mahdi

چگونه با همسر بددهنم برخورد کنم؟

mahdi ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

با سلام
بنده حدود یک سال و نیم هست ازدواج کردم - خانمم بسیار بد دهن و فحش های بسیار زشتی میدهد . چندین باز ازش با خواهش و تمنا خواستم بد دهنی نکند به من میگع تو سوسولی و به بد دهنی ها همیشه ادامه میده و هر دفعه پیشرفت قابل توجه ای نسبت به دفعه قبل در استفاده از کلمات جدید تر (فحش های جدیدتر) میکنه
به فکر جدایی هستم بخاطری در خانواده ای که من بزرگ شدم ی کلمه نامربوط از کسی نشنیدم تا به این سن ولی خانواده خانمم مثل نقل و نبات ....
چیکار میشه کرد ؟


مشاور: الهه سادات صالحی

با سلام،
همراه گرامی راسخون، یکی از مسائل و مشکلات زوجین مربوط می شود به چگونگی کنترل خشم و ابراز خشم و عصبانیت شان، به عبارتی انتخاب روش ابراز خشم. بعضی افراد بدین گونه است که سعی در تخریب و تحقیر کردن طرف مقابل می کنند و انگشت روی نقاط ضعف طرف مقابل می گذارند و به بی احترامی و بددهنی و فحاشی می پردازند.

از آنجایی که خانواده ی هر فرد برایش اهمیت دارد و  بی احترامی به آنها را نمی تواند برتابد، برخی از همسران این روش را اتخاذ می کنند. در چنین شرایطی ابتدا مزایای بددهنی همسرتان را کشف کنید؛ اینکنه او از این نوع رفتار چه منفعتی بدست می اورد؟! چه ثمره ای باعث تکرار این نوع رفتار در وی شده است؟! رفتاری تکرار می شود که تقویت( پاداش) گرفته باشد. حالا جلو رسیدن به آن مزایا را بگیرید.

رفتاری که به پاداش و تقویت نیانجامد، خود به خود به خاموشی رفتار منتج می شود؛ یعنی باعث ترک آن رفتار می شود.


مقابله به مثل نکنید!

در مقابله برابر همسر بددهن مهم ترین اصل حفظ ارامش خودتان است. بدیهی است اگر شما در برابر فحاشی و توهین های همسرتان به مقابله به مثل بپردازید و در برابر فحاشی های همسرتان کنترل خود را از دست بدهید و با عصبانیت برخورد کنید، اوضاع به شدت بدتر می شود، چراکه باعث بیشتر شدن خشم و عصبانیت همسرتان می شوید و هیچ حاصلی در بر نخواهد داشت جز شدت یافتن مشاجره و توهین هایی به مراتب بدتر و شدیدتر . لذا  سعی کنید همسرتان را هم آرام کنید تا حرفهای شما را بشنود؛ پس مقابله به مثل اکیدا ممنوع‌!


سکوت ممنوع!

بعضی افراد فکر میکنند اگر حملات و توهین های همسرشان را تحمل کنند، اوضاع بهتر میشود. اما برعکس با این کار این فرصت را به او میدهید که بیشتر شما را مورد تمسخر و فحاشی قرار دهد. اغلب فرد فحاش در چنین شرایطی تلاش  می کند میزان اعصاب و تحمل شما را ازمایش کند و گام فراتر می نهد و شدت رفتار نشان می دهد، لذا وضع بدتر و بد تر می شود. پس فکر مدارا و سکوت را از سر بیرون کنید.


گاهی با شوخ طبعی عکس العمل نشان دهید

در حالیکه شوخ طبعی یکی از بهترین و قدرتمندترین راه ها برای مقابله با بددهنی و فحاشی است اما کار بسیار دشواری است. زیرا در میان بحث و دعوا با همسر بددهن، احساس ناراحتی انقدر شدید است که ظاهری شوخ و خندان از خود نشان دادن تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. با این وجود شاید بهترین کاری که در چنین شرایطی می توانید انجام دهید همین باشد. دقت داشته باشید شوخ طبعی علاوه بر اینکه باعث می شود زهر کلمات توهین امیز  کاسته شود، تا حد زیادی تنش را کم می کند.

 هنگامی که همسرتان شروع به توهین و فحاشی میکند، خونسردی خود را حفظ کنید  و واقع بین باشید. از خودتان بپرسید آیا  واقعا حرفهایش درست است؟ سعی کنید در نظر داشته باشد که قصد او چیست و سعی دارد شما را عصبانی کند و به خواسته اش برسد، پس بهتر است همه ی آنها را به خودتان نگیرید. 


ترک محل دعوا

ترک محل هم  یکی از راهکارهای ساده و شاید بهترین راه حل ها باشد. وقتی متوجه شدید  همسرتان عصبانی است و شروع توهین و فحاشی  نزدیک است ، به هر ترفندی که شده او را تنها بگذارید. به این طریق می توانید خشم همسرتان را کنترل کنید و از بددهنی های او جلوگیری نمایید. کاملا جدی و مصمم این کار را انجام دهید.

کشف کنید که دلیل اصلی رفتار همسرتان چیست، شاید بهتر باشد یک بررسی جامع روی رفتارهای توهین آمیز همسرتان داشته باشید. برای این کار بهتر است رفتارها را همراه با پیش آیندها یعنی علت رفتار و پیامدها یعنی نتیجه ی ان  رفتار و موقعیت، را یادداشت کنید. 

همچنین شاید با تغییراتی در سبک رندگی تان و نوع رفتارتان روی رفتار های همسرتان اثر گزار باشید.

 سعی کنید با بیان عبارات  و یا جملاتی او را به فکر به رفتارش وا دارید، و او را به آرامی به ترک رفتار های قبل و انجام رفتارهای جدید متمایل کنید و عادت بدهید.

وقتی بحث بالا می گیرد دعوا را خاتمه دهید و مکالمه خود را به زمان دیگری موکول کنید ، این کار به شما و همسرتان اجازه می دهد تا هر دوی شما کمی ارام شده و خشم تان فروکش کند تا رفتاری بهتر داشته  باشید .

احساسات منفی و حال خود را با او در میان بگذارید .

ابراز احساس بسیار مهم است .در زمانی مناسب که ارامش بر قرار است به او بگویید چقدر از این موضوع ناراحت هستید .

به جای نشان دادن خشم و فحاشی کردن روش مناسب برای  صحبت کردن  و نحوه برخورد با همسر بددهن را بیاموزید و از کلمات مناسب برای مطرح کردن  احساسات خود کمک بگیرید ..

در خاتمه تاکید می کنم ناشنیده و نادیده گرفتن همسر فحاش و بددهن یعنی نوعی بی تفاوتی در مقابل رفتارهای نامناسب همسر، که احساس بی ثمر و بی نتیجه بودن رفتارش را برایش نمایان  بکند و نرسیدن به  خواسته اش  که منجر به چنین رفتاری شده است بسیار مهم است.

موفق باشید

نسخه چاپی