراه شما بوده و الان شما را هم تحت شعاع قرار داده باشد. هر دو گروه والدین موجب اضطراب فرزندان خود خواهند بود.

البته در خانواده های قدیم برادر و خواهر سخت گیر هم می توانستند در نقش و جایگاه والدین قرار بگیرند. در هر صورت لازم است ریشه و علت را بررسی و کاوش کنید و پس از آن به درمان طرحواره های خود بپردازید و مهارتهایتان را ارتقا دهید. عزت نفستان را نیز تقویت کنید. هسته ی اعتماد بنفس عزت نفس است. عزت نفس یعنی دوست دار خود و احترام به خویشتن. حتما و حتما مهارتهای اعتماد بنفس را آموزش ببینید و تا می توانید به خود عشق بورزید تا دیگران هم شما را دوست داشته باشند.

لازم می دانیم در مکالمه ی بعدی از گذشته و ابهامات گفته شده صحبت کنید.

موفق باشید.

نسخه چاپی