ناشناس

برای کاهش بدبینی و زودرنجی همسر چه باید کرد؟

با سلام در مورد کاهش بدبینی و زودرنجی همسرم از شما مشاوره میخواهم. به عنوان مثال به دلیل اینکه فعلا امکان همسایه نبودن با والدین بنده برایمان وجود ندارد، با وجود اینکه والدین بنده فقط نظر خود را در مسائل گوناگون ابراز میکنند و بجز یک مورد مربوط به بیش از یک سال پیش، لحن صحبت بد نبوده، از زمانی که همان یک مورد اتفاق افتاده، ایشان از صحبت هایی که پیش می آید برداشت دخالت جویانه و تحکم آمیز دارند و هر مشکلی که پیش می آید را به همان مسئله همسایگی ربط می دهند و به نظرم راه حل همه مشکلات را در جابجایی منزل می بینند. به عنوان مثال اگر شب بعد از بازگشت از کار و مقداری وقت گذاشتن برای ایشان، بخواهم برای اینکه کودک 7 ماهه مان حوصله اش سر نرود و والدینم هم نوه خود را ببینند، پیش آنها برویم، خیلی اوقات مشاجرات سخت و اتهام های ناروایی به بنده بوجود می آید (که البته معمولا بنده کوتاه میام:) و معمولا شرایط طوری احساسی میشه که فقط میتونم بگم باشه فعلا سعی کنیم نمازمونو اول وقت بخونیم) اگر اطلاعاتی که دادم کافی نیست در صورت امکان منابعی جهت مطالعه معرفی بفرمایید. متشکرم
پنجشنبه، 17 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

برای کاهش بدبینی و زودرنجی همسر چه باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 33 ساله )

با سلام

در مورد کاهش بدبینی و زودرنجی همسرم از شما مشاوره میخواهم.

به عنوان مثال به دلیل اینکه فعلا امکان همسایه نبودن با والدین بنده برایمان وجود ندارد، با وجود اینکه والدین بنده فقط نظر خود را در مسائل گوناگون ابراز میکنند و بجز یک مورد مربوط به بیش از یک سال پیش، لحن صحبت بد نبوده، از زمانی که همان یک مورد اتفاق افتاده، ایشان از صحبت هایی که پیش می آید برداشت دخالت جویانه و تحکم آمیز دارند و هر مشکلی که پیش می آید را به همان مسئله همسایگی ربط می دهند و به نظرم راه حل همه مشکلات را در جابجایی منزل می بینند. به عنوان مثال اگر شب بعد از بازگشت از کار و مقداری وقت گذاشتن برای ایشان، بخواهم برای اینکه کودک 7 ماهه مان حوصله اش سر نرود و والدینم هم نوه خود را ببینند، پیش آنها برویم، خیلی اوقات مشاجرات سخت و اتهام های ناروایی به بنده بوجود می آید (که البته معمولا بنده کوتاه میام:) و معمولا شرایط طوری احساسی میشه که فقط میتونم بگم باشه فعلا سعی کنیم نمازمونو اول وقت بخونیم)

اگر اطلاعاتی که دادم کافی نیست در صورت امکان منابعی جهت مطالعه معرفی بفرمایید.

