ناشناس

دخترم زود رنجه، نگران آینده ش هستیم" چه باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 46 ساله )

سلام. دخترم ۱۹ سالشه و دانشجو معلمه ورودی ۹۹ هست. خیلی دختر حساس و زود رنجیه. همیشه اینطور بوده با کوچکترین حرفی که منو پدرش می زنیم ناراحت میشه و گریه میکنه و به دل میگیره. از طرفی پدرش همیشه منو مقصر میدونه که چرا این رفتار رو داره و از این نگرانه که چندسال دیگه وقتی وارد زندگی مشترک بشه این رفتارش باعث بشه زندگیش به خطر بیفته. خواستم منو راهنمایی کنین با این رفتار دخترم چطور برخورد کنم که لطمه ای به زندگی اینده اش نخوره. همسرم ۵۰ ساله خودم ۴۶ سالمه یه پسر ۱۴ ساله هم دارم. البته اینم بگم که منو همسرم هیچ مشکلی توی خونه نداریم و رابطه خوبی داریم و هر نیازی از همه لحاظ بچه ها داشته باشن براشون فراهمه و کمبودی ندارن.


مشاور: سیده نرجس رضایی

سلام همراه گرامی

در ابتدا باید گفت کشف علت مشکل، مهم ترین بخش درمان است. حساسیت و زودرنجی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. روش تربیتی والدین، توجه بیش از اندازه یا کم توجهی و نادیده گرفتن، تحقیر و سرزنش، کمال گرایی، اعتماد به نفس پایین و شناخت غلط یا ناقص از ویژگی های خود و ادراک ناکارآمد از رفتار دیگران می تواند از جمله عوامل ایجاد بروز این مسئله باشد.

حساسیت و زود رنجی قابل کنترل است و بخشی از آن با بالا رفتن سن و کسب تجربه و پختگی بیشتر و بخشی دیگر از طریق فرا گرفتن مهارت خود آگاهی، مهارت مقابله با هیجان ها و مهارت ارتباط موثر و مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی کمتر می شود.بنابراین در این شرایط بهتراست علل و ریشه‌ های زود رنجی‌ را در دخترتان کشف و بررسی و با احترام و تشویق امنیت روانی در او ایجاد کنید. به صورت دستوری با دخترتان صحبت نکنید و اهمیت و جایگاهش را در خانواده براش مشخص کنید. اعتماد به نفسش را تقویت و شرایطی فراهم کنید که خود را باور کند و استعدادهایش را بیشتر بشناسد و کمک کنید که خودش را مثبت ارزیابی کند. هیچ گاه دخترتان را با برادر یا سایرین مقایسه نکنید.

نکات مثبت شخصیتش را به او یادآوری و کمکش کنید تا به درک درستی از خود برسد و درک کند که شما و پدرش دوستش دارید و اگر هم در مواردی به او تذکر می‌ دهید یا سخت می‌گیرید بخاطر این است که برای شما مهم هست و شما نگران او هستید و از باب دلسوزی تذکر می‌ دهید. بنابراین سعی کنید طوری عمل کنید که نگرش مثبت در او شکل بگیرد و متوجه شود که حساسیت و زودرنجی بیش از حدش پیامدهای منفی به دنبال دارد.
موفق و پیروز باشید

نسخه چاپی