ناشناس

مشاوره ازدواج: در گیر یه عشق یک طرفه شدم. لطفا راهنمایی کنین.

سلام.مدتی برام مشکلی پیش اومده من هیچوقت درمورد عشق و دوست داشتن فکر نمی کردم اما یک شب خواب عجیبی در مورد یکی از پسر های فامیل دیدم ود ر اونجا مادرش من رو برا ایشون خاستگاری کرد و .... بعد از این خواب سعی کردم فراموش کنم اما بعد ازاون این خواب تبدیل به یک سریال شده و من رو عذاب میده طوری که الان حس میکنم اون فرد رو دوست دارم اما نمیتونم بهش بگم من خودم از این وضعیت خستم ... میدونم توهم زدم ... من چی کار کنم اگر میگید خواب ها دلیلش نا خودآگاه پس اولین خواب برا چی بود؟
يکشنبه، 23 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره ازدواج: در گیر یه عشق یک طرفه شدم. لطفا راهنمایی کنین.

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 18 ساله )

سلام.مدتی برام مشکلی پیش اومده من هیچوقت درمورد عشق و دوست داشتن فکر نمی کردم اما یک شب خواب عجیبی در مورد یکی از پسر های فامیل دیدم ود ر اونجا مادرش من رو برا ایشون خاستگاری کرد و .... بعد از این خواب سعی کردم فراموش کنم اما بعد ازاون این خواب تبدیل به یک سریال شده و من رو عذاب میده طوری که الان حس میکنم اون فرد رو دوست دارم اما نمیتونم بهش بگم من خودم از این وضعیت خستم ... میدونم توهم زدم ... من چی کار کنم اگر میگید خواب ها دلیلش نا خودآگاه پس اولین خواب برا چی بود؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
خواب اقسام گوناگونی دارد، بعضی رؤیاها صادقه‌اند و بعضی کاذبه لذا نمی‌توان به هر خوابی اعتماد و اعتنا کرد؛ از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که فرمود: «الرُّؤْیَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِیرٍ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ»(1)؛  رؤیا و خواب سه دسته است:
1. بشارت و مژده‌ای از ناحیه خدا برای مؤمن
2. ترساندن شخص از جانب شیطان
3. خواب‌های آشفته و پریشان