متشکرم


مشاور: احسان فدایی

پرسشکر محترم!
وضعیتی را که در ارتباط با همسر خود با آن مواجه هستید به خوبی درک کرده و خوب می­دانیم که ممکن است خواه ناخواه با برخوردها و حرفهای همسرتان نسبت به خانواده خود و درخواست قطع ارتباط با آن­ها آزرده شده باشید؛ زیرا علاوه بر آن­که بر اساس حقیقت پدر و مادر، منحصر به فردترین افراد زندگی هر فردی هستند و هیچ کس نمی­تواند بیش از یک پدر و مادر داشته باشد باید گفت که چنین رفتارها و گفتارهایی از سوی شریک زندگی کشنده عشق و محبّت در محیط خانواده است. البته ما نمی دانیم که آیا نوع بیان همین مواردی که شما از آنها به عنوان پیشنهاد یاد می کنید توسط والدینتان چگونه است؟ بلکه ممکن است گاهی لفظی تحکم آمیز نیز در میان آنها باشد که باید به مرور زمان هم همسرتان تحملش را بالا ببرد و هم اینکه شما بتوانید به تدریج این موضوع را با راهکارهایی حل کنید. به هر حال امیدواریم به لطف خدا و درایتی که از خود بروز خواهید داد هر چه زودتر این گونه مسایل از زندگی شما رخت بر بندد.
همه ما در زندگی روزانه خود با مشکلات فراوانی مواجهیم که گاه برطرف کردن آنها را در توانایی خود نمی­بینیم؛ لذا از این بابت خود را نگران نساخته و گمان نکنید که راه چاره­ای ندارید و کاری از شما برنمی­آید؛ البتّه ما در مورد شخصیّت والدین­تان و حتّی خود شما و همسرتان اطلاعی نداریم و نمی­خواهیم قضاوت نماییم که مشکل از کیست یا حتی نمی­­خواهیم، بلکه نمی­­توانیم ادعا نماییم که یک نسخه واحد برای همه موقعیّتهای اینچنینی وجود دارد که با رعایت آن می­توانید از این مرحله گذر نمایید، اما دو نکته یقینی است:1- قطعاً قطعاً شکل­گیری چنین دیدگاهی نسبت به والدین­تان به موضوعاتی برمی­گردد که ممکن است در خلال مسائل عقد و ازدواج نظیر خرید لوازم زندگی و یا ... برگردد و یا به نوع روابطی مربوط باشد که پس از تشکیل زندگی مستقل بین شما و خانواده همسرتان از یک­سو و یا بین همسر شما و خانواده شما اتفاق افتاده باشد.2- مطمئن باشید که اگر منبع تنیدگی مشخص نباشد و به اصطلاح ندانید از کجا خورده ­اید، نخواهید توانست با آن مقابله موثّری کنید؛ لذا جا داشت دلایلی را که قطعاً همسرتان برای چنین تصمیمی ارائه نموده برای ما نیز ارسال می­نمودید تا با درک و شناخت بهتری از ماجرا در خدمت­تان باشیم. مهمترین امر این است که بتوانید مسأله اصلی را در روابط همسر خود و خانواده­تان شناسایی نمایید تا پراکندگی موضوعات و مسایلی که با آن مواجه هستید باعث هدر رفتن انرژی روانی و عدم تمرکز ذهنی شما نگشته و در پی آن توان شما در مواجهه مستقیم با مسأله اصلی و حل آن از طریق راهکارهای موجود افزایش یابد.
با همه این تفاصیل:
1- سعی در ایجاد تغییر ناگهانی در تصمیم همسرتان نداشته باشید؛ زیرا ممکن است برخوردهای تند و عجولانه ناسازگاری را در وی به صورت لجاجت آمیزی تشدید نماید. 2- به طور کلّی نقش شما در کنار آمدن همسرتان با والدین­تان بسیار تأثیرگذار است. یادتان باشد که در هر رابطه خوب و مناسب همه سختی‌ها آسان و در هر رابطه بد، هر مشکل کوچکی به بحرانی بزرگ مبدّل خواهد شد؛ لذا شایسته است از هرگونه اقدامی که به بهبود رابطه همسرتان با والدین­تان منجر می­گردد، دریغ ننمایید. 3- شایسته است به همسرتان کمک نمایید تا به این نکته برسد که در هر شرایطی می­توان از زندگی در کنار یکدیگر لذّت برد، به شرط آنکه شیوه حل اختلاف را بلد بوده و مرزها را حفظ نمود. به عنوان مثال ببینید چه چیزی باعث دلخوری وی از والدین­تان گردیده و چه برداشتی از ماجرا دارد که باعث گردیده چنین تصمیمی بگیرد؛ زیرا به نظر می­رسد فضای ویژه­ای در روابط همسر شما و والدین­تان وجود دارد که وی چنین موضعی را در قبال آنان اتخاذ نموده. مسلّم بدانید که با شناخت دلیل اصلی، بهتر خواهید توانست راهکارهای بهینه ­سازی روابط آنها را در پیش بگیرید. 4- سعی نمایید به همسرتان بقبولانید که به جای کنارگیری از پدر و مادر یا دور کردن منزل سعی کند دغدغه­ خاطر خود را در مورد جریانات مذکور با آنها در میان بگذارد تا بدین وسیله این فرصت را به آنها بدهد که رفتار خود را (در صورتی که صحیح می­دانند)توجیه نموده و یا اگر احیاناً با نحوه عملشان باعث سوء برداشت همسرتان گردیدند، فرصت جبران برای آنها فراهم گردد.5- همسر باهوش و دوراندیش باید بداند که چگونه بین «همسر خوب بودن» و یا «فرزند خوبی بودن برای خانواده­ و فامیل» ، حد فاصل ایجاد کند. ایجاد تعادل در این کار مثل میله تعادل بندبازان به ظرافت خاصی نیاز دارد. قلق یادگیری این کار مشکل این است که همیشه به حرف­های طرف مقابل هم گوش کنید و سپس قضاوت کنید. برخی اوقات ممکن است هر دو طرف حقیقت را بگویند؛ البته آن طور که خودشان فکر می­کنند. اینجاست که شما باید نقش خود را ایفاء نموده و سعی کنید هر یک از طرفین به نیمه پر لیوان نیز در برخورد با طرف مقابل بنگرد.6- توجه نمایید در مواقع اینچنینی، ساده­ترین اشتباهی که ممکن است هر کس مرتکب آن شود این است که در ازای رفتار همسرش، دست به مقابله به مثل زده و سعی کند عیناً رفتاری را که همسرش در قبال والدین و فامیلش در پیش گرفته با فامیل و خانواده همسرش پی­بگیرد. اینجاست که ممکن است وارد مشاجره خانوادگی شده و با حرمت‌شکنی، زندگی خود را سخت و رابطه‌­­ها را بد و بدتر و در نهایت به بحران تبدیل نموده و تا جایی پیش روند که احتمالاً رفتارها و کلام اهانت‌آمیزی بینشان رد و بدل گشته و از حس ارزشمندی آنها کاسته گردد.
پس نیازی به جابجایی منزل نیست و توصیه می کنیم از همسرتان بخواهید خودش نیز با ما مرتبط شود تا دقیق تر بتوانیم پاسخگوی شما و ایشان باشیم و راهکارهایی را نیز به او هم آموزش دهیم.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

عوامل ایجاد بدبینی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.