ناشناس

دخترم لجبازی می کنه، عصبانی می شم و می زنمش؛ چطور خودم رو کنترل کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 32 ساله )

باسلام
من دختری 8سالو نیم دارم که بعضی از رفتارهاش مثل لجبازی و داد زدن روم و گوش نکردن به حرفم باعث شده که بزنمش و بعد عذاب وجدان بگیرم میخوام بهم کمک کنید التماستون میکنم من میخوام دیگه اون رفتارهای بد رو نداشته باشم درسته نمیتونم از حافظه اش پاک کنم ولی چطور میتونم جبران کنم چون بهم میگه مادرهای هیچ کس مثل تو بد نیستن خیلی بدی راهنماییم کنید


مشاور: زینب علی پور

با سلام به شما مادر عزیز:
 

بیشتر اوقات فرزندان ما کارهایی انجام می دهند که باعث عصبانیت ما می شود در نتیجه آن کارها ما رفتار هایی از ما سر می زند که مدت ها دچار عذاب وجدان هستیم، وقتی لجبازی کودک در منزل باشد، مقداری قابل کنترل است، مشکل زمانی ایجاد می شود، لجبازی یا داد زدن کودک در جمع یا در مهمانی است که باعث آبروریزی مادر هم می شود، در این موقع مادر کاری جز زدن کودک راهی دیگر پیدا نمی کند، حال سوال اینجا باید چه کنیم تا دیگر این اتفاقات نیفتد؟
 

اولین گام همیشه باید در برابر هر مشکلی خونسردی خود را حفظ کنید و در نهایت آرامش با مسائل روبرو شوید. آرامش نگاه شما باعث انتقال آرامش به کودک دلبند شما می شود.
 

دوم؛ زمانی که همه چیز آرام است او را در آغوش بگیرید، در باره مسائل مختلف با او صحبت کنید، لحن شما لحنی مهربانانه باشد، حالت انتقادی یا سرزنشی  با او صحبت نکنید.
 

سوم؛ عجول نباشید، اگر کاری از او خواستید به او زمان بدهید، با آرامش از او بخواهید و گفته شما حالت دستوری نداشته باشد. مثلا از الفاظ دخترم، عزیزم و ... استفاده کنید. او را با شخصی دیگر مقایسه نکنید، دختر گلتان را با خودش مقایسه کنید، مثلا: دختر گلم دیروز بهتر اتاقت را مرتب کردی، اما امروز اتاقت نامرتب، خود کودک با خودش نه با دیگران.
 

چهارم؛ به او قدرت انتخاب بدهید تا استقلال پیدا کند. وقتی خرید می روید تا اندازه ای به او حق انتخاب بدهید. در برخی از مسائل از او هم نظر خواهی کنید.
 

پنجم؛ در کارهای منزل از او همکاری بخواهید، با هم اتاق او را مرتب کنید. باهم آشپزی کنید، مثلا غذایی مثل پیتزا درست کردن یا کیک پختن کاری است که کودک می تواند به راحتی به شما کمک کند، این کار سبب می شود که او به شما نزدیک شود.
 

ششم؛ مطالعه خود را بالا ببرید، از برخی کتاب های روانشناسی کودک استفاده کنید، وقتی اطلاعات خوبی در برابر رفتار کودکان داشته باشید، بهتر می توانید عکس العمل به جا نسبت به مسائل از خود نشان دهید.
 

هفتم؛ وقتی بتوانید رابطه صمیمانه ای بین خودتان برقرار کنید؛ یعنی به پیروزی نزدیک می شوید با این کار به مرور برخوردهای بد شما و همچنین رفتار های زشت خود را فراموش می کند، نگذارید اوقات بد بین خودتان مدام مرور شود، همه چیز را فراموش کنید و به جای افسوس گذشته دنبال راه حل برای آینده باشید.
 

هشتم؛ هیچ رابطه ای قشنگ تر از رابطه مادر و دختری نیست، اگر در کودکی بتوانید این ارتباط را پایدار و محکم کنید، مطمئن باشید کودک شما در سن نوجوانی و جوانی که دوران سختی به شمار می رود هیچ کس غیر شما را که مادر او هستید، همدم و مونس خود انتخاب نمی کند.

نسخه چاپی