ایا ابی که پس از دیدن فیلم از انسان خارج می شود حکم منی را دارد

( تحصیلات : لیسانس ، 24 ساله )

ایا ابی که پس از دیدن فیلم از انسان خارج می شود حکم منی را دارد


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام و آرزوی توفیق درک باقیمانده ماه قرآن خدمت کاربر گرامی! لطفا در مسائل شرعی خود مرجع تقلید خود را بیان فرمایید. به طور کلی آبهایی که از انسان خارج می‏شود به غیر از بول و منی عبارتند از: مذی، ودی، وذی.

اما مذی؛ آبی است که کمی لزج و چسبنده است و نوعا بعد از شوخی و تحریکات جنسی و بازی با همسر و امثال آن خارج می‏شود و معمولاً قبل از خروج منی خارج می‏شود و پاک است و غسل و وضو را باطل نمی‏کند. ودی؛ آبی است که کمی سفید رنگ است و گاهی بعد از بول خارج می‏شود و در صورتی که انسان یقین نداشته باشد که با بول برخورد کرده، پاک است و غسل هم ندارد. وذی؛ آبی است که گاهی بعد از منی خارج می‏شود که در صورت یقین به این که با منی یا بول برخورد کرده فقط محل خروج را باید تطهیر کرد و اگر بعد از استبراء یکی از این رطوبت‏ها خارج شود و انسان شک کند آیا بول است یا رطوبت‏های دیگر پاک است.

تا وقتی که انسان یقین پیدا نکرده که آنچه خارج شده منی است، غسل واجب نمی‏شود و خروج منی در مردان سه علامت دارد:
الف) از روی شهوت و ارضاء غریزه باشد. ب ) با فشار و جستن بیرون آید. ج ) هنگام بیرون آمدن، بدن سست شود. چنانچه در هنگام جستن مایع مذکور بدن سست نشود و همراه با شهوت نباشد حکم منی را ندارد. (توضیح المسائل آیت الله بهجت، ص 21، مسأله 78 - جامع المسائل، ص 123).
رطوبتهایی به غیر از بول (ادرار) و منی از انسان خارج می شود که بر سه قسم است : 1. بعد از استبراء ادرار نمودن گاهی آبی بیرون می آید و کمی سفید رنگ و چسبنده است و به آن "ودی" گفته می شود. 2. آبی که هنگام ملاعبه و بازی با همسر (بر اثر قدری شهوت) بیرون می آید به آن "مذی" گفته می شود این آب نیز تقریباً شفاف و نسبتاً غلیظ و چسبناک است و چون هم از حیث ظاهر و رنگ و بو با منی تفاوت دارد قابل تمایز است. 3. آبی که گاه بعد از خروج منی بیرون می آید و به آن "وذی" گفته می شود. تمام این رطوبتها به فتوای تمام مراجع به خودی خود پاک می باشد و خروج آنها سبب ابطال وضو و غسل نمی شود. اما نکته در این است که این رطوبتها آلوده به بول و منی نشده باشند والا نجس می شوند و می تواند وضو و غسل را باطل نماید. فائدة استبراء از بول این است که مجرای ادرار را از بول پاک می کند و وقتی رطوبتی از او خارج شود اگر یقین به ادرار بودن نداشته باشد پاک است. و همچنین فائدة ادرار نمودن بعد از جنابت این می شود که اطمینان به خروج کامل منی می کنید. (1) برای آگاهی بیشتر از احکام فوق به رساله توضیح المسائل مرجع خویش در بخش احکام استبراء مراجعه نمایید.
منابع و مآخذ :
1. برگرفته از توضیح المسائل مراجع (مطابق با فتاوای12مرجع معظم تقلید)، ج1، صفحات 70 و71 بنابراین خواهر گرامی خیر هر آبی نیاز به غسل ندارد و نجس نمی باشد. دوست دارم در اینجا و در این ماه عزیز و نورانی به خواهر گرامیم این نکته را گوشزد نمایم که در این حظات نورانی و ماه عزیز و الهی باید هر چه بیشتر به عبادت و عشق با پروردگار رو آورد و از گناه و خلاف دوری نمود که امام معصوم ع می فرمایند اگر کسی ماه رمضان بر او گذشت و پاک و مورد غفران الهی نشد و اعمال زشتش توبه نکرد دیگر بخشیده نمی شود مگر اینکه در عصر روز عرفه در صحرای عرفات مورد مغفرت قرار گیرد . پس خواهش می کنم بیشتر به فکر خود و آینده درخشان خود باشید. ان شاء الله خوشبخت و سعادتمند شوید. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید!

نسخه چاپی