ناشناس

مشاوره ازدواج: چه سنی برای ازدواج مناسبه؟

سلام خوبید خسته نباشید . ملاک های مهم انتخاب همسرچیه ؟ چه سنی برای ازدواج دختر مناسبه ؟و برای اینکه کسی ک پیشنهاد ازدواج میده را بشناسیم دوست باشیم یا قرار بزاریم روش خوبیه یا نه چه روشی برای شناخت به قصد ازدواج مناسبه ؟
جمعه، 25 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره ازدواج: چه سنی برای ازدواج مناسبه؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 20 ساله )

سلام خوبید خسته نباشید . ملاک های مهم انتخاب همسرچیه ؟ چه سنی برای ازدواج دختر مناسبه ؟و برای اینکه کسی ک پیشنهاد ازدواج میده را بشناسیم دوست باشیم یا قرار بزاریم روش خوبیه یا نه چه روشی برای شناخت به قصد ازدواج مناسبه ؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
پاسخ هر یک از سؤالات شما را به صورت جداگانه تقدیم می نماییم:
الف) معیارهای ازدواج
همانطور که می دانید ازدواج یکی از مهمترین حوادث و رویدادهای زندگی است و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان دارد ، مضافاٌ بر اینکه اگر به نحو صحیح انجام پذیرد بسیاری از نیازهای انسان را اعم از نیازهای عاطفی و جنسی را تاْمین و باعث آرامش روحی انسان می شود بنابراین در عین حال که نباید در انتخاب همسر خیلی وسواس گونه عمل کرد اما دقت ،شناخت و اتخاذ تصمیم حساب شده و بالاخره انتخاب صحیح از شرایط ضروری یک ازدواج موفق است. مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟
این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود
ب) سن مناسب دختران برای ازدواج
به نظر می رسد برای ازدواج نمی شود سنی در نظر گرفت چرا که ازدواج یک مرحله از زندگی است و برای وارد شدن به این مرحله آماده شدن و رشد یافتن عقل و جسم و البته بوجود آوردن شرایط مناسب بسیار اهمیت دارد.
در این جا نیز نمى‏توان بصورت قطعى سن معینى را بیان نمود ولى معمولاً دختران بین سنین 17 تا22 سالگی اقدام به ازدواج می کنند وسن مناسب ازدواج برای پسران 20تا24سال می باشد. البته کسانى هم زودتر و یا برخی دیرتر به ازدواج اقدام می کنند امّا به هر حال توصیه شده است هر چه زودتر دختران و پسران مجرد ازدواج کنند و و در صورت مهیا بودن شرایط ازدواج نموده و منتظر سنین 22 به بالا نشوند که آفات زیادی دارد.
ج) دوستی قبل از ازدواج
ارتباط دوستانه با نامحرم اگرچه به قصد ازدواج باشد، شرعا جایز نیست. وقتی رابطه رسمی نباشد و مخفیانه باشد، رابطه دوستی بدون ازدواج بوجود آید، علاوه بر گناه و عدم جواز شرعی عواقب فردی و اجتماعی منفی زیادی دارد که عبارتند از:
• اولا ازدواج شرایط و مقدماتی دارد که باید ابتدا آنها مهیا باشد وگرنه عملا ازدواج غیر ممکن می شود.
• وابستگی های زیادی بین دختر و پسر در این رابطه ها اتفاق می افتد که در صورت منجر نشدن به ازدواج مشکلات جدی برایشان بوجود می آورد که عذاب روحی زیادی به دنبال خواهد داشت.
• بزرگی می گفت زن و مرد همچون پنبه و آتش می باشند و اگر در مجاورت هم قرار گیرند شعله های آتش زبانه خواهد کشید. معمولا دختر و پسر اگر چه مذهبی باشند بخاطر کشش ذاتی که بین دختر و پسر وجود دارد به تدریج در گناه فرو رفته و پاکی و نجابت خود را از دست می دهند.
• فردی که چند مورد از این دوستی ها را تجربه کند سرمایه محبت روانی اش کم شده و بعد از ازدواج نمی تواند رابطه گرم و عاشقانه با همسرش برقرار کند و چه بسا بعد از ازدواج مرتب همسرش را با دیگران مقایسه کرده و دچار احساس زیان شود.
• بسیاری از این رابطه ها به درگیری، آبروریزی، منجر می شود تصور کنید که شما می خواهید مثلا چند سال با او در ارتباط باشید بالاخره احتمال اینکه خانواده اش متوجه شوند زیاد است و آنوقت دیگر با ازدواج شما مخالفت می کنند و حتی ادامه رابطه نیز مقدور نخواهد بود.
• همچنین مشکل بزرگی که در این رابطه ها وجود دارد عدم شناخت فرد مقابل است. زیرا هر فردی دوست دارد در زندگی مشترک خوشبخت شود و خوشبختی زمانی تحقق می یابد که فرد مقابل فرد مناسبی برای باشد. 
د) شناخت قبل از ازدواج
در زمینه شناخت دقیق فرد مقابل بهتر است سه مرحله طی شود:
مرحله اول: مشاوره: مشاوره قبل از ازدواج کمک فراوانی در شناخت معیارهای طرفین می‌کند. وظیفه مشاور این است که با تسهیل شناخت بین طرفین  و ایجاد رابطه بیتشر کمک می‌کند تا ظرفیت‌ها و کفویت‌های طرفین در زمینه‌های مختلف بارز شود. ضمن اینکه در صورت نیاز از تست‌های روانشناختی نیز بهره می‌گیرد.
مرحله دوم: تحقیق: گفتیم که چون ازدواج امر بسیار مهمی است و شرکای زندگی لازم است یک عمر در کنار هم در شادی‌ها و غم‌های هم باشند دقت در شریک زندگی بسیار مهم است. به همین جهت تحقیق اگر چه طولانی شود ولی دقت در آن لازم و ضروری است تحقیق در کنار گفتگوهای افراد خانواده و دختر و پسر (عروس و داماد) به منظور شناسایی ملاک های مورد نظر و کشف تناسب است. میزان تحقیق، بستگی به فرد مورد نظر از لحاظ دوری و نزدیکی نسبت به تحقیق کننده دارد. یعنی هر قدر آشناتر باشد تحقیق کمتر و هر قدر ناآشنا‌تر باشد تحقیق بیشتری می‌طلبد. در مسأله تحقیق باید راه‌های گوناگونی را پیمود و جزئیات مسئله را بررسی نمود و معلومات مختلفی را بدست آورد و پیرامون آن تفکر و مشورت کرد و همه جوانب امر را سنجید تا کم کم نتیجه به دست آید. راه‌های تحقیق عبارتند از:
1. بررسی اصول و صفات خویشان و نزدیکان.
2. تحقیق از طریق خویشان او.
3. تحقیق از طریق دوستان نزدیک او.
4. تحقیق از طریق معلمان و مربیان او.
5. تحقیق از طریق دشمنان او.
مرحله سوم: گفتگوی مستقیم: آخرین مرحله شناخت قبل از ازدواج و مهمترین و مؤثرترین مرحله شناخت همین دیدار و گفتگوی مستقیم دختر و پسر می‌باشد. تعداد جلسات گفتگو هر چه بیشتر باشد شناخت بیشتری حاصل می‌شود.
امیدواریم ازدواجی موفق با همسری خوب را تجربه نمایید.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سن ازدواج



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.