فعل رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از قسم اول است. گاهاً صبح‌ها به اصحاب می‌فرمود: «هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ یَعْنِی بِهِ الرُّؤْیَا؛ آیا بشارت‌هایی هست یعنی کسی هست که خواب‌های خوشحال کننده و مبشر دیده باشد؟»  قسم اول از اقسام سه‌گانه خواب بشارت‌های الهی برای مؤمن در عالم دنیاست.
 امّا قسم دوم را با مثال شخصی آغاز می‌کنیم که در خواب پرنده‌‌ای را می‌بیند که کارهای خاصی می‌کرده و در نهایت شخصی در همان خواب با استناد به عمل آن پرنده و تفسیر اعمال او، آن شخص را از کار درستی که همیشه عادت به انجام آن داشته نهی می‌کند. وقتی صبح می‌شود و از خواب بیدار می‌شود دیگری در انجام آن کار خیر راغب نیست و مردّد می‌شود، امّا به لطف الهی موفق می‌شود برود خدمت حضرت امام صادق (علیه‌السلام)، حضرت ابتدا وقتی او را می‌بینند لبخند می‌زنند و بدون آن که چیزی بگوید می‌فرمایند: خواب پرنده دیده‌ای؟
راوی عرض می‌کند: بله. حضرت می‌فرماید: هر وقت خواب ناخوشایندی دیدی این آیه را بخوان، «إِنَّمَا النَّجْوَی مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ»(2).  نجوی تنها از جانب شیطان است تا اهل ایمان را ناراحت سازد و اصلاً نمی‌تواند به مؤمنین ضرر برساند جز آن چه خدا خواهد.
با توجه به تعبیر حضرت از خواب آن شخص به نجوای شیطانی، این حدیث به خوبی نشان می‌دهد که دسته‌ای از خواب‌ها منشأ شیطانی دارند و البته باید با پناه بردن به خدا و در سایه‌ی ایمان به او، به این خواب‌ها و امثال آن بی اعتنایی کرد و ضرری از ناحیه‌ی این خواب‌ها متوجّه ما نیست إن شاء الله، به شرط آن که ایمان خود را حفظ کرده و دائماً تثبیت نماییم لذاست که حضرت آن شخص را توصیه به قرائت آن آیة شریفه می‌کنند تا بداند که با ایمان به خدا هیچ ضرری متوجّه انسانی نیست، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اصطلاحاً رؤیای کاذبه است و تحذیر و تخویف شیطانی است.
امّا در باب قسم سوم یعنی «أضغاث أحلام» و خواب‌های پریشان در روایات اسلامی داریم که وقتی شخص می‌خوابد روح او حرکت ممتدّ و کشیده ای به سوی آسمان دارد مثل نسبت خورشید (منبع نور) و پرتوها و شعاعش، پس هر چه را که مؤمن در ملکوت آسمان در موضع تقدیرات الهی و تدبیر الهی می بیند حق است و بر عکس هر چه را در مرحله‌ی زمین «در حین برگشت و نزول از آسمان» می‌بیند همان خواب‌های پریشان و أضغاث أحلام است  و به خاطر همین است که اخبار ملکوتی همگی صحیح‌اند ولی اخبار زمینی چنین نیستند. در این مرحله آنچه که روح انسان نزد پروردگار می‌بیند حق است و آن چه حین بازگشت بین آسمان و زمین می‌بیند تا وقتی به جسم برگردد همان خواب‌های پریشان است.
آن چه مجموعاً از اقسام سه گانه خواب فهمیده می‌شود آن است که خواب‌های پریشان و خواب‌های شیطانی قابل اعتنا نیستند و به خواب‌های بشارتی و صادقانه نیز نباید به گونه ای دل بست که اهمیت منابع اصیل اسلامی (قرآن و نسبت) و همچنین کلام علما را در نظر ما پایین آورد و کمتر به آن‌ها رجوع کنیم و کلاً بر اساس خواب، تصمیم‌ها، اهداف و نگرش‌های خود را پایه‌ریزی کنیم یا آن که خواب باعث بی‌توجهی ما به سنت‌های الهی در جریان امور به وسیلة اسباب بگردد چرا که بعضی امور زمینه‌ها و مقدمه‌هایی دارد که تا فراهم نشود آن اتفاق نمی‌افتد حتی اگر هزاران بار خوابش را دیده باشیم به قول معروف با حلوا حلوا گفتن که دهان شیرین نمی‌شود، البته در این این جا حساب خواب‌هایی که صرفاً برای خوشحالی مؤمن است و تحقق آراء در خارج نیازمند مقدمه سازی نیست جداست. فقهاء به نحو مطلق هیچ یک از انواع خواب را حجت شرعی نمی‌دانند.
خواهر گرامی! اکنون شما بر اساس یک خواب بنا را بر این گذاشته اید که به این پسر علاقه دارید و او با شما ازدواج خواهد کرد در حالی که شاید خواب شما از قسم اول و شاید هم از قسم سوم باشد ولی نمی توان  در این مورد قضاوت کرد. منتها اگر واقعا به این فرد علاقه مندید و فکر می کنید او شرایط ازدواج با شما را دارد می توانید بر اساس معیارها (نه خواب) او را از طریق واسطه ای به خواستگاری خودتان دعوت نمایید. این واسطه باید امین باشد و راز  علاقة شما را فاش نسازد. پس با این روش از قصد یا عدم قصد ازدواج ایشان نیز مطمئن خواهید شد و آسوده خاطر می شوید.
موفق باشید.
----------------------------------------------------------
 پی نوشت:
1.کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج8، ص90، قم، الاسلامیه.
2. مجادله/10.
 
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

ملاک و معیار ازدواج



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.