rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و خسته نباشید اگر پسر جوانی در کودکی (قبل از بلوغ جنسی و شرعی) با پسر...

rasool ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خسته نباشید
اگر پسر جوانی در کودکی (قبل از بلوغ جنسی و شرعی) با پسر دیگر لواط کرده باشد (العیاذ بالله) ، بصورتی که هم فاعل بوده باشد و هم مفعول. حالا که آن پسر بزرگ شده و قصد ازدواج دارد می تواند با خواهر همانی که با او لواط کرده ازدواج کند؟؟
(ممنون می شوم نظر آیت الله بهجت(ره) و آیت الله سیستانی را بفرمایید).
با تشکر


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام وتبریک ماه میهمانی خدا خدمت برادر گرامی! در ابتدا به استفتایئ قبلی از آیت الله بهجه ره توجه و به موارد مشاه دقت فرمایید: پرسش: آيا لواطي كه در قبل از بلوغ صورت گرفته چيزي (وظيفه اي) به عهده انسان مي باشد؟ يا گناه ديگري؟ اگر مي باشد لطفاً چگونگي آن را توضيح دهيد. پاسخ: لواط قبل از بلوغ اثر وضعي آن اين است كه بنا بر احتياط واجب موجب نشر حرمت براي ازدواج كردن با خواهر و مادر و دختر موطوء (مفعول) مي شود. يعني با اين سه نفر نمي تواند ازدواج كنيد. اما از جهت اثر تكليفي؛ اگر اين عمل شنيع قبل از بلوغ انجام گرفته باشد گناه براي او نوشته نمي شود اما بايد پدر و مادر مواظب فرزند خود باشند و از گناهان بعد از بلوغ هم توبه نمايد (استفتا از دفتر آيت الله بهجت). ----------------- 1- مادر و خواهر و دختر پسري كه لواط داده، بر لواط كننده حرام است، اگر چه لواط كننده و لواط دهنده بالغ نباشند، ولي اگر گمان كند كه دخول شده يا شك كند كه دخول شده يا نه، بر او حرام نمي‏شود. 2- به فتواي حضرت آيات عظام: خوئي، تبريزي، صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي در صورتي كه لواط كننده(فاعل) نابالغ باشد، ازدواج او با مادر و خواهر و دختر مفعول حرام نمي‏شود و به فتواي آيت اللَّه فاضل لنكراني در اين فرض، حكم حرمت مشكل است و به فتواي آيت اللَّه سيستاني حصول حرمت ازدواج در اين صورت مبني بر احتياط لازم است. 3- اگر با مادر يا خواهر يا دختر كسي ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن كس لواط كند، آن‏ها بر او حرام نمي‏شوند. البته به فتواي بعضي مراجع معظّم حرام مي‏شود. 4- مادر و خواهر و دختر فاعل بر مفعول حرام نيست. 5- با عمل تفخيذ(دخول نكردن) مادر يا خواهر و يا دختر تفخيذ شده بر تفخيذ كننده حرام نمي‏شود.(1) پي نوشت‏ها: 1. توضيح المسائل مراجع، مسئله 2405 و 2406 و امام خميني، تحريرالوسيله، ج 2، ص 281. ---------------- مركز: نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها پرسش: اگر كسي از روي جهل و ناداني با كسي لواط كرده باشد و سپس توبه كند آيا مي تواند خواهر او را بگيرد؟ پاسخ: استغفار رافع عذاب اخروي عمل انجام شده است ولي هرگز آثار وضعي آن مانند حكم فوق را برنمي‏دارد همينطور جهل و علم طرفين و اطرافيان آنها هيچ دخلي در حكم وضعي ندارد. ----------------- مركز: نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها پرسش: يك نفر از دوستان بنده در سن 18 سالگي با يك فرد ديگر لواط كرده است و الان نزديك 2 سال است كه توبه كرده و از اين كار دست كشيده است. حال خواهر آن فرد عاشق دوست من شده است و او نيز او را دوست دارد ولي در رساله ها نوشته شده است كه ازدواج با آن دختر براي دوست من حرام است. حال سوال من اينست كه آيا راهي براي ازدواج با او است؟ و اگر نيست گناه دختر چيست كه نمي تواند با مرد مورد علاقه اش ازدواج كند؟ پاسخ: بايد توجه داشت كه همه احكام الهي براساس مصالح و مفاسدي است كه در متعلقات آنها هست و هر كدام فلسفه خاصي دارد (گرچه بيشتر آنها براي ما روشن نشده است). البته ممكن است از نظر پزشكي و بهداشتي هم اين‏گونه ازدواج‏ها عواقبي داشته باشد كه بايد از متخصصان در علوم پزشكي سؤال شود، لكن مدرك و دليل احكام الهي مسائل پزشكي و بهداشتي نيست؛ بلكه تابع آيات و روايات است و چه بسا فلسفه‏اي فرابهداشتي و فراپزشكي داشته باشد. لواط از گناهان بزرگ است. شخصي كه مرتكب اين عمل شنيع مي‏شود، از نظر خدا و رسول او و ملائكه مورد لعنت واقع مي‏شود و اگر در حال بلوغ و يا اختيار، اراده و عقل مرتكب اين عمل شده باشد و بدون توبه واقعي مرده باشد، عذاب او شديد خواهد بود. پيامبر اكرم(ص) مي‏فرمايد: «وقتي كه لواط‏كننده در قبر نهاده شد بيشتر از سه روز باقي نمي‏ماند و خداوند او را ميان قوم هلاك شده لوط پرتاب مي‏كند و روز قيامت هم با آن قوم ستمكار محشور مي‏شود» ، (ميزان‏الحكمه، ج 11، ص 5369). حال اگر هر دو يا يكي بالغ بوده و عمل لواط در نزد حاكم شرع يا با اقرار و يا شهادت شهود، ثابت شود، بايد حد شرعي بر او جاري گردد و حد آن به يكي از چند صورت است: الف) كشتن با شمشير و امثال آن، ب ) سوزاندن، ج ) دست و پاي او را بسته و از كوه پرتاب كنند، د ) سنگسار كردن، ه ) خراب كردن ديوار بر روي او. البته هر كدام را حاكم صلاح بداند، اجرا مي‏كند و اين در صورتي است كه دخول محقق شده باشد. اما اگر دخول نكرده باشد، حد آن صد ضربه شلاق است. حال اگر قبل از شهادتِ شهود توبه كند، حد ساقط مي‏شود؛ ولي اگر لواط كننده و مفعول يا يكي از آنها بالغ نبوده‏اند حد جاري نمي‏شود؛ بلكه اگر نزد حاكم ثابت شود تأديب مي‏شوند و چون بالغ نبوده‏اند، گناهي در نامه عمل آنها نوشته نمي‏شود ، (تحريرالوسيله، ج 4، ص 198 و 199). كسي كه خداي ناخواسته با پسري عمل لواط انجام داده، اگر يقين دارد كه هنگام عمل حتي قسمت كمي از آلت داخل در دبر شده است، خواهر و دختر و مادر لواط دهنده بر لواط كننده حرام است، ولي دختر و مادر فاعل بر مفعول حرام نيست. بله، اگر عمل لواط به صورت متقابل انجام شده باشد؛ يعني، هر يك هم فاعل بوده و هم مفعول، ازدواج با افراد مذكور براي هر دو حرام است. اما اگر لواط به حدّ دخول نرسيده و فقط در حد تفخيذ انجام گرفته و اگر الان شك دارد كه آيا لواط همراه با دخول بوده يا به صورت تفخيذ انجام شده، افراد مذكور حرام نمي‏شوند و ازدواج با آنها مانعي ندارد. الف) در صورتي كه مورد از موارد حرمت ازدواج باشد ازدواج درست نيست و از اساس باطل مي‏باشد، بنابر اين لازم است بي‏درنگ از هم جدا شوند. ب ) اين كه اين دو مسأله چه ربطي با هم دارد خدا مي‏داند، ملاك در حكم شرعي رواياتي است كه از ناحيه شارع مقدس رسيده و همه بايد تابع آن باشيم. لازم به تذكر است كه بسياري از احكام فلسفه‏هايي دارند كه ما از آنها بي‏خبريم و با خيال‏بافي‏هاي خود نبايد در برابر آنها استعجاب و يا خداي نخواسته به انكار برخيزيم. گرچه مي‏توان فهميد كه برخي از كارهاي زشت يا نيكو در دنيا نيز مجازات يا پاداش دارد و از جمله مجازات‏هايي كه براي لواط‏كننده در نظر گرفته شده، محدوديت در ازدواج با خواهر، دختر و مادر طرف مقابل است. علاوه بر آن كه اين محدوديت خود راهي براي كاهش اين عمل شنيع و ارتكاب آن است، چه اين كه فرضا بر اثر فشار غرايز اگر غفلت كرد و مرتكب اين گناه شد، با توبه بتواند مورد مغفرت قرار گيرد. اما براي هميشه با اين محدوديت مواجه خواهد بود؛ چون اگر بخواهد اين قلم را نيز ناديده بگيرد، براي هميشه با عذاب وجدان و احساس اين كه هر روز در درون با جنگ و بحران روبه‏رو است سر خواهد كرد. اما در صورت گردن نهادن به اين حكم الهي خود را در مبارزه با خدا و دستورات او احساس نمي‏كند. علاوه بر آن كه از جهت روان‏شناسي نيز نمي‏توان آينده ازدواج اين افراد را موفق دانست؛ چه اين كه قطعا اين عمل تأثير روحي خود را بر آن فردي كه مرتكب اين عمل شنيع شده است، در تمام طول زندگي - به ويژه در روابط جنسي و زناشويي - خواهد داشت و چنانچه دختر، خواهر يا مادر طرف مقابل نيز متوجه قضيه گردند، مسأله و عواقب فروپاشي خانواده و روابط خانوادگي آنان غيرقابل پيش‏بيني است. پ ) استغفار رافع عذاب اخروي عمل انجام شده است، ولي هرگز آثار وضعي آن مانند حكم فوق را برنمي‏دارد، همين طور جهل و علم طرفين و اطرافيان آنها هيچ دخلي در حكم وضعي ندارد. ت ) در صورتي كه عمل لواط قبل از ازدواج صورت گرفته باشد به طور وضعي مانع تحقق و ثبوت ازدواج مي‏شود، اما اگر بعد از ازدواج باشد ازدواج به ثبوت رسيده را باطل نمي‏كند، زيرا قبلاً ازدواج ثبوت و تحقق يافته است و در زمان تحققش مانعي براي آن وجود نداشته است. ---------------- مركز: واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي پرسش: پسري با پسر ديگري در ابتداي سن بلوغ هر دو مبادرت به عمل نامشروع لواط مي كنند, سپس توبه مي كنند. آيا خواهر مفعولبر فاعل حرام ابدي مي شود؟ مگر توبه شويندهء گناه نيست ؟ اگر هر دو فاعل و مفعول باشند,آيا پس از توبه از خواهرهاي آنان بر ديگري حرام خواهد بود؟ پاسخ: انجام دادن گناه داراي دو اثر است : 1 انسان را از خدا دور مي كند و قلب را مي ميراند و توفيقات الهي را از انسان سلب مي كند. 2 گناه آثار وضعي نيز دارد, مثلاً كسي كه شراب مي نوشد, غير از اين كه از خدا دور مي شود, باعث مستي وهرزگي او مي شود و تأثير منفي بر اعضاي بدن مي گذارد, حتي اگر توبه كند. مانند كسي كه زهر مي نوشد, كه غير ازاين كه گناه انجام داده , آثار وضعي بدي بر روي بدن دارد, حتي اگر توبه كند, چون دل درد و مسموميت با توبه از بين نمي رود. گناه مانند بمبي است كه در منطقه اي منفجر شود. آثار وضعي آن كه عبارت از آلوده كردن منطقه , خراب كردن و تأثير گذاردن بر گياهان و حيوانات و آب و خاك منطقه است , بر جاي مي ماند. توبه كردن از گناه آثار بد روحي و معنوي و بعضي آثار حقوقي را پاك مي كند, اما بسياري از آثار وضعي بر جاي مي ماند. اين ها همه تنظير و توضيح و توجيه براي تقريب ذهن بود. در لواط كه از ديدگاه اسلام عمل بسيار پست و شنيعي است , براي جلوگيري از اين عمل زشت اسلام آثار وضعي قراردادي (اعتباري ) جعل كرده است . كسي كه لواطمي كند, براي پاك شدن از عمل بسيار زشت خود بايد توبه كند, اما آثار وضعي آن بر جاي مي ماند. يكي از آثار وضعي اين است كه خواهر و دختر و مادر مفعول بر فاعل حرام أبد مي شود, حتي اگر فاعل توبه كند.توبه اثر وضعي آن عمل زشت را از بين نمي برد. فتواي فقها: مادر و خواهر و دختر پسري كه لواط داده , بر لواط كننده حرام است , ولي اگر گمان كند دخول شده يا شك كندكه دخول شده , بر او حرام نمي شوند.(1) دليل بر اين حكم رواياتي چند در باب 15از ابواب است .(2) البته اگر فاعل غير بالغ باشد, فتواي اكثر علما اين است كه خواهر و مادر و دختر مفعول بر او حرام نمي شود.(3) (پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 402 (پـاورقي 2.وسائل الشيعه , ج 14 ص 340 (پـاورقي 3.توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 402 ---------- مركز: نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها پرسش: بنابر فتواي آقاي مكارم ازدواج با خواهر لواط كننده و لواط دهنده چه حكمي دارد برخورد با كسي كه به عمل لواط آلوده شده است چگونه بايد باشد؟ پاسخ: بنابر فتواي آقاي مكارم ازدواج با مادر خواهر و دختر لواط دهنده بر لواط كننده حرام است؛ حال لواط دهنده چهبالغ باشد يا غير بالغ؛ ولي اگر لواط كننده بالغ نباشد افراد مذكور بر او حرام نمي‏شوند. حكم تحريم در صورتي استكه يقين به دخول داشته باشد ولي چنانچه شك در دخول داشته باشد حكم مذكور جاري نيست. ولي ازدواج با مادرخواهر و دختر لواط كننده بر لواط دهنده حرام نيستند. و در مورد شخص مذكور تكليف شما نهي از منكر است. درابتدا سعي كنيد با زبان خوش و نصيحت و با بيان عقوبت اخروي و مفاسد روحي اخلاقي و اجتماعي اين گناه ومعرفي كتاب گناهان كبيره و كيفر گناه و ... او را از اين كار منصرف كنيد و در مرحله دوم مساءله را به پدر يا برادر ياشخص بزرگ‏تري كه گفتارش در او تاءثير دارد و مي‏تواند او را از اين كار باز دارد تذكر دهيد و ضمنا بدانيد كه افشايعمل مذكور حرام و گناه است و در غير موارد امر به معروف و نهي از منكر آن را براي كسي بازگو نكنيد. امیدوارم به پاسخ خود رسیده باشید. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید!

نسخه چاپی