علی طاهری

چگونه در مقطع کارشناسی ارشد موفق عمل کنم؟

علی طاهری ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

با سلام و وقت بخیر اینجانب دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هستم و به تازگی وار د این مقطع تحصیلی گردیده ام اما از بدو ورود به این مقطع احساس میکنم که خیلی با مقطع کارشناسی متفاوت است. واینکه در این مقطع چگونه باید عمل کنم و چه چیز هایی را مد نظر قرار دهم مرا دچار آشفتگی نموده ممنون میشم در خصوص و نحوه طبقه بندی کار ها و پروژه هادر این مقطع و به طور کلی نکات مهم در مقطع کارشناسی ارشد که میبایستی مورد توجه قرارگیرد راهنمایی بفرمائید .


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما همراه گرامی

خوشحالم که در این مسیر کنار شما هستم

کاش مشخص می‌کردید در چه رشته ای الان مشغول به تحصیل هستید که بهتر می‌توانستم راهنمایی کنم .
 

اما نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که بین هرکدام از مقاطع تحصیلی ( دبیرستان ، کارشناسی ، ارشد و دکتری ) تفاوت هایی وجود دارد .

یکی از تفاوت هایی که بین تحصیلات تکمیلی و کارشناسی است این است که شیوه ی مطالعاتی در کارشناسی و ماقبل آن بیشتر معلم محور است و اما در تحصیلات تکمیلی چنین نیست و بیشتر دانشجو محور است و دانشجو همانطور که از اسمش مشخص است باید خود  جوینده دانش باشد.

در برخی از رشته ها و دانشگاه ها ، حضور اساتید فقط در حد رفع اشکال است و دانشجو بیشتر باید به دنبال پژوهش و تحقیق باشد نه آنکه این انتظار را داشته باشد که استاد مانند دوره های قبلی تمام مباحث کتاب و جزوه را تدریس کنند و مسأله ی بعدی که باید به آن توجه کنید این است که شما با طی کردن این مقطع به عنوان کارشناس در رشته ی تحصیلی که در آن مشغول هستید وارد بازار کار می شوید ، پس لازم است در کنار این مقطع کم کم وارد بازار کار تخصصی رشته مربوطه شوید و در ابتدا به عنوان کارورز در کنار استادی مشغول به یادگیری دانش آموخته شده در دانشگاه ، در فضای واقعی کار بپردازید و کسب تجربه کنید .

در برخی از رشته ها نظیر رشته های روانشناسی و مشاوره دوره هایی تحت عنوان دوره های کارورزی و سوپرویژن وجود دارد که افراد قبل  از اینکه وارد کار درمانگری شوند در کنار استاد ناظری به مشاهده ی مراجع می پردازند و در برخی رشته های دیگر نیز دوره های تکیمیلی دیگری وجود دارد که مکمل آموزش های ارائه شده در دانشگاه است و  می توانید آنها را  شرکت نموده تا با دست پُر و آمادگی کامل تری وارد بازار کار شوید .
 

همچنین می توانید از مقالات به روزی که مرتبط با رشته ی تحصیلی شما است نیز از طریق سایت های دست یابی به مقالات ،  نظیر سایت sid  ، ensani  ،  سیویلیکا و ...  مطلع شده و زمینه های علاقمندی بیشتر خود برای ورود به بازار کار را نیز کسب کنید .
 

امیدوارم در مسیر تحصیل همواره موفق و موید باشید

نسخه چاپی