ناشناس

برای طهارت خانه ای که در آن سگ بود چکار باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

سلام خسته نباشین،
ما ۳سالی سگ داشتیم و سگ تقریبا همه جا را نجس کرده بود چون موهایش خیلی میریخت و در دوران کرونا چون ب همه چیز الکل میزدیم مبل و جاهایی که موهای آن بود توسط الکل خیس شده بود الان برای طهارت خانه و وسایل ها باید چکار‌کنیم؟


مشاور: سیدحسین خاتمی

سلام. برای طهارت هر چیزی که با سگ تماس داشته اقدام کنید ولی سختگیری نکنید... مثلا رویه مبل برای طهارت کافی هست که باید آب کشیده شود و نیازی نیست داخل آن یا زیر آن هم شسته شود... شستشو که کامل است مانند ملحفه و پارچه و... آب کشیدن هم 1 تا 3 مرتبه (احتیاطا) کافی است... یعنی وسایلی چوبی و فلزی 1 تا 3 مرتبه آب کشیده شود و وسایل قابل شستشو هم شسته شود.... در مورد ظروفی که سگ آن را لیس زده باید خاکمال شود تا پاک شود که شرایطش در زیر می آید...
 

هروقت سگ با رطوبت به چیزى غیر از ظروف تماس پیدا کند با یک بار شستن پاک مىشود و اگر با ظروف تماس پیدا کند و چیزى از آن ننوشد باز با یک بار شستن در زیر شیر آب پاک مى شود و خاکمال کردن در اینجا لازم نیست.

جهت اطلاع بیشتر

احکام نجاست سگ توسط علمای شیعه:

احکام نجاست ظرفی که سگ لیسیده است در اسلام به این صورت می باشد که باید بعد از انجام این کار ظرف به طور کامل تطهیر شود و این کار واجب می ‌باشد. آیت الله بهجت بیان کرده است که باید ابتدا ظرف را با خاک تمیز کنند و خاک مالی کنند و بعد از آن با آب شسته شود. مکارم شیرازی بیان کرده است برای این که ظرفی که سگ لیسیده است را تطهیر و پاکیزه کنید بهتر است ابتدا ترکیبی از خاک و آب را تهیه کنید و بعد ظرف را با آن مواد شستشو دهید. امام خمینی بیان کرده است که انجام این کار واجب می باشد. احکام اصلی در میان فقهای شیعه به این صورت است که باید به طور کامل با خاک خاک مالی شود و بعد از آن با آب دو بار شسته شود و این کار واجب می باشد.

سوالات متداول:

احکام لیسیدن ظرف توسط سگ در شیعه به چه صورت است؟

ظرف نجس است و باید کاملا تطهیر گردد.

آیا احکام لیسیدن ظرف توسط سگ در شیعه و سنی به یک صورت است؟

در مراجع شیعه ابتدا باید با خاک شسته شود و دو بار با آب و اما در اهل سنت ۷ با بار آب تمیز باید شسته شود.

مکارم شیرازی در رابطه با ظرفی که توسط سگ لیسیده شده باشد چه می گویند؟

بیان کرده است که ابتدا باید با خاک خاک مالی شود و بعد از آن با آب شسته شود.

حکم ظرف که توسط سگ لیسیده شده باشد از نظر امام خمینی به چه صورت است؟

حکم این فعالیت واجب می باشد.

خاک مالی ظرف برای پاک شدنش الزامی است؟

بسیاری از مراجع تقلید برای کرده اند که برای این که نجاست و کثیفی از ظرفی که سگ لیسیده است به طور کامل از بین برود باید افراد در ابتدا توسط خاک ظرف را خاک مالی کنند. بعد از آن ظرف را با آب شستشو دهند. این کار جزء احکام واجب می باشد. یکی از راه های تمیز کردن ظرفی که سگ لیسیده است خاک مالی می باشد. اگر آب دهان سگ در ظرف دیده شود باید بعد از خاک مالی دو بار با آب تمیز ظروف شستشو داده شوند. در جواب این سوال که چرا ظرفی که سگ لیسیده باید خاکمال شود؟ باید بگوییم که حکم این فعالیت واجب است برای این که کثیفی و نجاست به طور کامل از ظرف از بین برود.

ظرفی را که سگ لیسیده با دوبار شستن پاک می شود؟

بسیاری از مراجع تقلید بیان کرده ‌اند که برای این که به طور کامل نا پاکی ظرفی که سگ لسیده است از بین برود افراد باید ابتدا با خاک ظرف را خاک مالی کنند و بعد از آن با آب ظرف را دو بار شستشو دهند. بعضی از این مراجع تقلید به عنوان کرده اند که برای پاک شدن ظرف به طور کامل بهتر است ترکیبی از آب و خاک را به دیگر مخلوط کنند و ظرف را با آن شستشو دهند تا نا پاکی ظرف از بین برود.

نسخه چاپی