ناشناس

چطوری باید هدف گزاری و برنامه ریزی کنم؟ لطفا راهنمایی کنید.

سلام، برای یک سال آینده خودم و خانواده هدف گزاری و برنامه ریزی کرده ام اما برای بیشتر از آن مثلا برای چند سال آینده نمیدونم چطوری باید هدف گزاری و برنامه ریزی کنم لطفا راهنمایی کنید؟
جمعه، 31 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چطوری باید هدف گزاری و برنامه ریزی کنم؟ لطفا راهنمایی کنید.

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 22 ساله )

سلام، برای یک سال آینده خودم و خانواده هدف گزاری و برنامه ریزی کرده ام اما برای بیشتر از آن مثلا برای چند سال آینده نمیدونم چطوری باید هدف گزاری و برنامه ریزی کنم لطفا راهنمایی کنید؟


مشاور: خانم قربانی

سلام و درود بر شما
تبریک عرض میکنم به جهت دقت عمل و هدف مندی شما. برنامه ریزی از عناصر و فاکتورهای اصلی موفقیت بوده و هیچ تلاشی بدون برنامه و هدف مثمر ثمر نخواهد. اینکه شما در این سن توان برنامه ریزی برای خود و خانواده را دارید، نشان از لیاقت و کاردانی و تدبیر شماست. شایسته ست که مورد تقدیر قرار بگیرید. برای پاسخ به سوال شما لازم بود وضعیت تاهل، زمینه برنامه ریزی، تعدادافراد خانواده ، میزان توانمندی، علاقه مندی ها و...  بیان بشه تا راهنمایی عملیاتی تری صورت بگیره. با توجه به سوال بسیار مختصر شما، به صورت کلی باید عرض کنم که، هدف گذاری یعنی اینکه قراره ما در مسیر رشد و زندگی به کجا برسیم؟
پول، اشتغال، رفاه ، خرید مسکن، اخذ مدرک دانشگاهی، تشکیل خانواده، داشتن فرزند، بندگی و  .... هرفردی مختاره هر نوع هدفی رو که براش مطلوب و خواستنیه، انتخاب کنه. لازمه که هدف پویا باشه و نه ایستا. یعنی بطوریکه ضمن رسیدن به این مطلوب ، احساس اقناع سبب کسالت فرد نشه و فرد خودش رو هر روز در مسیر هدف ببینه شاداب بمونه. اهداف به طورکلی به سه دسته طولانی مدت، میان مدت و بلند مدت  تقسیم میشن.
اهداف بلندمدت مناسب کل زندگی و اهداف بعدی برای زمان های کوتاه ترکاربرد دارند. تعیین طول مدت به شرایط، امکانات و محدودت های فرد بستگی داره. وهر فردی باید متناسب با خودش هدف رو انتخاب کنه. وقتی هدف خوب و متناسب با فرد انتخاب شد، با همان درایت لازم، باید اقدام به برنامه ریزی کرد. در این برنامه ریزی باید توجه کرد که اهداف کوتاه مدت و میان مدت در راستای اهداف بلند مدت هستند و هر کدام یک گام برای اون محسوب میشن، لذاهر نوع برنامه ای باید گوشه چشمی به اون هدف اصلی و برتر داشته باشه و سود و زیان طرح ها، با توجه به اون لحاظ بشه. هدف کلی چارچوب اصلی و اهداف دیگه، پایین تر و جزیی تر هستند.
شما اگر تونستید به راحتی برای یک سال خودتون برنامه ریزی کنید یعنی هدف مشخص یک ساله داشتید و مطمئنا در راستای هدف بزرگتر که سیطره اون بر کل زندگی تون هست، بوده. میتونید با توجه به همان چشم انداز برتر برای سالهای آتی خودتون و خانواده برنامه ریزی کنید. همچنین باید توجه داسته باشید که هیچ گاه لزوما نمیشه برنامه بلند مدت رو با جزییات طرح ریزی کرد بلکه هر چه هدف کلی تر و دورتر ، برنامه هم کلی تر. در این امر وسواس نداشته باشید و همین که به امکانات  و محدودیتهای خودتون و اون هدف توجه کنید، میتونید چشم اندازها رو برا خودتون ترسیم کنید و به ایده های مناسبی برسید. این چشم اندازها رو تدوین کنید و سپس به جزییاتش بپردازید. هدف و برنامه باید دست یافتی و در حد توان و منطقی باشه. کمال گرایی و توقع خارج ازتوان، سبب یاس و احیانا تصور ناکارامدی در شما شده و روحیه تون رو برای ادامه مسیر تضعیف میکنه. همیشه یادتون باشه خودتون رو خوب بشناسید و با سوال به "چرا، چگونه" هدف و مسیر رو برا خودتون روشن  و شفاف کنید.
موفق و پیروز باشید.
 
بیشتر بخوانید:
20 نکته در مورد برنامه ریزی
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.