م ر

وسواس فکری

م ر ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 38 ساله )

من مدتی است که دچار مشکلی شده ام. مشکلم اینست که در نماز های واجب برای شروع به گفتن ذکرهای واجب مثل حمد و سوره یا ذکرهای رکوع و سجود با مشکل مواجه هستم یعنی نمی توانم شروع به گفتن کنم و مثل افرادی که لال هستند اصلا قادر به گفتن نیستم و حتما باید یک ذکر مستحبی بگویم تا زبانم باز شود.

اگر بسم الله حمد را گفتم تا آخر سوره حمد به راحتی می گویم و در اول سوره بعدی برای گفتن بسم الله مشکل دارم . برای اذکار واجب دیگر هم همین طور است یعنی اگر شروع کنم تا آخر می روم ولی همین شروعش برایم محال است.این مشکل فقط در نمازهای واجب برایم اتفاق می افتد و در نمازهای مستحبی حالتی کاملا عادی دارم و هیچ مشکلی وجود ندارد.


مشاور: زینب علی پور

با سلام
همراه گرامی راسخون؛ باید به این نکته توجه داشت که وسواس القاء شیطان است و شیطان دشمن قسم خورده ی انسان است. حتی در بعضی از روایات نام شیطانی که در عبادات انسان را مبتلا به وسواس می کند آمده و او را "خَنْزَب" نامیده اند.

در کافی شریف سند به حضرت باقر العلوم علیه السلام رساند که فرمود: وقتی که زیـاد شد شکت در نمـاز، ممضی دار نماز را، یعنی اعتنا به آن مکن. امید است که رها کند تو را. همانا این نیست مگر از شیطان.
 

از جمله عواقب وسواسی: قطع بی سبب نماز، انجام وضو و اداء نماز به شیوه ی باطل، اسراف به خصوص در آب، آزار پدر و مادر و همسر و فرزند و دیگر بستگان و حتی مردمی که با او سر و کار دارند، القاء وسوسه به دیگران، تهمت به دیگران، خود را در معرض تهمت، تنفر، مضحکه و تمسخر قرار دادن، حواس دیگران را پرت کردن به خصوص هنگام برگزاری نماز جماعت و سبب برداشت غلط دیگران از اسلام شدن، رفتارهای ناشایست و گناهان بزرگی است که وسواسی به آن ها مبتلا می شود.
 

اصولاً یکی از عوامل پیدایش وسواس، جهل به حکم شرعی است. شیطان چنین وسوسه می کند: تو که می خواهی از خدا اطاعت کنی از طرفی حکم دقیق شرع را هم نمی دانی، پس بهتر است احتیاط کنی تا یقین کنی ادای تکلیف کرده ای.
 

اگر انسان مطیع خداست، باید توجه داشته باشد که اطاعت خدا در مخالفت با شیطان است و شیطان عزم خود را جزم کرده تا ما را از طریق احتیاط بی جا در عبادات به گمراهی بکشاند و ما برای این که بینی او را به خاک بمالیم لازم است احکام شرعی را تا حدّ لازم فرا بگیریم و از احتیاط غیر شرعی پرهیز کنیم.
 

در دین اسلام شک و وسواس داشتن جایگاهی ندارد، بسیاری از مشکلات اخلاقی ـ تربیتی و نوع برخورد اجتماعی افراد ریشه در مشکل وسواس دارد، اگر چه آنچه که معروف است وسواس در موضوع نماز یا طهارت و امثال آن است. مانند نمونه وسواس در اعتماد به مؤمنین باعث به وجود آمدن سوءظن، غیبت، تهمت و بسیاری گناهان کبیره دیگر می گردد.
 

به همین دلیل در آیات قرآن و روایات تاکید زیادی بر پرهیز از وسواس شده و آن را چیزی از طرف شیطان معرفی نموده اند که باید از آن به خدا پناه برد.
 

وسواس یا همان وسوسه، خطوراتی است که شیطان آن ها را القاء می کند، فرد وسواسی فهم خود را نعوذ بالله از فهم خدا و رسول و ائمّه ی اطهار و فقهای عظام بالاتر می داند! و نظر خود را بر نظر آن ها ترجیح می دهد و در عبادات چنان عمل می کند که خود مصلحت می داند. با این که نظر خدا و رسول(ص) مخالف آن چیزی است که او عمل می کند و در نظر خود این کار را بهتر انجام دادن عبادات می داند و جالب است وسواس فقط در اعمالی مثل وضو و غسل و نماز است اما کمتر کسی وسواس در زکات و خمس یا در اعمال باطنی مثل حضور قلب دارند.

 وسواس سبب می شود  در انجام عبادات تمام قدرت فکری و ذهنی خود مصروف در انجام حرکات و ادای الفاظ می کند و جایی برای توجه به خدا نمی گذارد.

در پناه خداوند باشید

نسخه چاپی