ناشناس

راههای درمان و مقابله با افسردگی چیست و طرز برخورد ما با فرد افسرده باید چگونه باشد؟

درباره افسردگی شوهرم میشه کمکم کنید نزدیک دوساله افسردکی دارند دارو مصرف میکردند اخیرا بیماریش شدید شد بستریش کردیم و شوک دادند الان تا حدودی بهبود یافتند میخواستم راهنماییم کنید چجوریه باهاش باشم که دیکه بیماریش برنگرده وطایف من و چکارهایی بکنم که مجددا بیماریشون تشدید نشه،در ضمن دوسال بیکارم هستن همین مسئله باعث بیماریش میشه
چهارشنبه، 15 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

راههای درمان و مقابله با افسردگی چیست و طرز برخورد ما با فرد افسرده باید چگونه باشد؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

درباره افسردگی شوهرم میشه کمکم کنید نزدیک دوساله افسردکی دارند دارو مصرف میکردند اخیرا بیماریش شدید شد بستریش کردیم و شوک دادند الان تا حدودی بهبود یافتند میخواستم راهنماییم کنید چجوریه باهاش باشم که دیکه بیماریش برنگرده وطایف من و چکارهایی بکنم که مجددا بیماریشون تشدید نشه،در ضمن دوسال بیکارم هستن همین مسئله باعث بیماریش میشه


مشاور: خانم موحدنساج

با سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتمادتان به راسخون امیدوارم این پاسخگویی بتواند زمینه رفع مشکلتان را فراهم کند.برای درمان افسردگی اولین گام شناسایی دلیل آن است تا بتوان با تغییراتی مناسب در شرایط محیطی و فردی که منشا این حالات است به بهبود فرد کمک کرد.آنگونه که خود نیز اشاره کردید احتمالا دلیل اصلی افسردگی همسرتان بیکاریست. افسردگی در مردان بیکار به مراتب بیشتر از زنان گزارش می شود، و شاید دلیل اصلی این روند آن باشد که مردان وظیفه اصلی خود را تامین مایحتاج خانواده می دانند و همین که ببینند اطرافیانشان به سبب تامین آنها به او تکیه می کنند، اعتماد به نفس و غرورشان افزایش می یابد، که در نتیجه روحیه ای شاداب خواهند داشت.زندگی یک مرد غرور اوست که یکی از اصلی ترین پایگاههای حفظ آن کار کردن و تامین نیازهای خانواده و در پی آن احساس مفید بودن است.بنده از میزان و نوع علائم افسردگی همسرتان بی اطلاع هستم ولی آنچه واضح است این است که با وجود شما که اینگونه پیگیر سلامتی همسرتان هستید با مقداری تلاش می توانید سلامتی او را  بازگردانید.
در این رابطه چند نکته و راهکار قابل ذکر است:
۱- با توجه به اینکه دلیل افسردگی همسرتان بیکاریست، پس تا وقتی که این مشکل برطرف نشود احتمال برگشت و یا افزایش علائم افسردگی وجود دارد. پس در حد امکان به همسرتان برای پیدا کردن شغلی هرچند موقت کمک و مشورت دهید.
۲- به همسرتان احساس مفید بودن را به صورت مداوم القا کنید، به او بگویید که به وجودش افتخار می کنید، برای هر کار هر چند کوچک او تشکر و تعریف کنید هر چند گاهی اغراق گونه باشد. با این کار اعتماد به نفس و احساس مفید بودن را در همسرتان افزایش دهید. البته باید توجه داشته باشید که رفتارتان نباید نمایشی و مصنوعی باشد بلکه از اعماق وجودتان سپاسگذار او باشید.
۳- سعی کنید محیط خانه و خودتان همیشه شاداب و با طراوت باشد، مطمئن باشید در صورت تداوم رفتارتان به او نیز سرایت کرده و باعث تغییرات مفیدی در روحیات همسرتان خواهد شد. در منزل لباس هایی با رنگهای روشن و شاد بپوشید، محیطی آرام فراهم کنید و از غر زدن و شکایت مداوم بپرهیزید.
۴- توجه ویژه ای به روابط جنسی و ایجاد تنوع در آن داشته باشید. اکثر افراد در دوره های افسردگی دچار بی میلی جنسی می شوند و همین حالت نیز افسردگیشان را افزایش می دهد. حتی اگر او زیاد تمایلی به ایجاد رابطه ندارد از او درخواست کنید.
۵- برای همسرتان شعر بخوانید ، اگر بلد هستید و همسرتان نیز دوست دارد برایش برقصید، رقص زن برای شوهر مشکل شرعی ندارد و باعث شادابی زوجین می شود.
۶- در کنار همسر دوست او نیز باشید، شرایط را برای درددل همسرتان فراهم کنید و بدون قضاوت و نصیحت به سخنانش گوش دهید به او بگویید که احساسش را می فهمید و مانند یک دوست صمیمی در صورت نیاز مشاوری امین برای او باشید.
۷- از منزوی شدن همسرتان جلوگیری کنید، هر چه او بیشتر از جامعه، دوستان و اطرافیان خود فاصله بگیرد احتمال افزایش روحیه افسرده در او نیز افزایش خواهد یافت.
۸- مطمئنا همسرتان نکات مثبت زیادی دارد ، این نکات را در جمع ها خانوادگی و دوستانه یا به صورت خصوصی به خودش بیان کنید. این کار می تواند به صورت اشاره های گذرا یا توضیح در رابطه با این نکات باشد.
۹- سحر خیزی را در خانوادیتان به یک عادت ثابت تبدیل کنید. خواب صبحگاهی باعث تداوم افسردگی می شود، می توانید هر روز صبح با او به پیاده روی بروید و ورزش کنید تا شادابی و سلامتی روح و جسم خود و همسرتان را تضمین کنید.
۱۰- سعی کنید هردویتان همیشه فعال و پویا باشید و همیشه کار جدیدی برای انجام دادن داشته باشید، بهتر است این کار برایتان لذت بخش باشد مثل یک کار فنی یا هنری.
۱۱- به همسرتان اطمینان دهید که هنوز به او به عنوان نان آور خانواده نگاه می کنید و مطمئن هستید که او می تواند کاری مناسب پیدا کند.
۱۲- نا امید نشوید و نگذارید او نیز نا امید شود، مثبت اندیش و پویا در جهت حل مسئله زندگی مشترکتان گام بردارید.
موفق باشید.
 
یشتر بخوانید:
پنج روش مقابله با افسردگی
چگونه به همسر افسرده خود کمک کنید
 
 
 
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.